דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התקציב וחוק ההסדרים

"בשביל חיסכון של 50 שקלים מפרקים יישובים": אלפי חקלאים הפגינו מול ישיבת הממשלה

החקלאים מחו מחוץ לדיון על תקציב המדינה וחוק ההסדרים נגד הרפורמה בחקלאות | שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות: "פערי התיווך הם פשע שדורש ועדת חקירה, שלא יבואו אלינו"

  • החקלאים מחו מחוץ לדיון על תקציב המדינה וחוק ההסדרים נגד הרפורמה בחקלאות | שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות: "פערי התיווך הם פשע שדורש ועדת חקירה, שלא יבואו אלינו"
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אלפי חקלאים הפגינו הערב (ראשון) מול ישיבת הממשלה בירושלים שעוסקת באישור התקציב וחוק ההסדרים. החקלאים מחו על רפורמה של משרדי האוצר והחקלאות שנכללת בחוק ההסדרים, במסגרתה יוסרו או יונמכו משמעותית המכסים על סחורה חקלאית מיובאת.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "עלינו היום לירושלים, אלפי חקלאים מכל רחבי הארץ, כדי להפגין מול ישיבת הממשלה, כדי לומר בקול רם וברור: 'מי שקובע את המחיר בסופר הוא לא החקלאי שמקבל שקלים בודדים על התוצרת, אלא רשתות השיווק שמוכרות במחיר של פי כמה וכמה וגורפות מיליארדי שקלים על גב הצרכנים ועל גב החקלאים'".

הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)
הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)

"לחקלאים אין שום השפעה על מחירי הפירות והירקות, ושום השפעה על יוקר המחיה", הוסיף, "אבל קל יותר להיטפל אליהם מאשר אל רשתות השיווק והטייקונים שמרוויחים מיליארדים על גב הציבור והחקלאים. אני שב וקורא לשרי האוצר והחקלאות: טפלו בפערי התיווך וברשתות השיווק, שהם הבעיה האמיתית, ואל תפגעו בחקלאים שעובדים קשה מדי יום ובכל מזג אוויר ונלחמים על פרנסתם. יש להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים, אחרת זה עלול להיות סופה של החקלאות הישראלית.

עמית יפרח מזכל תנועת המושבים: "רפורמה בחקלאות כן. לא בחוק ההסדרים. בהידברות, לא בהנחתות. אנחנו קוראים למדינת ישראל להתעשת, המאבק ימשך עד שמדינת ישראל תכיר בחשיבות של החקלאות הישראלית".

הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)
הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)

דובי אמיתי נשיא התאחדות האיכרים והמגזר העסקי: "הבנתי היום שממשלת ישראל מנסה לזרוע דיסאינפורמציה, שכביכול אנחנו מוכנים להגיע להסכם בענף במין או באזור מסוים. אני מסתכל לכם בעיניים ואומר: הפעם לא ניתן להם. ממשלת ישראל קיימה היום דיון פה ממול במשרד החוץ אבל כשהבינו שאנחנו מגיעים לכאן עברו למשרד ראש הממשלה. אין להם אומץ להסתכל לנו בעיניים. הם רוצים מלחמה? הם יקבלו מלחמה".

שי חג׳ג׳, יו"ר מרכז המועצות האזוריות: "אתם מלח הארץ ואת זה הממשלה לא מבינה. הרפורמה הזו היא אנטי ציונית, ואם היא תעבור חקלאי ארדואן ירקדו על השולחנות. אם צריך להשבית את המדינה ואת המועצות כדי שהרפורמה לא תעבור, נעשה זאת. מנסים לפצל ביננו, את ההטלה מהירקות, אבל לא ניתן לזה לקרות. נאבק עבור כל חקלאי. פערי התיווך הם פשע שדורש ועדת חקירה, שלא יבואו אלינו".

הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)
הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)

אנה מלר, מגדלת תבלינים ממושב נעמה בבקעת הירדן: "כשיצאתי מנעמה היו 44 מעלות והשבוע יהיה 47 מעלות. אבל אנחנו שותלים. היום שתלנו שני דונם בזיליקום. אין אצלנו מה לעשות חוץ מחקלאות. יש לנו נהירה של בנים חוזרים והגיל הממוצע של החקלאים אצלנו הוא 35. זה חבל ארץ שלא היה בו כלום. ניצחנו קרקע מלוחה, חום. הכל ניצחנו, לא נוותר עכשיו לממשלה".

אנה מלר, מגדלת תבלינים ממושב נעמה בהפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)
אנה מלר, מגדלת תבלינים ממושב נעמה בהפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)

מזכיר מושב ספסופה שבגליל, מאיר אלמליח ל'דבר': "עלינו לגליל ב-1954 כשאף אחד לא רצה. ההורים שלנו הגיעו בעל כורחם. התיישבו, רצו ליישב את הארץ. הם קיבלו מכסת עופות שאז לא הייתה שווה הרבה והיום שווה משהו. בזכות המכסה הזו אנו שומרים על הקרקע לדורות הבאים. עכשיו ימחקו לנו את המכסות, יביאו ביצים מחו"ל. הביצים שלנו במחיר מפוקח, אנחנו עובדים לפי הנחיות משרד הבריאות מה שאי אפשר לדעת באוקראינה או בטורקיה. ועכשיו אומרים עלינו קדיש".

מאיר אלמליח (מימין), הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: ניצן צבי כהן)
מאיר אלמליח (מימין), הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: ניצן צבי כהן)

"מדברים על חיסכון של 17 שקלים בסל למשפחה, אולי 50 שקלים בחודש", הוא טוען, "בשביל זה לפרק יישובים בגליל ובנגב? למחוק 3,000 משפחות? ושלא יהיו טעויות, יהיו פה טייקונים שירוויחו, והמחיר גם לא באמת ירד".

משפחת טוויג ממושב עזריה שבמועצה האזורית גזר מגדלת חצילים, מלפפונים, עגבניות ועגבניות שרי. גם הילדים עובדים במשק. מאיה, בת 22: "באנו לכאן להיאבק על הבית, על המשק שלנו. המצב הזה רק עושה לי יותר חשק להמשיך את המשק, זה חשוב. זו השמירה שלנו על המדינה, על הגבולות, על הביטחון התעסוקתי. אי אפשר להחליף חקלאי שנולד לזה וגדל בזה. זה לא רק ידע זה היכרות אמיתית עם השדה והצמחים".

מאיה, אשר ואילנה ממשק טוויג במושב עזריה (צילום: ניצן צבי כהן)
מאיה, אשר ואילנה ממשק טוויג במושב עזריה (צילום: ניצן צבי כהן)

עדן זגורסקי, רכזת אזור חוף הכרמל בחטיבת בני המושבים בנוער העובד: "באנו לכאן היום בשם כל בני הנוער להגיד שהנוער עם החקלאות והחקלאים. כולנו ביחד, חקלאים מהצפון, המרכז והדרום נלחמים על חקלאות עצמאית וביטחון מזון לישראל. לא ניתן יד לאף מהלך שנועד לפרק את החקלאות הישראלית".

עדן זגורסקי רכזת אזור חוף הכרמל בחטיבת בני המושבים בנוער העובד (במרכז). (צילום: ניצן צבי כהן)
עדן זגורסקי רכזת אזור חוף הכרמל בחטיבת בני המושבים בנוער העובד (במרכז). (צילום: ניצן צבי כהן)
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!