דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

סיפור אהבה שהגיע עד לגמר אולימפי

סלאמוויט באיולין-טפרי. האצנית הישראלית הראשונה שעולה לגמר אולימפי מאז אסתר רוט-שחמורוב (צילום: Alexander Hassenstein/Getty Images)
סלאמוויט באיולין-טפרי. האצנית הישראלית הראשונה שעולה לגמר אולימפי מאז אסתר רוט-שחמורוב (צילום: Alexander Hassenstein/Getty Images)

דרכה של הרצה סלאמוויט באיולין-טפרי מהרי אתיופיה עד לייצוג ישראל בגמר הריצה ל-5,000 מטרים, שייערך בטוקיו היום (שני, 15:40) | בעלה, מארו טפרי, שיאן ישראל במרתון, ישתתף בריצה האולימפית ביום התחרויות האחרון

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

סלאמוויט באיולין (27) נולדה באדיס אבבה, בירת אתיופיה, למשפחה בת שישה ילדים. כילדה היא אהבה לרוץ לבדה בהרים. עד גיל 15 לא התחרתה במסגרת רשמית. רק כשהייתה תלמידת תיכון, שמו לב לכישרונה הטבעי, ובגיל מאוחר יחסית היא צורפה לנבחרת, שאיתה יצאה לתחרויות ארציות. כעבור שנתיים השתתפה במחנה אימונים בהרי אתיופיה, שם פגשה את רץ המרתון מארו טפרי.

טפרי נולד באתיופיה, וכשהיה בן 14 עלה לישראל עם אביו ושישה מאחיו. הוא החל להתאמן בריצות ארוכות אחרי שעבר מבית המשפחה בקרית ים לכפר הנוער בן שמן. ב-2012 נסע למחנה אימונים בהרי אתיופיה, שם פגש את באיולין. היא היתה אז בת 17, הוא בן 19. הם התאהבו. המרחק אילץ אותם להיפגש רק כאשר טפרי הגיע למחנות אימונים, אבל האהבה פרחה. "הצלחנו להישאר בני זוג למרות כל המכשולים והמרחק", אמרה באיולין בראיון ב"ישראל היום", "וזה סימן שהאהבה רצתה בזה".

מארו טפרי, שיאן ישראל במרתון. המרחק אילץ אותם להיפגש רק כשהגיע למחנות אימונים באתיופיה,אבל האהבה פרחה (צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל).
מארו טפרי, שיאן ישראל במרתון. המרחק אילץ אותם להיפגש רק כשהגיע למחנות אימונים באתיופיה,
אבל האהבה פרחה (צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל).

ב-2017 נישאו בני הזוג באתיופיה ועברו להתגורר בישראל. באיולין הצטרפה למועדון מכבי תל אביב, והחלה להתאמן בריצה באופן מקצועי. ב-2019 הם באיולין-טפרי קיבלה, לאחר מאבק, אזרחות ישראלית. "אני לא מאמינה שקיבלתי אזרחות, זה חלום שהתגשם", צוטטה בדף הפייסבוק של המועדון התל אביבי.

בני הזוג מתגוררים בקרית אתא, מתאמנים באזור חיפה ובהדר יוסף (האימונים שלה כוללים ריצה של 170 ק"מ בשבוע. הוא רץ כ-200 ק"מ בשבוע), וכעת שניהם מייצגים את ישראל בטוקיו. "כשסלאם השיגה את הקריטריון האולימפי שלה בריצת 5,000, לפני שנתיים בבלגיה", סיפר טפרי באותו ראיון, "התקשרתי אליה ושנינו צעקנו: 'יש! אנחנו ביחד באולימפיאדה!' היינו ממש בעננים… אנחנו מייצגים את ישראל וזה חלום".

***

באיולין-טפרי היא הרצה הישראלית הראשונה שעולה לגמר אולימפי מאז אסתר רוט-שחמורוב במונטריאול 1976. היום (שני) היא תתמודד בגמר הריצה ל-5,000 מטרים, אליו עלתה בהפתעה עם שיא ישראלי (14:53.43 דקות), שיפור של 6 שניות לשיאה של לונה צ'מטאי סלפטר. בהמשך המשחקים היא תשתתף גם בריצה ל-10,000 מטר. מארו טפרי, בעלה, שיאן ישראל במרתון (2:07:20 שעות), ישתתף במרוץ האולימפי שיתקיים ביום המשחקים האחרון.

סלאמוויט באיולין טפרי מעפילה לגמר ריצת 5,000 מטר בטוקיו וקובעת שיא ישראלי חדש(צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל)
סלאמוויט באיולין טפרי מעפילה לגמר ריצת 5,000 מטר בטוקיו וקובעת שיא ישראלי חדש
(צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל)

לטוקיו, היא הגיעה כמדורגת 43 בדירוג העולמי. התחנות בדרכה למשחקים האולימפיים עברו בהשגת הקריטריון בתחרות בבלגיה ביולי 2019, שם קבעה שיא ישראלי ב-5,000 מטר (15:08.39 דקות); במרץ השנה העפילה לראשונה לאליפות אירופה באולם, שנערכה בפולין; ביוני היא ניצחה בריצת 10,000 מטר, בגביע אירופה בבריטניה, עם שיא אישי (31:19.50 דקות), וקבעה את הקריטריון למשחקים בטוקיו גם במקצה זה.

השיא שקבעה במוקדמות הריצה ל-5,000 מטר הוא ה-12 באיכותו מבין 15 הרצות בגמר. המועמדת לזהב היא סיפאן חסן (28), שהיגרה בגיל 15 מאתיופיה ומצאה מקלט בהולנד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!