דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

הקאמבק של האמא המהירה בעולם

האצנית הכוכבת, אליסון פליקס (35), החליטה להיכנס להיריון בשיא הקריירה וחוללה שינוי תפיסתי בספורט העולמי | בטוקיו, כשהיא אמא לבת שלוש, היא תרוץ אולי לעוד שתי מדליות, שיהפכו אותה לאתלטית האמריקאית המעוטרת בכל הזמנים

האצנית האמריקאית, אליסון פליקס, חוגגת עם בתה קמרין את העפלתה לאולימפיאדת טוקיו, החמישית בקריירה שלה (AP/Ashley Landis)
האצנית האמריקאית, אליסון פליקס, חוגגת עם בתה קמרין את העפלתה לאולימפיאדת טוקיו, החמישית בקריירה שלה (AP/Ashley Landis)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

אליסון פליקס (35) עלתה הלילה (בין שני לשלישי) למסלול האתלטיקה בטוקיו, בפעם החמישית בחייה במשחקים אולימפיים. כשהייתה בת 18, באתונה 2004, היא זכתה במדליה הראשונה שלה; ומאז זכתה בעוד תשע מדליות אולימפיות, שש מהן מזהב; ובעוד 18 מדליות באליפויות עולם, מהן 13 מזהב. האצנית האמריקאית היא האתלטית המעוטרת בכל הזמנים, רק קרל לואיס (ארה"ב) עם עשר מדליות ופאבו נורמי (פינלנד) עם 12 מדליות, נמצאים מעליה ברשימה.

***

פליקס החליטה, לפני ארבע שנים, אחרי 19 שנים על המסלול, שהיא רוצה לקחת הפסקה כדי להיכנס להריון. התיזמון לא היה מקרי. היא תכננה לחזור לכושר אחרי הלידה כדי להספיק להתחרות על כרטיס לטוקיו 2020. החוזה עם הספונסר הראשי שלה, "נייקי", בדיוק הסתיים, והיא הודיעה להם מראש על כוונתה. החברה האמריקאית הציעה לקצץ 70 אחוז משכרה. פליקס, שהייתה במשך שבע שנים הפנים של החברה ותמונות ענק שלה נתלו בכל חנויות נייקי בעולם, נפגעה.

אליסון פליקס רצה עם סמל נייקי. "אני מוכנה לקבל פחות כסף, אבל לא מוכנה להתפשר לגבי זכויות האם" (צילום: AP Photo/Alastair Grant).
אליסון פליקס רצה עם סמל נייקי. "אני מוכנה לקבל פחות כסף, אבל לא מוכנה להתפשר לגבי זכויות האם" (צילום: AP Photo/Alastair Grant).

"עשיתי הרבה קידומי מכירות לנייקי ורציתי לחתום על חוזה, שיש בו הגנה על זכויות האם", אמרה בראיון אמיץ ל"ניו יורק טיימס", "הציעו לי חוזה מופחת ב-70 אחוז. אני מוכנה לקבל פחות כסף, אבל לא מוכנה להתפשר לגבי זכויות האם. ביקשתי מנייקי שלא אענש אם לא אתפקד במיטבי בחודשים שאחרי הלידה, כי רציתי לקבוע סטנדרט חדש". החוזה עם נייקי לא חודש.

ההקרבה של ספורטאיות שבוחרות להיכנס להריון גדולה. ההחלטה לקחת בשיא הקריירה הפסקה, שממנה לעיתים קשה לחזור לשיא הכושר, אינה פשוטה, בוודאי במקצוע כמו ריצה למרחקים קצרים, שבנוי על כוח וכוח מתפרץ. אבל אליסון פליקס היא לא אחת שמוותרת. בתחילת 2018 היא נכנסה להריון.

בשבוע ה-32 הלכה לבדיקה שגרתית בבית החולים ונשארה שם. כעבור יומיים ילדה את בתה הבכורה בניתוח חירום קיסרי, שאחריו נשארה להשגחה בבית החולים חודש נוסף. כחודש אחרי ששוחררה מהאשפוז כבר חזרה למסלול, ועשרה חודשים אחרי הלידה זכתה בשתי מדליות זהב באליפות העולם באתלטיקה בדוחא (2019). אחת המדליות הייתה אחרי שיא עולם במקצה ל-400 מטר שליחים מעורב. הקאמבק של האמא המהירה בעולם הושלם.

אליסון פליקס ובתה לאחר הניצחון בריצת 400 מטר באליפות ארה"ב 2019 (AP Photo/Charlie Neibergall, File)
אליסון פליקס ובתה לאחר הניצחון בריצת 400 מטר באליפות ארה"ב 2019 (AP Photo/Charlie Neibergall, File)

בינתיים, חברת האופנה "גאפ" צירפה אליה את מותג הספורט "אתלטה", ובחרה בפליקס להיות פרזנטורית הספורט הראשונה שלהם. חברת נייקי, שהבינה באיחור את הנזק התדמיתי למותג, עדכנה את החוזים עם האתלטיות שלה, והאריכה את תקופת התמיכה לאמהות אחרי לידה ל-18 חודשים.

***

הפעם האחרונה שפליקס ירדה מ-50 שניות בריצה ל-400 מטר הייתה ב-2017, לפני הלידה. במבחנים האמריקאים שנערכו לפני כחודש, היא סיימה במקום השני, קבעה את תוצאת השנה שלה (50:02 שניות) והרוויחה את הכרטיס ליפן. אחרי שחצתה את קו הסיום חגגה את ההישג במשך דקות ארוכות על המסלול עם בתה, קמרין, שבקרוב תחגוג שלוש: "זה היה מאבק לא פשוט להגיע לכאן", אמרה פליקס, "אבל אם יש דבר אחד שאני יודעת לעשות זה להיאבק".

פליקס הגיעה לטוקיו לשתי תחרויות: 400 מטר אישי ו-400 מטר שליחות. אם היא תזכה בשתי מדליות היא תעקוף גם את קרל לואיס בטבלת המדליות ותהפוך לאתלטית האמריקאית, גבר או אישה, המעוטרת ביותר בכל הזמנים.

אליסון פליקס חוגגת את זכייתה בגמר ריצת ה-200 מטר לנשים באולימפיאדת לונדון 2012 (AP/Matt Slocum)
אליסון פליקס חוגגת את זכייתה בגמר ריצת ה-200 מטר לנשים באולימפיאדת לונדון 2012 (AP/Matt Slocum)

12 רצות קבעו השנה תוצאה מהירה יותר משלה בריצה ל-400 מטר. כנראה שזו הסיבה שבאיגוד האתלטיקה האמריקאי החליטו לוותר עליה במקצה ל-400 מטר שליחים מעורב. הרצים והרצות האמריקאים סיימו במקום השלישי והסתפקו במדליית הארד (אחת משתי המדליות היחידות של האמריקאים עד כה באתלטיקה).

***

בשנה שבה המשחקים האולימפיים הם בסימן שוויון מגדרי ו-49 אחוז מהמשתתפים באולימפיאדה הן ספורטאיות, המאבק של פליקס מקבל משמעות מיוחדת. במשחקים האלה יש יותר נשים ובהן גם כאלה שהצליחו לשלב בין הורות לקריירה. בתחומים אחרים זה כבר מקובל ואין שום סיבה שזה לא יהיה כך גם בספורט. אליסון פליקס נלחמה על הזכות הזו לא רק עבורה אלא עבור כל הספורטאיות.

לפני שנה היא נכללה ברשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם של מגזין טיים, רשימה יוקרתית של אנשים שתרמו לשינוי בעולם. כשהקריירה המדהימה שלה תסתיים, פליקס תיזכר לא רק בזכות ההישגים והמדליות שלה על המסלול, אלא גם בזכות מה שעשתה מחוץ למסלול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!