דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בג"ץ ידון בעתירת העצמאים לקבלת דמי בידוד מהמדינה

על פי העתירה, שהגיש ארגון העצמאים להב, השתתפות המדינה בתשלום על ימי הבידוד של שכירים מחייבת השתתפות כזו גם עבור עצמאים ופרילנסרים | עו"ד רועי כהן, נשיא להב: "מי שמונע יכולת השתכרות חייב לפצות בגין המניעה"

העצמאים מפגינים נגד החוק לתשלום ימי הבידוד, ארכיון. (צילום: להב)
העצמאים מפגינים נגד החוק לתשלום ימי הבידוד, ארכיון. (צילום: להב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בג"ץ ידון מחר (רביעי) בעתירת ארגון העצמאים להב שדרשה תשלום על ימי בידוד לעצמאים ופרילנסרים באוצה מתכונת ממנה נהנים עובדים שכירים. עו"ד רועי כהן, נשיא להב: "המדינה חייבת לסגת מהדפוס שמפקיר את העובדים העצמאיים".

"לא ייתכן ששום חוק לא יגן על העובד העצמאי", הוסיף, "המדינה, שהחליטה לחייב עובדים לשהות בבידוד ובשל כך אלה אינם יכולים לעבוד למחייתם ועל כן נפגעת פרנסתם, חייבת לקחת את מלוא האחריות ולשלם לכלל העובדים בגין הפסד השתכרותם".

הסדר תשלום דמי הבידוד לשכירים, שנכנס לתוקף באוקטובר 2020, קבע שהמדינה תשתתף במחצית מעלות שכרם בתקופת הבידוד. המחצית השנייה תשולם להם על ידי המעסיק. המדינה לא הציעה מענה דומה או שיפוי לעצמאים ולפרילנסרים הנדרשים להכנס לבידוד ולהפסיד ימי עבודה.

העתירה בנושא הוגשה כבר בפברואר 2021 על ידי להב וארגוני עצמאים ופרילנסרים נוספים בהם ארגון השחקנים שח"ם, ארגון נהגי המוניות, ארגון המדבירים וארגון מתווכי המקרקעין.

במסגרת העתירה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד אייל בסרגליק, עו"ד ד"ר מתן גוטמן, עו"ד רועי כהן ועו"ד הילה צור, טענו הארגונים כי הסדר ימי הבידוד הקבוע בחוק, לפיו רק עובדים שכירים זכאים לקבל תשלום במימון המדינה יוצר אפליה פסולה ובוטה.

עוד טענו העותרים שהעובדה שלא נכללו בהסדר פוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בזכויות יסוד נוספות של ציבור העובדים העצמאים בישראל.

העותרים ביקשו מבית המשפט להורות למדינה לשנות את ההסדר, או לפעול בדרך אחרת כך שגם עובדים עצמאים יקבלו תשלום בגין ימי הבידוד שנכפים עליהם ובהתאם להפסדים הנגרמים להם. לטענתם, העתירה הוגשה רק אחרי שניסיונות להב לפנות בנושא למקבלי ההחלטות לא הצליחו.

"מי שמונע יכולת השתכרות חייב לפצות בגין המניעה", הדגיש עו"ד כהן, "כפי שהמדינה משלמת לעובדים העצמאים, כמו לעובדים השכירים, בגין הימים בהם נעדרו מעבודתם עקב שירות מילואים, כך היא גם צריכה לשלם במקרה זה".

"קל וחומר שהמדינה חייבת לשלם לעובדים העצמאיים בגין הפסד השתכרותם עקב שהותם בבידוד לאחר שזו החליטה לשלם לעובדים השכירים תשלום כאמור", הוסיף, "אין כל שוני בין עובד שכיר לעובד עצמאי שאינו יכול להתפרנס נוכח שהותו בבידוד. לא נסכים להיות אזרחים סוג ב' במדינה". 

עו"ד אייל בסרגליק: "אסור שבחסות החוק תקום כאן מדינה אחת לשני עמים , שכירים עם רשת בטחון סוציאלי ושיפוי על ימי בידוד ועצמאים שמופקרים לגורלם והמדינה משיבה פנם לריק בעלות ימי הבידוד".

עו"ד ד"ר מתן גוטמן , מומחה למשפט חוקתי: "אין ספק שההסדר מפלה בצורה בלתי חוקתית, משעה שהמדינה החליטה להשתתף בעלות ימי הבידוד של העובד השכיר, היא חייבת לפי הדין להשתתף גם בעלות ימי הבידוד של העובד העצמאי ,אני בטוח שבג"ץ יבטל את העוול שהונצח בחוק זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!