דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דרישות ארגוני הנכים בעקבות הקיצוץ בתקציב: תוספת לפעוטות עם נכות, הרחבת הזכאות לקצבת שירותים מיוחדים

בדיון בכנסת העלו נציגי הארגונים ומנכ"ל המוסד לביטוח לאומי שורת סוגיות שדורשות מענה בעקבות אישור הממשלה להעלאת הקצבה ל-3,700 ש"ח | שר הרווחה מאיר כהן: "בטוח שנגיע לעמק השווה אם נמשיך בשיח"

הפגנת הנכים לקצבת נכות בגובה שכר המינימום (צילום: אלחנן אהרון)
הפגנת הנכים לקצבת נכות בגובה שכר המינימום (צילום: אלחנן אהרון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה דנה הבוקר (שלישי) בהעלאת קצבאות הנכות, אחרי שהממשלה אישרה בתחילת השבוע את הכנסת המהלך לתקציב המדינה. בעוד נציגי משרד האוצר הכריזו שהם "מביאים את הבשורה שציבור הנכים מחכה לה ושהממשלה התחייבה אליה", המוסד לביטוח לאומי וארגוני הנכים בירכו על היישום, אך "נדרשים צעדים נוספים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה): "יזמנו את הדיון כדי לעקוב אחר יישום חוק העלאת קצבאות הנכות, שיש לו חשיבות רבה בציבור הישראלי כולו. חשוב לוודא שהחוק אכן מיושם ושדואגים גם לאוכלוסיית הנכים, שנפגעה גם היא במיוחד בתקופת הקורונה".

עלי בינג, רכז רווחה, ביטוח לאומי ועלייה באגף התקציבים במשרד האוצר: "בשעה טובה הממשלה אישרה את תקציב המדינה, שבו איגדנו את כל המרכיבים וההעלאות שהממשלה התחייבה אליהם בחוק שנחקק. הקצבה הבסיסית ל-100% נכות תעלה ל-3,700 שקלים, ונעלה את הדיסריגארד ל-5,300 שקלים".

"אני מאוד מקווה שהתקציב, ועמו התיקונים יאושרו גם בכנסת", הוסיף בינג, "אז מבחינתנו אנחנו מביאים את הבשורה שציבור הנכים מחכה לה ושהממשלה התחייבה אליה. היה לנו חשוב לא לדחות את יישום החוק ולתת את זה כבר השנה".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, ציין בנוסף שהקצבאות יהיו צמודות לשכר הממוצע במשק החל מהשנה הבאה.

במהלך הדיון העלו שפיגלר ונציגי ארגוני הנכים סוגיות נוספות שעדיין לא קיבלו מענה במסגרת החוק שאושר. בין היתר דיברו על הורדת הסף הרפואי לשר"מ (קצבת שירותים מיוחדים לנכים, המיועדת לנכים שדורשים סיוע במרבית פעולות החיים או נמצאים במצב מסכן חיים שדורש השגחה), תוספת תלויים של 954 שקלים לחודש בגין העומס הטיפולי עד גיל 3, והשוואת תנאי הלוואה עומדת בניידות בין אדם שנוהג למי שלא מסוגל לנהוג, מ-75% הלוואה עומדת ל-100%.

שר הרווחה מאיר כהן: "מתקיים פה שיח שבו אנחנו שומעים אחד את השני: שרי הממשלה, הביטוח הלאומי והארגונים, וכן פקידי האוצר שהגיעו באוזניים קשובות. כשר הרווחה אני תומך בלפתור את הסוגיה הזאת, ושהנכים יקבלו את כל מה שמגיע להם על פי חוק. גם לגבי הדרישות שהוצגו כאן, אני בטוח שנגיע לעמק השווה אם נמשיך להתאמץ".

ח"כ שירלי פינטו (ימינה) התייחסה לסוגיית הדיסריגרד: "מטרת קצבת הנכות היא לתת מענה רפואי, כלים והתאמות לאדם עם מוגבלות, עוד לפני שהוא משלם את כל השכירות והאוכל, בשונה מאדם בלי מוגבלות שעובד בכדי לשלם את אותן הוצאות. צריך לנתק את ההקשר בין הקצבה לבין המשכורת של האדם".

רייטן מרום אמרה בסיכום הדיון: "אני מברכת על ההוצאה לפועל של החוק במסגרת התקציב. הדברים שהוצגו כאן הם ברורים ונחרצים, אבל אין בפנינו הרבה מחלוקות ואני בטוחה ושנוכל למצוא כאן יחד את הפתרונות".

נושא נוסף שהועלה על ידי חלק מארגוני הנכים הוא הקצאת חצי מיליארד שקלים על ידי משרד האוצר לתשלומי קצבאות עבור נכים נוספים שידרשו את קצבת הנכות בעקבות השינויים בקצבה. בארגוני הנכים טוענים שהסעיף המכונה 'שינוי התנהגות' הוא מנופח, וכי יש להקצות את הכספים להעלאת הקצבאות לנכים. בחמישי הקרוב יקיימו קבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים' ו'נכה לא חצי בן אדם' הפגנה בדרישה להפניית הכספים להעלאת הקצבאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!