דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

זעקת מורי הדרך בוועדת הכלכלה: ״רה״מ סגר את התיירות ואנחנו רעבים ללחם, זו התעללות״

מנכ"ל משרד התיירות לסוכני הנסיעות: "האינטרס שלנו הוא להכניס תיירים ולא להוציא אותם, פיתרון לא יהיה דרך המשרד" | מנכ"ל אגודת מורי הדרך: ״מורה הדרך השלישי במספר שם קץ לחייו היום״

הפגנת מורי הדרך נתב"ג (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת מורי הדרך נתב"ג (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות נכח היום (שלישי) בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת סביב מציאת פיתרונות למורי הדרך ולסוכנים בתיירות היוצאת. במסגרת הדיון דרשה טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי וסוכני הנסיעות, שיינתן פיתרון נקודתי ל-7,000 עובדי ובעלי המשרדים ב-250 עסקים בתחום שעודם סגורים. 

"אנחנו חזרנו לפעילות של 20%, וזה בגלל החלטות ממשלה והתנהלות של המדינה", גרסה לאופר. "ראש הממשלה צועק לכולם להימנע מנסיעות לחו"ל, סגרו מדינות, המדינה סגרה לנו את העסק, ואמרה אתם לא תקבלו פיצוי. לא קיבלנו שום פיתרון, וזו התעללות. אני שומעת דברים כמו- לא יודעים איך לסווג אתכם, לא יודעים איך לתת לכם את הפיצוי, לא יודעים איזה משרד אחראי על זה. מה זה מעניין אנשים שרעבים ללחם? האוצר אמר לנו בריש גלי, לא ניתן פיתרון". על דבריה של לאופר ענה כאמור הלוי: "לא עבדנו עם תיירות יוצאת, כי האינטרס שלנו הוא להכניס תיירים ולא להוציא אותם. פיתרון לא יהיה דרך משרד התיירות". 

לגבי מורי הדרך גרס הלוי כי מתווה הכנסת הקבוצות נמשך, ומורי הדרך נהנים גם מפתרונות תעסוקתיים. ובכל מקרה, הוסיף, מורי דרך רבים עובדים בצורה עונתית בשגרה. "150-200 מורי דרך כבר עובדים עם קבוצות מחו"ל, אנחנו נלחמים על זה בקבינט הקורונה. יש ביקוש מאוד גדול של קבוצות. אנחנו בשורה של פעולות מול משרדי ממשלה נוספים. מורי דרך עוברים קורס יוקרתי ותובעני ומשולבים בידיעת הארץ והיסטוריה. אופי הפעילות של מורי דרך הוא גם ככה עונתי ולא קבוע, הרבה מהם מחזיקים עבודה נוספת". 

"שיריינו 10 מיליון שקלים דרך רשות הטבע והגנים, ויתווספו עוד 5 מיליון שקלים. אנחנו מנסים לייצר גם כמה שיותר מוקדי תעסוקה. בנוסף, מתווה החל"ת נותן מענה לרוב מורי הדרך שמעל גיל 45", הוסיפה נציגת אגף התקציבים שנכחה בוועדה.  

על הדברים הוסיף נציג נוסף, "יצרנו עכשיו מתווה, עם חברות כוח אדם שמגייסות דוגמים וחוקרים אפדימיולוגים. פתחנו את זה לפני 3 ימים, נכון להיום נרשמו 460 איש. שבוע הבא אמורים להיפתח עוד מכרזים, אני מעודד את מורי הדרך לגשת למכרזים האלה. יש פה ייתרון בזמניות, מורי הדרך רוצים לחזור לתיירות ולא לעשות הסבה מקצועית". 

הפגנת מורי בנתב"ג (צילום: באדיבות מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)
הפגנת מורי בנתב"ג (צילום: באדיבות מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)

אליהו מילוא, מנכ"ל אגודת מורי הדרך הגיב על דברי נציגי אגף התקציבים: "לצערי התבשרתי לפני כמה דקות שמורה דרך נוסף התאבד, השלישי במספר. יש מקרי קצה, יש מעל 400 סלי מזון שמועברים לאנשים בתחום". 

"למרות זאת", הוסיף "לא הצלחתי לתפוס את אגף התקציבים. לא ישבו איתנו, לא דיברו איתנו. 10 מיליון יושבים אצל הרט"ג, הם מוציאים סיורים, שזה מעולה, אבל מתוך 1,400 שנרשמו עבדו רק 900. היה פרוייקט נוסף, שלישי בטבע לאזרחים ותיקים, פתאום נודע לנו שנגמר התקציב. לא ראיתי תכנית שתשמר את האנשים, לצורך העניין צריך משאבים. אני פונה לכל המשרדים- שתפו איתנו פעולה. תנו אפשרות למורי הדרך להשתלב לכמה חודשים".  

יוני שפירא, יו"ר עמותת "מורשת דרך" הוסיף לדברי חברו כי בתוך מתווה התיירות אכן התחילו קבוצות להתארגן, אך הקבוצות מוגבלת מחמישה אנשים ומעלה. "כאשר לי יש משפחה של 4 אנשים אני לא יכול להסתובב איתם. למה", שאל. 

עוד הוסיף לגבי המתווה לשילוב מורי הדרך כדוגמים וחוקרים אפדימיולוגים, כי לדוגמים נדרשים 20 איש, ופרוייקט החקירות האפדימיולוגיות טרם נפתח. "אנחנו דורשים תמיכת המשך לחודשים הבאים, עד שאותם מכרזים יכנסו לפועל. יש כ-1,300 איש שהם עד גיל 45 ולא מקבלים כלום, הם צריכים להאכיל בנתיים ילדים" 

"יש חל"ת גמיש", הגיבה לדבריו של שפירא נציגת אגף התקציבים. "אבל אין לי שום יום עבודה מאז מרץ 2020. איזה חל"ת גמיש? אני עצמאי", ענה שפירא ביאוש, ועקץ- " נמאס לי לבוא לישיבות האלה". 

ח"כ ענבר בזק, מיש עתיד הציעה כי כדאי לשלב מורי דרך במערכת החינוך, בה נוצרה מצוקה גם בלימודי שפה וגם אצל לקויי למידה. "אנשי תיירות הם אנשים עם אנגלית מצויינת, אני מציעה להסב זמנית למערכת החינוך. לדעתי זה ווין-ווין". בתגובה ענה שפירא: "פרוייקט של שנה הסבה להוראה עולה 11 אלף שקל. אין למורי הדרך כסף לזה".

ח"כ אופיר כץ, הליכוד הוסיף כי בעיניו, אין מנוס מהמשך החל"ת. "העובדים השכירים בתחומים האלה צריכים להיות מוחרגים, ניסינו ולצערי לא הצלחנו. עכשיו אנחנו רואים את התוצאה. ההצעה הפרקטית היא להחריג את עובדי ענף התעופה, מורי הדרך וסוכני הנסיעות מהפסקת החל"ת. אתם כממשלה צריכים להעביר את התיקון הזה, זה לא סכומים בשמיים. יש בתוך הענף הזה גם הרבה חנויות מזכרות ומסעדות שנמצאות במתחמי תיירות נכנסת, צריך לקחת גם אותם בחשבון. יבוא היום שאחרי הקורונה ואנחנו נתחנן שאנשי המקצוע יחזרו לתיירות". 

מיכאל ביטון ויאיר גולן בדיון ועדת הכלכלה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מיכאל ביטון ויאיר גולן בדיון ועדת הכלכלה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ח"כ ינון אזולאי מש"ס הסכים עם ח"כ כץ והוסיף: "אני מתבייש להסתכל בעיניים לאנשים האלה, שבילו פה שעות וימים וכל הזמן הובטח להם לעזור. ועדיין אין פיתרון. אנחנו נמצאים בגל רביעי של קורונה, והאנשים האלה הולכים לרחוב. האוצר צריך להכניס את היד לכיס, ולתת להם בזכות ולא בחסד". 

בסיכום הדיון ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, ממנכ"ל המשרד הלוי לכנס את אנשי האוצר עם לאופר וגורמים אחרים לדיון עומק שמנסה להבין את המציאות של סוכני הנסיעות ולסייע להם באופן פרטני. לגבי מורי הדרך, ביקש ממשרד התיירות לדווח לוועדה בכתב על מורי הדרך ששולבו בתכניות השונות בתוך שבועיים, וממשרד התיירות ומשרד הבריאות לתקן את המתווה של התיירות הנכנסת כך שתתאפשר כניסה של קבוצות קטנות מחמישה תיירים. 

"ענף התיירות נפגע באופן מיוחד בקורונה ומחלים כלכלית מהקורונה לאט יותר מאחרים, ועדיין עננה מרחפת מעל צווארו", אמר ביטון. "לכן כלל משרדי הממשלה נדרשים לתת מענה איכותי, מותאם ואפקטיבי לכל מי שנפגע בענף". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!