כוונת משרד האוצר לייקר את הנסיעה בתחבורה הציבורית מעוררת סערה. שר האוצר אביגדור ליברמן לא מכחיש את ביטול הנחת 'ערך צבור' של 20% בהטענת הרב-קו, אבל מזכיר שתעריפים מוזלים אחרים לא ייפגעו וטוען שהרווח מייקור התחבורה הציבורית יופנה לשיפור שלה.
אני רואה שהדמגוגיה באופוזיציה עולה על כל דמיון. לטובת הציבור אסביר: ההנחה בטעינת ערך צבור לנוסע רגיל תבוטל, כשהכסף שיחסך ילך לשיפור וייעול התחבורה הציבורית. ההנחות המשמעותיות לבני נוער, נכים, ותיקים ושאר הזכאים ינתנו כרגיל, כך גם ההטבות לנוסעים קבוע כמו 'חופשי חודשי'. נסיעה נעימה
— אביגדור ליברמן (@AvigdorLiberman) August 3, 2021
מצד אחד, התקציב כולל תוספות שירות וקווים בתחבורה הציבורית. מצד שני, האוצר מעריך שהנוסעים יידרשו לשלם עוד 250 מיליון שקלים בשנה על הנסיעות. זה לא סכום גדול במונחי תקציב המדינה, אבל ייקור של 20% כן משמעותי לנוסעים שמשתמשים בהסדר הזה, בייחוד לאלו שלא מקבלים רכב ממקום העבודה או מסוגלים לממן החזקת רכב בעצמם.
לפי דברי ההסבר של משרד האוצר בחוק ההסדרים, הנחת ערך צבור לא ניתנה כדי להוזיל את השימוש בתחבורה הציבורית, אלא בשירות רעיון מעולם ה'כלכלה ההתנהגותית': לעודד אנשים לא לשלם לאוטובוס במזומן כדי למנוע את ההתעסקות של הנהג שהאטה את הנסיעה. כיום, טוענים באוצר, אחרי שהתשלום במזומן באוטובוס בוטל, אין בה צורך ולכן אפשר לבטל אותה גם אם זה אומר ייקור של הנסיעות.
על פי אנשי האוצר, היקף הסבסוד לתחבורה ציבורית בישראל הוא 70%, לעומת 50% במקומות אחרים, ובכל מקרה מחיר הנסיעה הוא לא הגורם העיקרי שיקבע אם נוסעים ישתמשו בה.
גם אם זה נכון, הרי שבכל מקרה הנוסעים נדרשים לשלם יותר והם לא נותרו אדישים לכך.
למה?????
אני מכניס כל הזמן ערך צבור בגלל שאני לא נוסע קבוע באוטובוס
למה אתה מכריח אותי לקנות חופשי חודשי
אולי נסיעה אחת ביום אם אני אקנה חופשי יומי אתה מייקר לי את הנסיעה במקום 6 שח 13 שח על נסיעה אחת— Eran Levi ???????????????? ערן לוי (@Eran71341998) August 3, 2021
אדון שר האוצר היקר!
איני יודע מתי עלית לאחרונה בתחבורה הציבורית בישראל. רק מספר שרוב המשתמשים בה הינם אנשים קשי יום שלא בהכרח יכולים לקנות רכב. או שפשוט העלות יקרה מדי.
תודה על הדאגה לגילאי 5-18 ו- 67+.
אך מה עם עיקר הנוסעים?!— שלום ברגר (@333wciMNlhsc7Lo) August 3, 2021
פרשן חדשות 12 עמית סגל, לא מקבל את התיאוריה של האוצר על אדישות הנוסעים למחיר. "שנים מנסה המדינה להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית המקרטעת שלנו, ועכשיו היא חותכת את ההנחות ברב קו", צייץ, "את התחבורה הציבורית צריך להוזיל, לא לייקר. אחרת כולנו נעמוד בפקקים הולכים ומחמירים. רוצים כסף? תעלו מיסוי על כלי רכב מזהמים ותוסיפו עוד הנחות בתחב"צ".
שנים מנסה המדינה להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית המקרטעת שלנו, ועכשיו היא חותכת את ההנחות ברב קו. את התחבורה הציבורית צריך להוזיל, לא לייקר. אחרת כולנו נעמוד בפקקים הולכים ומחמירים. רוצים כסף? תעלו מיסוי על כלי רכב מזהמים ותוסיפו עוד הנחות בתחבצ.
— עמית סגל Amit Segal (@amit_segal) August 3, 2021
לא רק עניים משתמשים ברב-קו
הליכוד פרסם קטע מראיון של ליברמן בחדשות 12, בו התבלבל השר וטען כי "רב קו זה למשתמשים מזדמנים", אחרי שעמית סגל התלונן על "הפגיעה במסכנים" וזכה בעצמו לביקורת ברשתות על הנצחת הדימוי הירוד לשימוש בתחבורה הציבורית בישראל.
ליברמן על העלאת מחירי התחבורה הציבורית: ״רב-קו זה משהו חד פעמי, זה לא לצעירים ולא לגימלאים״ #מנותק pic.twitter.com/S3VQrMc5Gx
— הליכוד (@Likud_Party) August 2, 2021
בתחבורה הציבורית, חשוב לציין, משתמשים ננוסעים מכל שכבות האוכלוסייה בישראל. גם אם ברור שאוכלוסיות מבוססות נוסעות בה פחות, ולרוב העניים אין ברירה אחרת.
אבל גם אם הצידוק ההתנהגותי להפסקת הנחת ה"ערך הצבור" איבד תוקף, הרי שלמשרד התחבורה היו אפשרויות נוספות, כמו להוזיל את כלל הנסיעות בשיעור קטן מ-20%, תמורת ביטול ההנחה הספציפית.
לא רק עליית מחירים
אותו סעיף בחוק ההסדרים שמבטל את ההנחה, מקציב למשרד התחבורה 60 יום בלבד כדי להפחית את מספר התעריפים ולהתאימם למרחק הנסיעה, בדומה לאפליקציות התשלום.
לא ברור איך המשרד יוכל טכנולוגית לבצע את השינוי בתעריפי הרב-קו, לאור העובדה שאין באוטובוסים בישראל סימון ברור מתי הנוסע ירד, בשונה מהעברת כרטיס ביציאה מהרכבת.
הצעד גם מייקר את הנסיעות בעבור נוסעים החרדים לפרטיותם. כיום ניתן לנסוע בתחבורה הציבורית באופן אנונימי, בעזרת כרטיס רב קו אנונימי, שנהנה מהנחת ערך צבור.
בלי ההנחה, נסיעות אנונימיות יהפכו ליקרות יותר מנסיעות ברב קו מזוהה או באפליקציה. עם זאת, הכרטיס עדיין יאפשר הטענת הנחת "חפשי יומי" ו"חפשי שבועי".