דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התקציב וחוק ההסדרים

שר האוצר אמר שהתייקרות התחבורה הציבורית תופנה לפיתוחה: הנוסעים לא משתכנעים

ביטול הנחת הערך הצבור בכרטיסי הרב קו יעלה לנוסעים בתחבורה הציבורית 250 מיליון שקלים בשנה, ומעורר סערה ברשתות החברתיות

נוסעים עולים על אוטובוס אגד בירושלים, ארכיון (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
נוסעים עולים על אוטובוס אגד בירושלים, ארכיון (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כוונת משרד האוצר לייקר את הנסיעה בתחבורה הציבורית מעוררת סערה. שר האוצר אביגדור ליברמן לא מכחיש את ביטול הנחת 'ערך צבור' של 20%  בהטענת הרב-קו, אבל מזכיר שתעריפים מוזלים אחרים לא ייפגעו וטוען שהרווח מייקור התחבורה הציבורית יופנה לשיפור שלה.

מצד אחד, התקציב כולל תוספות שירות וקווים בתחבורה הציבורית. מצד שני, האוצר מעריך שהנוסעים יידרשו לשלם עוד 250 מיליון שקלים בשנה על הנסיעות. זה לא סכום גדול במונחי תקציב המדינה, אבל ייקור של 20% כן משמעותי לנוסעים שמשתמשים בהסדר הזה, בייחוד לאלו שלא מקבלים רכב ממקום העבודה או מסוגלים לממן החזקת רכב בעצמם.

לפי דברי ההסבר של משרד האוצר בחוק ההסדרים, הנחת ערך צבור לא ניתנה כדי להוזיל את השימוש בתחבורה הציבורית, אלא בשירות רעיון מעולם ה'כלכלה ההתנהגותית': לעודד אנשים לא לשלם לאוטובוס במזומן כדי למנוע את ההתעסקות של הנהג שהאטה את הנסיעה. כיום, טוענים באוצר, אחרי שהתשלום במזומן באוטובוס בוטל, אין בה צורך ולכן אפשר לבטל אותה גם אם זה אומר ייקור של הנסיעות.

על פי אנשי האוצר, היקף הסבסוד לתחבורה ציבורית בישראל הוא 70%, לעומת 50% במקומות אחרים, ובכל מקרה מחיר הנסיעה הוא לא הגורם העיקרי שיקבע אם נוסעים ישתמשו בה.

גם אם זה נכון, הרי שבכל מקרה הנוסעים נדרשים לשלם יותר והם לא נותרו אדישים לכך.

פרשן חדשות 12 עמית סגל, לא מקבל את התיאוריה של האוצר על אדישות הנוסעים למחיר. "שנים מנסה המדינה להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית המקרטעת שלנו, ועכשיו היא חותכת את ההנחות ברב קו", צייץ, "את התחבורה הציבורית צריך להוזיל, לא לייקר. אחרת כולנו נעמוד בפקקים הולכים ומחמירים. רוצים כסף? תעלו מיסוי על כלי רכב מזהמים ותוסיפו עוד הנחות בתחב"צ".

לא רק עניים משתמשים ברב-קו

הליכוד פרסם קטע מראיון של ליברמן בחדשות 12, בו התבלבל השר וטען כי "רב קו זה למשתמשים מזדמנים", אחרי שעמית סגל התלונן על "הפגיעה במסכנים" וזכה בעצמו לביקורת ברשתות על הנצחת הדימוי הירוד לשימוש בתחבורה הציבורית בישראל.

בתחבורה הציבורית, חשוב לציין, משתמשים ננוסעים מכל שכבות האוכלוסייה בישראל. גם אם ברור שאוכלוסיות מבוססות נוסעות בה פחות, ולרוב העניים אין ברירה אחרת.

אבל גם אם הצידוק ההתנהגותי להפסקת הנחת ה"ערך הצבור" איבד תוקף, הרי שלמשרד התחבורה היו אפשרויות נוספות, כמו להוזיל את כלל הנסיעות בשיעור קטן מ-20%, תמורת ביטול ההנחה הספציפית.

לא רק עליית מחירים

אותו סעיף בחוק ההסדרים שמבטל את ההנחה, מקציב למשרד התחבורה 60 יום בלבד כדי להפחית את מספר התעריפים ולהתאימם למרחק הנסיעה, בדומה לאפליקציות התשלום.

לא ברור איך המשרד יוכל טכנולוגית לבצע את השינוי בתעריפי הרב-קו, לאור העובדה שאין באוטובוסים בישראל סימון ברור מתי הנוסע ירד, בשונה מהעברת כרטיס ביציאה מהרכבת.

הצעד גם מייקר את הנסיעות בעבור נוסעים החרדים לפרטיותם. כיום ניתן לנסוע בתחבורה הציבורית באופן אנונימי, בעזרת כרטיס רב קו אנונימי, שנהנה מהנחת ערך צבור.

בלי ההנחה, נסיעות אנונימיות יהפכו ליקרות יותר מנסיעות ברב קו מזוהה או באפליקציה. עם זאת, הכרטיס עדיין יאפשר הטענת הנחת "חפשי יומי" ו"חפשי שבועי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!