דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
19.2°תל אביב
  • 13.8°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.7°באר שבע
  • 20.7°אילת
  • 20.2°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 18.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברה לכריית ביטקוין תרכוש תחנת כוח ומראה כמה הזיהום משתלם לכלכלת הקריפטו

חברת Stronghold Digital Mining הודיעה על הכפלת כושר ייצור החשמל שלה דרך תחנת כח שמופעלת בשיירי פחם, תוצר לוואי רעיל במיוחד של כריית פחם | המהלך צפוי להקפיץ את הרווח הגולמי שלה ל-93%

תחנת כוח מונעת בפחם בארה"ב, ארכיון. (צילום: (AP Photo/Susan Montoya Bryan, File
תחנת כוח מונעת בפחם בארה"ב, ארכיון. (צילום: (AP Photo/Susan Montoya Bryan, File
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת Stronghold Digital Mining, שעוסקת בכריית ביטקוין, מתכננת לשדרג את כח ייצור החשמל שלה מ-80 ל-165 מגהוואט, דרך רכישת תחנת כח בפנסילבניה שמפיקה חשמל משיירי פחם.

מדובר בתוצרי לוואי רעילים במיוחד של כריית פחם, שנאספו בערימות ענק בשנים 1970-1990. החברה מנסה לתת למהלך תדמית "ירוקה", בגלל הכילוי של הערימות המזהמות, אבל מתעלמת מהעובדה שגם שריפתו להפקת חשמל היא גורם זיהום משמעותי מאוד.

פרט לזיהום אוויר במתכות רעילות, שיירי פחם פולטים פי 1.6 יותר פחמן דו חמצני לעומת שריפת פחם תקני, כך לפי אתר Energy Justice Network.

החברה יכולה להגיע לשיעור רווח גולמי של 93%

האתר The Block פרסם אתמול (שלישי), חישוב של רווחיות הכרייה לפי ניתוח סוג הציוד עליו הצהירה החברה. הרווחיות חושבה בעיקר לפי עלות החשמל, היקף צריכת החשמל של ציוד הכרייה, עוצמת הכח החישובי שלו ודרגת הקושי הנוכחית של הכרייה ברשת הביטקוין. דרגה זו עולה ככל שכח הכרייה המצרפי של הרשת גדל.

תומכי המטבע מסבירים שהסיבה להעלאת דרגת הקושי היא אבטחת תשלומי הביטקוין, אך בדרך כלל הם פחות נהלבים לדבר על המאפיין הנוסף שלה: ככל שיותר חברות מפעילות מכונות כרייה, סך הרשת זוללת הרבה יותר חשמל.

הביטקוין נסחר בימים האחרונים בשער שקרוב ל-38 אלף דולר למטבע. אכיפת האיסור על כריית ביטקוין בסין גרם לניתוק מהרשת של מכונות בהיקף צריכה עצום של אלפי מגהוואט.

בהמשך לכך דרגת קושי הכרייה ירדה באופן משמעותי, מה שהגדיל מאוד את הרווחיות לכורים מחוץ לסין. מדובר ברווח הסתברותי, ככל שפחות אנשים משתתפים בתהליך, כל אחד מהם צפוי לזכות ביותר ביטקוין בתמורה.

בתנאים הנוכחיים, הרווחיות של Stronghold Digital Mining עשויה להגיע ל-93% לעומת ההשקעה. שיעור גבוה בהרבה מרווחיות ממוצעת של 40% מכריית ביטקוין, שנאמדה ב-2020.

מטבעות הקריפטו מעדיפים דלקים מזהמים

הכלכלן ההולנדי אלכס דה-וריס, שעוקב אחר ההרס הסביבתי שמקדמת תעשיית הקריפטו, הדגיש כי בניגוד למסרים היחצ"ניים, כריית מטבעות קריפטו נוחה בהרבה בעזרת דלקים פוסיליים מזהמים מאשר באנרגיות מתחדשות כמו שמש, רוח ואפילו מים. הסיבה לכך היא היכולת של הדלקים לפעול באופן רצוף כמעט כל השנה.

בדינמיקה בה עוד ועוד חברות מצטרפות לרשת הכרייה, הרווחיות של כל שאר המשתתפים נשחקת מדי יום. לכן, כל זמן השבתה של המערכת, במקרה של הישענות על אנרגיות מתחדשות, פירושו הפסד כלכלי משמעותי.

לפי האתר Quartz, החלטות שקיבל ממשל טראמפ הקלו את הרגולציה הסביבתית על שריפת פחם בתחנות של Stronghold Digital Mining, אחרי שמספר תחנות כח מונעות בפחם התקשו לעמוד בדרישות המחמירות יותר שהטילה להסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) בתקופת ממשל אובמה.

הטיעון הוותיק בעד שריפת דלקים מזהמים, היה שהזיהום הוא תוצר לוואי של ייצור חשמל, שיש בו תועלת עצומה. היום, החשמל שמיוצר בתחנות מזהמות אלו לא משרת את החברה בכללותה, אלא רק את המסחר הספקולטיבי בביטקוין.

הרווחים זורמים למשקיעים, ואילו בנזק הסביבתי של זיהום האוויר ופליטת גזי החממה נושאת החברה כולה.

מבנה התוכנה של ביטקוין יצר מצב בו משתלם לזהם

מומחי סביבה מתריעים כי גם אם ביטקוין יהפוך לרשת שמופעלת רק בחשמל לא מזהם, מדובר באסון. על מנת לחיות בגבולות היכולת של כדור הארץ, על החברה האנושית לא רק לצרוך אנרגיה נקיה, אלא גם להצליח לקיים את החברה האנושית בעצימות אנרגטית נמוכה יותר.

גם אנרגיה נקיה מכלה משאבים שנדרשים לצורך הקמת מתקני הייצור, תוספת שטחי קרקע רבים ומחייבת תחזוקה.

בכלכלה הרגילה, ככל שבהיקוש למוצר מסויים עולה, ניתן לייעל את הייצור שלו ולהוריד את צריכת האנרגיה היחסית שלו. בביטקוין המצב הפוך: ככל שהביקוש למטבע עולה, מחירו עולה, מה שמייצר עוד רווחיות ומאפשר להרוויח כסף מעוד בזבוז של אנרגיה.

הבעיה היא שקל יחסית לנתב את עודפי החשמל הנקי הקיימים בעולם למכונות כרייה שצריכות רק חיבור חשמל ואינטרנט, לעומת המורכבות של הסטת תעשיות כבדות, שנשענות היום על חשמל מזהם, לאזורים בהם קיימים עודפים של חשמל נקי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!