דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

קורונה, שפעת, סוכרת: מנהלי המחלקות הפנימיות מתריעים על מצוקת אשפוז חמורה

במחלקות רבות עלתה התפוסה למעל 100%, עקב הקצאת מיטות לחולי קורונה קשים ונגיפי חורף מחוץ לעונה | יו"ר איגוד הרפואה הפנימית לשר הבריאות: "התקציב שהעברת הוא אסון מבחינתנו. אנחנו עומדים על כך שיינתן מענה למציאות"

המחלקה לחולי קורונה בבית החולים שערי צדק. 29 במרץ (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
המחלקה לחולי קורונה בבית החולים שערי צדק. 29 במרץ (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנהלי המחלקות הפנימיות והאיגוד לרפואה פנימית התריעו יום (רביעי) על הגברת העומסים מעל ל-100% תפוסה במחלקות, בעקבות העלייה במספר חולי הקורונה הקשים ומספרים גבוהים של מטופלי נגיפי חורף מחוץ לעונה. 

"אנחנו פוגשים את האזרחים, שבמהלך השנה וחצי האחרונות הזניחו את בריאותם, תפקודית ומנטלית. התחלואה עולה וקשה ומורכבת יותר," אמר יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס.

בבית החולים הדסה אושפזו הבוקר 176 חולים בארבע המחלקות הפנימיות, כולל 12 חולי קורונה. זאת למרות שתקני הרופאים והאחיות מספיקים רק ל-146 חולים. בשערי צדק אושפזו הבוקר 127 חולים במחלקות הפנימיות, למרות שיש רופאים ואחיות רק ל-108 חולים. גם בבילינסון דווח על מחלקה פנימית בה התפוסה המלאה עומדת על 38 חולים, אך כעת מאושפזים בה 44. 

לטענת האיגוד, קרוב ל- 20% מהמחלקות הפנימיות כבר מוסבות, או מוקצות לחולי הקורונה, ומה שמצמצם את מספר המיטות הפנויות לחולים האחרים במערכת הציבורית.

כל זאת , כאמור, בשנה שקופות החולים ובתי החולים מדווחים על מספר חריג של מטופלים צעירים שסובלים מזיהומים בדרכי הנשימה, ובאחוז חריג לעונה של מאושפזים שחיוביים לנגיף החורף RSV.

מעבר לעלייה בנגיפי הקיץ, פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה, סבור שהקורונה עצמה גרמה לאזרחים להזניח את בריאותם, ולהתאשפז עכשיו בשיעורים גבוהים.

"אני לגמרי משוכנע שעומס האשפוזים הקיצוני בתולדות המדינה, הוא תולדה של מגפת הקורונה", טען, "במשך שנה וחצי הוזנחו מחלות כרוניות ואונקולוגיות. הרבה קשישים הידרדרו תפקודית ומנטלית. זאת תופעה שאינה משתקפת בנתונים המוצגים בפני הממשלה ובתקשורת".

האיגוד לרפואה פנימית פנה לשר הבריאות ניצן הורוביץ בבקשה להשקעת משאבים במערכת הרפואה הפנימית, כדי להקל על העומסים.

"התקציב שהעברת הוא אסון מבחינתנו. אנחנו עומדים על כך שיינתן מענה למציאות", אמר אליס, "המצוקה רבה. העומסים קשים, ואתה שכחת מאיתנו. חגגת תקציב בריאות, אבל שכחת שאשפוז במסדרונות הוא חרפה. תקינת כוח האדם אצלנו במחלקות, שנקבעה בזמן שלטון מפא"י בשנות ה-70, משמעה 'טחינת' הצוותים הרפואיים. טחינה עד דק".

"שר הבריאות הצהיר ביום ראשון כי יתווספו 2 מיליארד שקלים למערכת הבריאות", הוסיף, "אך בפרסום של תכניותיו לתוספת התקציבית, לא ציין שיוקצו משאבים ליישום המלצות ועדת טור כספא, שקבעה ב-2019 יעדים לשיפור מערך הרפואה הפנימית".

"הקורונה זה אנחנו. השפעת גם. הסוכרת על סיבוכיה וחולי הלב אצלנו, ואיתם גם התחלואה המורכבת והקשה והסוגים השונים", סיכם אליס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!