דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

עוד מדליה אחת

לינוי אשרם בגמר תרגיל האלות באליפות בעולם בבאקו  (Photo by Natalia FedosenkoTASS via Getty Images)
לינוי אשרם בגמר תרגיל האלות באליפות בעולם בבאקו (Photo by Natalia FedosenkoTASS via Getty Images)

לינוי אשרם, המתעמלת האמנותית הבכירה של ישראל, תעלה הלילה (שישי, 04:20) לתחרות החשובה בחייה | 16 שנים מאז שהחלה להתעמל, ועם יותר מ-80 מדליות שהיא שומרת בקופסאות מתחת למיטה, נותרה לה פסגה אחת לכבוש. פסגה גבוהה

יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לינוי אשרם (22) הפכה בשנים האחרונות לשם נרדף למילה "מדליה". המתעמלת האמנותית הבכירה של ישראל ואחת התקוות למדליה בטוקיו, היא בעלת 11 מדליות מאליפויות העולם (6 כסף ו-5 ארד); ו-6 מדליות מאליפויות אירופה (2 זהב, כולל אחת בקרב רב ב-2020). אשרם זכתה גם ב-47 מדליות בתחרויות הסבב העולמי, מהן 11 בקרב רב. על פי סוכנויות ההימורים העולמיות היא מדורגת שלישית במרוץ למדליה בטוקיו. הפייבוריטיות לזכייה הן האחיות התאומות דינה וארינה אברינה. גם שתי המתעמלות מבלארוס, אנסטסיה סאלוס ואלינה הרנסקו, נחשבות לחזקות.

המדליות של לינוי אשרם (עיצוב: אידאה, צילום: Alex Bogatyrev / Shutterstock.com)
המדליות של לינוי אשרם (עיצוב: אידאה, צילום: Alex Bogatyrev / Shutterstock.com)

בתחרות הקרב רב במשחקים האולימפיים מחולקות רק שלוש מדליות. התוצאות מחושבות יחד על כל ארבעת המכשירים (חישוק, כדור, אלות וסרט). אשרם תפתח את הופעתה במוקדמות הקרב רב מחר (שישי, 04:20) ותנסה להעפיל לגמר שיתקיים בשבת בבוקר. לצדה תתחרה גם ניקול זליקמן (20), מדליסטית הארד בתרגיל החישוק מאליפות אירופה 2019.

משמעת צבאית בבית

אשרם (22) גדלה בבית של אוהבי ספורט. כשהייתה בת שש שלחו אותה הוריה, אורן וחדווה, לחוג התעמלות אמנותית. המאמנת זיהתה את כשרונה והקפיצה אותה להפועל ראשון לציון. בגיל 10 היא כבר החלה להתחרות בארץ, ובגיל 12 יצאה בפעם הראשונה לתחרות בינלאומית בקרואטיה, שבה זכתה במדליה הבינלאומית הראשונה שלה – מדליית ארד בתרגיל הסרט. בגיל 14 היא יצאה כחברת נבחרת הג'וניור הקבוצתית של ישראל לאליפות אירופה באוסטריה, והיתה שותפה למקום הרביעי.

עם ההישגים, נכנס בית המשפחה למשמעת. "למתעמלות הרוסיות יש את פוטין על הראש וללינוי יש אותי", אמר אביה, איש קבע, באחד הראיונות, "אין ברירה. אם היא תאכל בערב יותר מירקות וגבינה, היא לא תוכל לעשות את מה שהיא צריכה".

אשרם בתחילת הקריירה. ייצגה את ישראל לראשונה בגיל 12 (צילום: דף הפייסבוק של הוועד האולימפי בישראל)
אשרם בתחילת הקריירה. ייצגה את ישראל לראשונה בגיל 12 (צילום: דף הפייסבוק של הוועד האולימפי בישראל)

אבל  למרות ההישגים, בשלב מסוים הרגישה אשרם שאין לה חשק להמשיך לעסוק בהתעמלות אמנותית. היא פרשה, אבל חודש בבית הספיק לה. "הייתי בדיכאון", סיפרה, "הרגשתי שמשהו חסר לי, אבל לא ידעתי מה. אחר כך הבנתי שחסרה לי המסגרת המיוחדת של האימונים, היצירתיות והלחץ, וחזרתי לפעילות מסודרת".

ב-2014 החלה להתמודד בתחרויות האישיות. באליפות אירופה לנוער בבאקו, זכתה בשתי מדליות ארד בתרגילי האלות והסרט, והיתה לישראלית הראשונה שזוכה במדליה באליפות אירופה לנוער. באותה השנה ייצגה את ישראל במשחקים האולימפיים לנוער בננג'ין, סין.

את הקפיצה לתחרויות לבוגרות עשתה בגיל 16, בתחרות בינלאומית במוסקבה, שבה זכתה במדליית ארד בקרב רב. "התרגשתי מאד", ספרה על התחרות ההיא, "פתאום הייתי על המשטח, בחימום ובתחרות, עם מתעמלות שהתכוננו למשחקים האולימפיים בריו. ראיתי בהן מודל לחיקוי. לשמחתי, הפגנתי קור רוח". באותה שנה השתתפה באליפות העולם בשטוטגרט, שבה הופיעה בשני תרגילים כמתעמלת שלישית של ישראל, לצידן של נטע ריבקין וטורי פילנובסקי.

"אני עובדת באימונים על נטרול מהסביבה"

לתודעה היא פרצה כשזכתה במדליות הארד בתרגילי החישוק והאלות באליפות אירופה 2017, בבודפשט. בכך הפכה לישראלית השנייה שזוכה במדליה באליפות אירופה (אחרי נטע ריבקין), והראשונה שזוכה בשתי מדליות באליפות אחת. באותה שנה, באליפות העולם בפזארו, היא זכתה בשתי מדליות ארד, בתרגיל הסרט ובקרב רב.

"אני מאוד אוהבת לתת שואו לקהל שמעודד אותי". לינוי אשרם באליפות העולם ב-2019 (Photo by Ulrik Pedersen/NurPhoto via Getty Images)
"אני מאוד אוהבת לתת שואו לקהל שמעודד אותי". לינוי אשרם באליפות העולם ב-2019 (Photo by Ulrik Pedersen/NurPhoto via Getty Images)

"אני מאוד תחרותית, מאוד אוהבת לתת שואו לקהל שמעודד אותי", ספרה, "אני שומעת את הצעקות מהיציע, אבל לא מקשיבה להן. אני צריכה להיות מרוכזת ב-100% בביצוע התרגיל במשך דקה וחצי. לא מרפה לרגע כי ברגע שמשחררים גם מפספסים אלמנטים. אני עובדת באימונים על נטרול מהסביבה וריכוז מקסימלי במה שאני עושה".

יחסים מיוחדים יש לה עם המאמנת שלה איילת זוסמן. "אין דבר שאיילת לא יודעת עלי", אמרה בראיון לאתר הוועד  האולימפי, "אני סומכת עליה ב-100%. אני יודעת שהיא כספת. היא לעולם לא תספר לאף אחד דברים שאני לא רוצה שתספר. אנחנו מבינות אחת את השנייה במבטים בעיניים".

לינוי אשרם והמאמנת איילת זוסמן בגביע העולם בבאקו. "אין דבר שאיילת לא יודעת עלי"(צילום: איגוד ההתעמלות בישראל)
לינוי אשרם והמאמנת איילת זוסמן בגביע העולם בבאקו. "אין דבר שאיילת לא יודעת עלי"
(צילום: איגוד ההתעמלות בישראל)

ההצלחה הביאה  עמה גם קמפיינים מסחריים. מאז 2019 היא מובילה את הקמפיין של מותג ההיגיינה הנשית, אולוויז; וביוני האחרון נבחרה להיות הפרזנטורית של קורנפלקס תלמה, יחד עם הכדורסלן, שחקן האן.בי.איי, דני אבדיה. ביום העצמאות האחרון השתתפה עם ספורטאים וספורטאיות מהמשלחת האולימפית והפראלימפית לטוקיו בקמפיין לבנק הפועלים. אחד השלטים עם תמונתה שנתלה בירושלים הושחת על ידי אלמונים. מעשה שזכה לגינוי ולתגובות חריפות מצד חברות וחברי כנסת, ארגוני נשים ואנשי ספורט.

המדליות שמחכות מתחת למיטה

השנה האחרונה הייתה קשה לאשרם. הקורונה כפתה שינוי דרמטי בשגרת האימונים, ביטול של כל התחרויות בארץ ובחו"ל, ויותר מכל אלה – את דחיית האולימפיאדה, שאליה התכוננה בארבע השנים האחרונות. את ההודעה על הדחייה קיבלה באמצע אימון. "ירדו לי דמעות", אמרה בראיון ל-ynet. "באמת הכנתי את עצמי לשנה הזאת מכל בחינה – פיזית, מנטלית, גופנית. הכל".

כדי לאפשר למשלחת להמשיך בהכנות יצרו הוועד האולימפי והיחידה לספורט הישגי בועה במכון וינגייט. אשרם יוצאה מדי בוקר לאוהל האימונים המיוחד שנבנה עבורה, שם בילתה שעות מבודדת כמעט לגמרי מהסביבה. כיוון שהענף הושבת, נערכו עבורה סימולציות של תחרויות, כדי למנוע ככל הניתן ירידת מתח. את הזמן הפנוי המועט שהיה לה ניצלה להליכה סביב המכון והאזנה למוזיקה באוזניות.

לינוי אשרם על הפודיום עם "היריבות המרות" התאומות דינה וארינה אברינה מרוסיה בגביע העולם בהתעמלות אמנותית (צילום: Enrico Calderoni / AFLO SPORT)
לינוי אשרם על הפודיום עם "היריבות המרות" התאומות דינה וארינה אברינה מרוסיה בגביע העולם בהתעמלות אמנותית (צילום: Enrico Calderoni / AFLO SPORT)

למרות הנסיבות הקשות, בנובמבר 2020 הגיעה אשרם לאחד מהישגי השיא שלה: זכייה במדליית הזהב בתחרות הקרב רב באליפות אירופה, והייתה לישראלית הראשונה שמגיעה להישג הזה. שתי המתחרות העיקריות שלה, האחיות אברינה, לא השתתפו בתחרות.

אשרם סיפרה בעבר שמתחת למיטה שלה מונחות שתי קופסאות: אחת מיועדת למאות המדליות שבהן זכתה בישראל, ובשנייה העשרות שאספה בתחרויות בינלאומיות. בשבת בבוקר היא תנסה להשיג לאוסף עוד מדליה אחת, המדליה החשובה מכולן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!