דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ממשלת בנט לפיד

דעה / הם מ-נ-ו-ת-ק-י-ם

השרים עסוקים ביחסי ציבור, בטוויטר ובשרידות הממשלה, וידו של אגף התקציבים האידיאולוגי והחרוץ על העליונה: התקציב מצומצם, חוק ההסדרים דרקוני, ובתי החולים כורעים תחת העומס. אבל בעיני ראש הממשלה "הכל טוב"

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

התקציב וחוק ההסדרים אושרו השבוע בממשלה והודעות יחסי הציבור מהשרים לא הפסיקו לזרום. "הגדלתי את תקציב המשרד", צייצו שרים בגאווה; "מעולם בתולדות ישראל לא היה שר טוב כמוני" היה סגנון ההודעות המגוחך.

האמת היא שהשרים ספגו קיצוץ של 1.5% במשרדיהם, כמיליארד שקלים פחות בחינוך, כ-300 מיליון שקלים פחות בביטחון הפנים, כ-143 מיליון שקלים במשרד הרווחה וכך הלאה.

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, היה צריך להילחם לבד, באוצר ובשרים, כדי להגדיל את תקציב הבריאות תוך כדי מגיפה עולמית. העובדה הזו לבדה מעידה על ניתוק לא-ייאמן של הממשלה מהמתרחש בארץ ובעולם. תוספת של 2 מיליארד שקלים לבריאות היא תוספת נאה, אבל רחוקה מאוד מהמינימום ההכרחי.

מנכ״ל לניאדו אמר מיד אחרי אישור התקציב: ״זה חצי ממה שצריך, נמשיך לקבץ נדבות״. מנהלי בתי החולים נפגשו אתמול (חמישי) עם בנט וקבלו שחסרים להם אחיות, מאבטחים, נושאי אלונקות ועובדי משק.

בבית החולים וולפסון נלקח מנהל מחלקת הילדים לנהל את מחלקת הקורונה, ומחלקת הילדים נותרה בלי מנהל. מחלקות הילדים בכל הארץ מלאות,עקב וירוס שנמשך כבר כחודש. בגלל מחסור בעובדים, האחיות גם מאכילות, מסדרות מיטות ומנקות צרכים של החולים. אלו פני מערכת הבריאות הציבורית של אומת החיסונים וההיי טק.

***

ניתוק הוא קודם כל דבר אישי, לא אידיאולוגי. העובדה שלפיד וליברמן, שניים משלושת מנהיגה ואדריכליה של הממשלה הנוכחית, ממובילי הבחירות החוזרות ונשנות עד להחלפת נתניהו הכושל לטעמם, נעדרים מקבינט הקורונה, היא לא פחות ממטורפת.

הקורונה משפיעה על כל מערכות החיים בישראל: מי יחיה ומי ימות; מי יעבוד ומי יישלח לחיי אבטלה; היא משפיעה על חופש התנועה ועל חינוך הילדים. אי אפשר להפריז בחשיבות של קבלת החלטות נכונה ומנהיגותית בנסיבות כאלה.

שר החוץ לפיד מינה בזמן הזה 11 שגרירים בחו״ל, 3 מהם חברי ״יש עתיד״ לשעבר. נראה שראש הממשלה החליפי לא התעניין בתקציב ובחוק ההסדרים שבעדם הצביע. על פי דבריו בסיעה: ״התקציב יעבור בכנסת״, נראה שחשוב לו שהתקציב יעבור כדי שהממשלה לא תיפול, אבל לתוכן התקציב, ול-300 העמודים של חוק ההסדרים, הוא לא התייחס בשבועות האחרונים.

״המימון של הניו-דיל הישראלי לא יוכל לבוא מהעלאות מיסים, ולא מקיצוץ בשירותים החברתיים״, אמר לפני הבחירות, ״הוא יצטרך לבוא מהעלאה של יחס החוב-תוצר לאזורי ה-80%״. אבל לפיד של אחרי הבחירות נראה משועמם מדיוני התקציב, כמו מדיוני הקורונה, והצביע בעד העלאת מיסים על עניים: שתייה מתוקה, כלים חד פעמיים, חשמל, רב-קו ונטפליקס; בלי לגעת בעשירים שבין אזרחי ישראל.

***

שרת התחבורה מירב מיכאלי העלתה אחרי הצבעתה בעד התקציב סרטון יח״צ: ״יש לנו תקציב אחרי שלוש שנים שלא היה. אחרי הפגרה נעביר אותו בכנסת. אנחנו כאן עובדות ועובדים בשבילכם. כי באנו לעבודה״.

שבוע לפני שהצביעה בעד התקציב המצומצם וחוק ההסדרים הדרקוני, אמרה יו״ר העבודה מיכאלי ל"דבר": ״כמו רוב ראשי המדינות והכלכלנים המובילים בעולם המפותח אני רואה הכרח בהגדלה מבוקרת של ההוצאה הציבורית ככלי משמעותי להמשך הצמיחה במשק, וליציאה מהמשבר הכלכלי של הקורונה, בשונה מעמדת אגף התקציבים״.

לבסוף, עמדת אגף התקציבים האידיאולוגי והחרוץ, מול השרים העסוקים בטוויטר, ביח״צ ובשרידות הממשלה, היתה על העליונה. ההוצאה השמרנית והשרירותית שקבע משרד האוצר לעומת בנק ישראל והגופים הפיננסיים בעולם, נותרה על כנה. מיכאלי אפילו לא ניסתה לשנות את רוע הגזירה.

ביום רביעי הופגז הצפון. תגובתו הראשונה של ראש הממשלה היתה: ״הכול טוב״. בזמן שהכול, למען האמת, ממש לא טוב. והנה בא עוד ירי, הפעם לגולן. הניתוק של הממשלה מהחיים כאן עלול להיות בעיה אסטרטגית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!