דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר ההסתדרות: "כל עצמאי צריך לקבל רשת ביטחון כמו של שכיר"

לדברי ארנון בר-דוד בכנס שדולת העסקים הקטנים בכנסת, משרד האוצר מתנגד להכללת הסדר דמי אבטלה לעצמאים בעסקת החבילה במשק | שר הרווחה מאיר כהן, שהציג מתווה בנושא: "זה הפתרון הנכון, צריך להכניס את זה לחוק ההסדרים"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מדבר בכנס הקמת שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. (צילום: ניצן בן צבי)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מדבר בכנס הקמת שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. (צילום: ניצן בן צבי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הביע הערב (ראשון) תמיכה בהכנסת הסדר דמי אבטלה לעצמאים, לחוק ההסדרים הקרוב. בדברים שנשא בכנס ההקמה של שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת, סיפר שהוא פועל להכניס את ההסדר לעסקת החבילה בין ההסתדרות, המעסיקים והמדינה, אולם נתקל בהתנגדות משרד האוצר.

"מה יותר חשוב מזה, אם מחר יהיה שוב סגר?", תהה בר-דוד. "למה צריך שוב לילות עם אוהלים וחצוצרות מול משרד האוצר? למה לא ללחוץ על כפתור ושכל עצמאי יקבל רשת ביטחון בדיוק כמו כל שכיר?".

גם שר הרווחה ח"כ מאיר כהן, וסגן שרת הכלכלה יאיר גולן קראו בכנס להכנסת ההסדר. "מתחת לפני הקרקע יש שיחות די מתקדמות כי לי ברור מעבר לכל ספק שעצמאי בישראל חייב שהמדינה תדאג לו", אמר השר כהן, והוסיף "אני חושב שזה הפתרון הנכון. מה שנשאר לנו זה לדחוף את זה בחוק ההסדרים".

השר מאיר כהן במכנס הקמת שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. (צילום: ניצן צבי כהן)
השר מאיר כהן במכנס הקמת שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. (צילום: ניצן צבי כהן)

על פי הצעתו של כהן יתחילו העצמאים להפריש 0.25% מהכנסתם, בדומה לשכירים, לקרן דמי אבטלה אליה תדרש המדינה להוסיף כ-400 מיליון שקלים. גם העצמאים, כמו השכירים, יידרשו לעמוד בתקופת אכשרה על מנת להיות זכאים לדמי אבטלה.

"יש לנו זמן קצר מאוד בין חוק התקציב שעבר בממשלה לחוק התקציב שיעבור בכנסת", הוסיף גולן, "בפרק הזמן הזה האחריות שלנו שיעבור החוק הטוב והנכון ביותר. העיקר שהנושא החשוב הזה יוסדר פעם אחת ולתמיד".

ראשי שדולת העסקים הקטנים והבינוניים, ח"כ קרן ברק (ליכוד) וח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) הצטרפו אף הם לקריאה.

שפיגלר: "העצמאים צריכים לקבל יותר מהשכירים"

עו"ד מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי זכה לתשואות ומחיאות כפיים רמות כשעלה לדבר, ואמר כי המוסד בראשותו ניסה לכל אורך משבר הקורונה לקדם את סוגיית הביטחון הסוציאלי לעצמאים ולעסקים הקטנים.

"אתם אומרים שהעצמאים ובעלי העסקים צריכים לקבל בדיוק את מה שמקבלים השכירים, אני חושב שהם צריכים לקבל יותר" אמר שפיגלר, "דעת הביטוח הלאומי היא שבלי המעסיקים ובלי העסקים אין מקומות עבודה לשכירים".

מאיר שפיגלר (שני מימין) ורמי בז׳ה (שלישי מימין) בכנס הקמת שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. (צילום: ניצן צבי כהן)
מאיר שפיגלר (שני מימין) ורמי בז׳ה (שלישי מימין) בכנס הקמת שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. (צילום: ניצן צבי כהן)

יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות רמי בז'ה הבהיר שלצד סוגיית דמי האבטלה לעצמאים, נדרשים צעדים מידיים לסיוע לענפי המשק שעדיין לא חזרו לעבוד.

"אי אפשר להתעלם מזה שיש עדיין ענפים שלמים כמו התיירות, שהשמיים הסגורים משפיעים עליהם כאן ועכשיו. סוכני הנסיעות, ענף התרבות בזה צריך לטפל כאן ועכשיו", טען בז'ה, והוסיף שהדיבורים בממשלה על האפשרות של סגר נוסף, משפיעים כבר היום על העסקים.

"כבר שלושה שבועות שאנחנו ב'סגר זוחל' שפוגע בעסקים", אמר, "לא קונים כרטיסים. מחזירים כרטיסים ואין שום מענה. אני מקווה שמשרד האוצר לא משחקים אתנו בטקטיקה של 'אין סגר אז אנחנו לא חייבים לכם כלום'. הם ימצאו אותנו שוב ברחובות".

בז'ב הביע צער על כך שבכנס לא נכח אף נציג של משרד האוצר.

"לא יפלגו אותנו, נלחם ביחד"

באירוע השתתפו למעלה מ-30 ראשי ארגוני עצמאים ועסקים קטנים המיוצגים ברובם במסגרת לשכת העסקים הקטנים להב. יו"ר להב, רועי כהן, אמר שמדובר באירוע היסטורי.

"מעולם לא קרה שיו"ר ההסתדרות מתייצב לצד ראשי המגזר העסקי בדרישה לקידום רשת ביטחון סוציאלי לעצמאים", אמר, "תמיד אמרו שהשכירים בנפרד והעצמאים בנפרד. המשוואה הזו השתנתה".

רועי כהן בכנס הקמת שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. (צילום: ניצן צבי כהן)
רועי כהן בכנס הקמת שדולת העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת. (צילום: ניצן צבי כהן)

כהן הזכיר לחברי הכנסת שדמי האבטלה לעצמאים ורשת הביטחון היו הבטחת בחירות מרכזית של מרבית מפלגות הקואליציה, והבהיר שהוא מצפה שההבטחות ייפרעו כבר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.

"אסור שהמשק ייכנס שוב לסגר רביעי" אמר יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר. "רק עכשיו עסקים רבים מתחילים להתאושש מהמכות הכלכליות שספגו בשלושת הסגרים הקודמים וסגר רביעי עלול להיות בשבילם גזר דין מוות".

תומר הבהיר כי גם התעשיינים תומכים בפריסת רשת ביטחון לעצמאים ואמר: "בסוף אתם הספקים שלנו ואנחנו נותנים עבודה בשמחה רבה לכולכם. כמו שאני אומר לעובדים שלנו שהם הדבר הכי חשוב לנו, כך גם אתם. בסופו של דבר כולנו ביחד, אינסטלטורים, חשמלאים, עורכי דין ומפיקי אירועים. לא יפלגו אותנו, נלחם ביחד".

בכנס הוצגה תכנית כלכלית שנכתבה על ידי מנכ"ל מכון מאקרו, ד"ר רובי נתנזון המייעץ לפורום העצמאים בהסתדרות וללהב. התכנית כוללת, בין היתר, קביעת ביטוח אבטלה ודמי מחלה ממחלות קשות לעצמאים, לצד רפורמה בקביעת עלויות הארנונה העסקית, רפורמה להפחתת רגולציה ובירוקרטיה על המגזר העסקי, ורפורמה להגדלת הרכש הציבורי כחול לבן והעדפת עסקים קטנים ובינוניים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!