דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"הדיבור על 'כן סגר או לא סגר' מייצר אווירה של חשש, מפסיקים לקנות כרטיסים"

לדברי המפיק רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, הסגר כבר כאן: "אנחנו בפועל כבר בסגר זוחל" | המפיקה לימור פריד הדר, אומרת ל'דבר', שהדיווחים על האפשרות של סגר גרמו לביטולים נרחבים: "לא מכריזים על סגר כדי לא לשלם פיצויים"

רמי בז'ה, לימור פריד הדר (צילום: אלבום פרטי)
רמי בז'ה, לימור פריד הדר (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו בפועל כבר בסגר זוחל", אומר ל'דבר' רמי בז'ה, מפיק תרבות ויו"ר פורום העצמאים בהסתדרות. "הדיבורים על 'כן סגר או לא סגר' כבר מייצרים בפועל אווירה של חשש, ואנשים מפסיקים לקנות כרטיסים ואפילו מבטלים כרטיסים שכבר רכשו. לענפי התרבות והתיירות נגרמים כבר עכשיו הפסדים משמעותיים ביותר, ואני חושש שמפיקים קטנים רבים יפשטו רגל".

"החגים זו התקופה החזקה ביותר בתרבות"

בז'ה מספר על אירוע שהפיק בגני התערוכה שהושקעו בו למעלה מ-5 מיליון שקלים, ושבוטל כעת. "סוף הקיץ ותקופת החגים זו התקופה שאמורה להיות החזקה ביותר בעולם התרבות. בפסטיבל ראשון לציון אמורים היו לעבוד קרוב לאלף אמנים, אבל הפסיקו לקנות אליו כרטיסים".

ראש הממשלה אומר 'תעבדו מהבית' אז עכשיו מנהל משאבי אנוש יביא את כל העובדים ליום כיף באולם סגור?" (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
ראש הממשלה אומר 'תעבדו מהבית' אז עכשיו מנהל משאבי אנוש יביא את כל העובדים ליום כיף באולם סגור?" (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

לדבריו קניונים ביטלו את כל ההופעות, ועדי עובדים ביטלו הרמות כוסית, "ראש הממשלה אומר 'אל תפגשו, תעבדו מהבית' אז עכשיו מנהל משאבי אנוש יביא את כל העובדים ליום כיף באולם סגור?".

אי אפשר לפטר עובדים לפני החגים כשאין הסדר חל"ת

"אנחנו על פול גז בניוטרל", אומרת ל'דבר' המפיקה לימור פריד הדר, הבעלים והמנכ"לית של חברת ההפקות מור וקינמון. לדבריה רק הבוקר בוטל לה נופש, לאחר שהמפיק יצא כבר לחמישה סיורי ספקים עם הלקוח. "איך אשלם לו שכר על זה, מאיזה כסף? אי אפשר לנהל עסק ככה בתנאי אי וודאות. את העובדים אי אפשר לשלוח הביתה, בטח לפני החגים וכשכבר אין הסדר חל"ת".

אורח עובר בדיקת חום בכניסה לבית מלון. "רק הבוקר בוטל נופש, לאחר שהמפיק קיים סיורי ספקים עם הלקוח" (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
אורח עובר בדיקת חום בכניסה לבית מלון. "רק הבוקר בוטל נופש, לאחר שהמפיק קיים סיורי ספקים עם הלקוח" (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)

לדבריה, במרץ כשהממשלה הודיעה שהאירועים יכולים לחזור, היא והעובדים שלה עבדו קשה מאוד והצליחו לקבוע אירועים בכל יום עד סוף אוקטובר, אבל ברגע שהתחילו הדיווחים בתקשורת על האפשרות של סגר, הכל בוטל: הרמות כוסית, אירועי משפחות ונופשים. "מנכ"לים אומרים 'אני לא לוקח שום סיכון שעובד שלי ייכנס לבידוד וישבית לי קו שלם בחברה'. היומן פשוט נמחק לאפס".

"אנשים במתח כל כך גדול שכולם על כדורים"

"צריך להבין שכל אירוע כזה זה בערך 15 ספקים: אמנים, מעצבים, תאורה, הגברה", מסבירה פריד הדר את ההשלכות. "חלק מהספקים דורשים דמי ביטול. מהצד השני אנחנו מוצאים את עצמנו מנהלים משא ומתן עם הלקוחות שישלמו על העבודה, וחלקם דורשים שיחזירו להם גם את המקדמות".

"לא מכריזים על סגר כדי לא לשלם פיצויים", היא טוענת, "אבל מבחינתנו אנחנו בסגר מלא והרמטי. יותר גרוע. בסגר עשינו משלוחים, התפרנסנו מחלטורות בזום. עכשיו אפילו את זה אין. וזה לא שאי אפשר לנהל אירועים על פי התו הירוק, אנחנו יודעים לעשות את זה. אבל מפחידים את הציבור באמצעות התקשורת".

לדבריה, רק הבוקר התקשר אליה אחד הספקים שלה ואמר שלא יגיע כיוון שהוא אחרי התקף לב בבית חולים. "אנשים במתח כל כך גדול שכולם על כדורים. לשמחתי העסק שלי יציב ואני מצליחה לשמור על הראש מעל המים אבל הרבה אנשים בתחום שלנו כבר סיימו את הרזרבות שלהם ואין להם יותר מאיפה לקחת ברמה האישית. אני מכירה טרגדיות של ממש של אנשים שפשוט לא הצליחו להחזיק יותר והגיעו למעשים נואשים".

"אם יש תחלואה ואין מה לעשות – שיקבעו לנו מתווה פיצויים ברור ומענקים למי שנפגע – ממש כמו בצוק איתן. יש שניים או שלושה ענפים שנפגעים באופן ישיר מהמצב – בראש ובראשונה התיירות והתרבות. אלה אנשים ועסקים שפשוט מפסידים כסף, לא מצליחים להתפרנס, ללא פיצויים וללא חל"ת – ניצבים מול שוקת שבורה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!