דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"לא מחכים להוראות מלמעלה": כ-200 אלף תלמידים בחינוך החרדי פתחו את שנת הלימודים

בתי הספר החרדיים לבנים נפתחו אתמול (ב'), מבלי שאושר מתווה פתיחת השנה של משרד החינוך | שרי דרור, ראש מנהל החינוך בבית שמש: "פיתחנו מודל למקרה של עלייה בתחלואה" | פיקוד העורף החל במבצע בדיקות סרולוגיות לילדים בערים חרדיות

מורה ותלמידים בבית ספר חרדי בשכונת נווה יעקב בירושלים, ביום הראשון ללימודים במוסדות החינוך החרדי לבנים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מורה ותלמידים בבית ספר חרדי בשכונת נווה יעקב בירושלים, ביום הראשון ללימודים במוסדות החינוך החרדי לבנים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

כ-200 אלף תלמידים בישיבות ובבתי הספר לבנים בחינוך החרדי פתחו אתמול (שני) את שנת הלימודים. מוסדות אלו פותחים את השנה בא' באלול, ולא ב-1 בספטמבר. שנת הלימודים החלה כשברקע עלייה חדה בתחלואת הקורונה בישראל, ומבלי שאושר המתווה הכללי של משרד החינוך לשנת הלימודים הקרובה. כתוצאה מכך, המנהלים והרשויות המקומיות נדרשו לקבל בעצמם החלטות על התנהלות הלימודים.

במקביל לפתיחת השנה החל אתמול מבצע בדיקות סרולוגיות בערים החרדיות, לאיתור ילדים שחלו והחלימו מקורונה מבלי שאובחנו. המבצע שמנוהל על ידי משרד הבריאות, פיקוד העורף והרשויות המקומיות מיועד לילדים בגיל 3-12. ילדים עם תוצאת בדיקה סרולוגית חיובית יהיו פטורים מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת ויהיו זכאים לתו הירוק. במשרד החלו במבצע כפיילוט בערים החרדיות, ומתכוונים להמשיך אותו לכלל בתי הספר ב-1 בספטמבר.

"המנהלים מכירים הכי טוב את הקהילה שלהם"

"הבנו שאנחנו חייבים לקבל החלטות בנושא הקורונה, כי פרסום המתווה של משרד החינוך מכוון לבתי הספר שמתחילים ב-1 בספטמבר, ולא אלינו", אומרת שרי דרור, ראש מנהל חינוך, נוער וקהילה בעיריית בית שמש, שבה 200 מוסדות חינוך חרדים. "החלטנו שתי החלטות: ביצוע בדיקות סרולוגיות בארבעה מוקדים לילדים צעירים, ופרסום קמפיין לעידוד התחסנות בקרב בני נוער".

שרי דרור, ראש מנהל חינוך, נוער וקהילה בעיריית בית שמש. כי פרסום המתווה של משרד החינוך מכוון לבתי הספר שמתחילים ב-1 בספטמבר, ולא אלינו"  (צילום: רווח הפקות)
שרי דרור, ראש מנהל חינוך, נוער וקהילה בעיריית בית שמש. כי פרסום המתווה של משרד החינוך מכוון לבתי הספר שמתחילים ב-1 בספטמבר, ולא אלינו"  (צילום: רווח הפקות)

דרור מספרת שבמקרה של עלייה בתחלואה, מערך החינוך יפעל לפי "מודל השמש" שפותח בעיר במהלך השנה וחצי שחלפה מתחילת המגפה. "המודל משלב בתוכו חיבור בין הפורמלי לבלתי פורמלי, למידה במרחבים הפתוחים ופיתוח האחריות אצל כל תלמיד. כחלופה לשיעורי הזום בחינוך החילוני, התפתחו בחינוך החרדי שיעורים קוליים שנינתן להאזין להם בטלפונים כשרים ובתי הספר יסתייעו בהם".

"מנהלי בתי הספר השונים בעיר מגלים הרבה מנהיגות ותושייה, ולא מחכים להוראות מלמעלה", אומרת דרור, "אני יודעת שזו הכוונה של השרה יפעת שאשא ביטון, להגדיל את האוטונומיה של המנהלים ולפתח את מנגנוני ההפעלה שמתאימים לבתי הספר, יחד עם מתווה כללי של משרד החינוך. ברור לי שמנהלי בתי הספר מכירים הכי טוב את הקהילה שלהם".

ברחבי העיר בית שמש נתלו שלטים שבירכו את התלמידים לתחילת שנת הלימודים. בנוסף לכך, מתנדבים ממחלקת הנוער בעיר חילקו צ'ופרים לתלמידים בכניסה למוסדות החינוך. "חשוב לנו שתהיה בעיר אווירה חגיגית של תחילת שנה", אומרת דרור, "גם ראש העיר עליזה בלוך, הממונה על החינוך הרב ישעיהו אינרייך ואני ביקרו בשלושה כוללים."

שלטים לציון פתיחת שנת הלימודים בחינוך החרדי בבית שמש. "חשוב לנו שתהיה אווירה חגיגית" (צילום: עיריית בית שמש)
שלטים לציון פתיחת שנת הלימודים בחינוך החרדי בבית שמש. "חשוב לנו שתהיה אווירה חגיגית" (צילום: עיריית בית שמש)

אחד האתגרים הגדולים במערכת החינוך של בית שמש, בדומה לערים חרדיות אחרות, הוא מחסור במבנים. אחד הביטויים למצוקה היה פלישה של מספר מוסדות חינוך למבנים עירוניים אתמול, שפונו על ידי פקחי העירייה. דרור מספרת ש"בית שמש נמצאת בגדילה מאוד גדולה. לפי הסטטיסטיקה, 12 תינוקות נולדים כאן כל יום. אנחנו מנסים לעמוד באתגר הזה, ובנינו כמה מבנים ייעודים, אבל המקצב לא מספיק גבוה לצערי".

גל התחלואה דילג בינתיים על החברה החרדית

בחינוך החרדי לומדים כ-500 אלף תלמידים ותלמידות מגיל גן ועד 18, רובם במוסדות המופעלים על ידי גופים חרדיים בתקצוב המדינה. במהלך הסגרים בשנת הלימודים הקודמת הורו חלק ממנהיגי הציבור החרדי להמשיך לפתוח את בתי הספר, בניגוד להוראות משרד הבריאות, והאכיפה כנגד מוסדות שאכן נפתחו הייתה חלקית. נכון לעכשיו, המגמה המסתמנת של הממשלה הנוכחית היא צעדים שיאפשרו לימודים גם עם תחלואה גבוהה: המתווה שהציג משרד החינוך כולל בדיקות סרולוגיות שיאפשרו לתלמידים שהחלימו פטור מבידוד, ביצוע בדיקות יומיות בבתי הספר כחלופה לבידוד, ובדיקות שגרתיות בבתי הספר.

העלייה החדה בתחלואה בשבועות האחרונים דילגה נכון לעכשיו על החברה החרדית. לפי משרד הבריאות, רק 5% מהמאומתים החדשים ביום ראשון השבוע היו מיישובים חרדים, כשבימים שלפני כן השיעור היה דומה. גם מבין המאושפזים בבתי החולים בשיעור בינוני ומעלה, רק 5% הם מיישובים חרדיים. המגמה הזו מנוגדת לגלי התחלואה הקודמים שבהם שיעורי התחלואה בחברה החרדית היו גבוהים. עם זאת, פתיחת שנת הלימודים יכולה לשנות את המגמה.

שיעורי ההתחסנות ביישובים החרדיים עומדים על בין 20% ל-30%, אך רבים מהתושבים הם מחלימים מקורונה או ילדים צעירים. לקראת שנת הלימודים החלו חלק מהרשויות המקומיות, בהן בני ברק במבצעים לחיסון ילדים ונוער.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!