דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / קוריאה הצפונית ערכה ניסוי גרעיני רב עצמה

לטענת הממשלה בפיונגיאנג הניסוי, החמישי במספר, יאפשר לה להרכיב ראשי נפץ על מגוון טילים בליסטיים. משרד החוץ: "ישראל מגנה את הניסוי הגרעיני, עילות זו עומדת בסתירה לנורמות הבינלאומיות ולהחלטות מועצות הביטחון".

ניסוי שיגור טיל של קוריאה הצפונית, (ארכיון) (צילום: סוכנות AP).
ניסוי שיגור טיל של קוריאה הצפונית, (ארכיון) (צילום: סוכנות AP).

קוריאה הצפונית הודיעה הבוקר (שישי) כי ערכה ניסוי "ברמה גבוהה יותר" של ראש נפץ גרעיני שיאפשר לה לבנות מגוון רחב של ראשי נפץ חזקים יותר, קטנים יותר וקלים יותר "לפי רצונה". מדובר בניסוי הגרעיני החמישי של המדינה בשמונת החודשים האחרונים.

נשיאת קוריאה הדרומית פאק גון-הייה, כינתה את הניסוי – אותו מעריכים בסיאול כ"פיצוץ הגרעיני הגדול ביותר של הצפון אי פעם" – מעשה של "חוסר זהירות פנטי".

הודעות קוריאה הצפונית על הניסוי הגרעיני של טכנולוגיה פורצת דרך, מתריסות בפניה סנקציות הבין-לאומיות על המדינה כמו גם על הלחץ הדיפלומטי ארוך השנים שמופעל עליה לעצירת פרויקט הגרעין. האפשרות שפיונגיאנג התקדמה צעד נוסף לעבר יכולות שיגור טילים ארוכי טווח שיוכלו לפגוע בארה"ב – יעד עליו הצהירה בעבר – צפוי לעורר חשש בבירות רבות במערב.

 שעות ספורות אחרי שנרשמה פעילות סייסמית יוצאת דופן בקרבת אתר הניסויים הגרעיניים בצפון מזרח קוריאה הצפונית, הודיעו כלי התקשורת הממשלתיים בפיונגיאנג כי המדינה ערכה ניסוי ש"בחן ואישר באופן סופי את המבנה והמאפיינים הספציפיים של ראש נפץ גרעיני שעוצב כך שיוכל להיות מורכב על טילים בליסטיים".

סוכנות הביון המרכזית של קוריאה הדרומית ערכה תדריך בדלתיים סגורות לבכירי הממשל במדינה בו דווח שאינה סבורה כי בשלב זה יש לפיונגיאנג את היכולת לפתח כלי נשק גרעיניים זעירים שיוכלו לחמש טילים בליסטיים, אך גורמים בסוכנות הביון הביעו חשש מכך שתכניות הצפון בתחום מתקדמות מהר יותר משחשבו, כך אמר לסוכנות הידיעות איי.פי. קים ביומגקהי, חבר פרלמנט ממפלגת האופוזיציה מינג'וּ.

סוכנות מזג האוויר של קוריאה הדרומית דיווחה כי ההדף מהניסוי של הצפון מעיד כי עצמת ראש הנפץ עמדה על 12-10 קילוטון, שווה ערך ל-80%-70% מהפצצה האטומית שהטילה ארה"ב על הירושימה ב-1945 שעצמתה עמדה על 15 קילוטון. הניסוי הקודם שערכה קוריאה הצפונית היה של ראש נפץ בעצמת שישה קילוטון.

קים ג'ונג-און (צילום: סוכנות AP).
קים ג'ונג-און (צילום: סוכנות AP).

מאז עלה קים ג'ונג-און לשלטון בשנת 2011, שיגרה קוריאה הצפונית 33 טילים בליסטיים, כך לפי דיווחי משרד ההגנה בקוריאה הדרומית. לשם השוואה, ב-17 שנות שלטונו של אביו קים ג'ונג-איל שיגרה המדינה 16 טילים בלבד.

הניסוי הגרעיני הבוקר עורר שורת גינויים ברחבי העולם. ממשרד החוץ בירושלים נמסר כי "ישראל מגנה את הניסוי הגרעיני שביצעה צפון קוריאה. פעילות זו עומדת בסתירה לנורמות הבינלאומיות ולהחלטות מועצות הביטחון". עוד אמרו כי הניסוי הגרעיני וניסויי טילי הקרקע-קרקע שקדמו לו "מחייבים המשך פעילות מעשית של הקהילה הבינלאומית" נגד הפצת נשק מצפון קוריאה למדינות במזרח התיכון.

משרד החוץ הסיני הודיע בכוונתו למחות באופן רשמי באמצעות שגרירות המדינה בפיונגיאנג. דוברת המשרד אמרה לכתבים כי הניסוי הוא צעד נוסף שנועד לערער את יציבות היחסים בחצי האי הקוריאני. יש לציין כי סין הביעה התנגדות עזה להצבת מערכת טילים מתקדמת של הממשל האמריקני בקוריאה הדרומית, וכלי התקשורת הממשלתיים הבוקר קראו ל"כל הצדדים" לחדול מ"הוספת שמן למדורה".

מוקדם יותר הבוקר כינה הפנטגון את הניסוי "הפרה בוטה נוספת" של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם כמו גם "פרובוקציה של ממש".

דובר הפנטגון פיטר קוק מסר כי שר ההגנה האמריקני אש קרטר תודרך בנושא וכי קרטר יעמוד בקשר רציף עם בעלי הברית של ארה"ב בקוריאה הדרומית ובאזור כולו. לדברי קוק, הניסוי הגרעיני הוא "איום משמעותי לשלום ולביטחון בחצי האי הקוריאני כמו גם עח יציבות האזור הפסיפי כולו".

מזכיר הקבינט היפני יושיהידה סוגה כינה את קוריאה הצפונית "אומה פורעת חוק בשכונה שלנו". סוגה אמר כי יפן תשקול להחמיר את הסנקציות שהטילה על המדינה בנוסף לאלו של מועצת הביטחון.

כיום אוסרת יפן על כניסת אזרחים של קוריאה הצפונית לשטחה. המדינה אף אוסרת על כניסת כלי שיט מקוריאה הצפונית לנמליה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!