דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

הקומיקס מ'דבר לילדים' קם לתחייה בערב מחווה ללאה גולדברג

ערב המחווה שייערך במסגרת פסטיבל "אנימיקס" לקומיקס ואנימציה בתל אביב יכלול גרסאות חדשות של אמנים ל'אורי מורי' הקומיקס העברי הראשון, אותו יצרה המשוררת עם המאייר אריה נבון

לאה גולדברג (צילום: פריץ כהן/לע"מ)
לאה גולדברג (צילום: פריץ כהן/לע"מ)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הפסטיבל הבינלאומי לקומיקס ואנימציה "אנימיקס", שנפתח היום (שלישי) בסינמטק תל אביב , יערוך ביום השבת הקרוב ערב מחווה ליצירתה של לאה גולדברג. בין היתר יכלול הערב גרסאות חדשות של אמנים עכשוויים לקומיקס 'אוּרי מוּרי', שיצרה גולדברג עם אריה נבון עבור 'דבר לילדים'.

הקריקטוריסט ניסים (נוסקו) חזקיהו, ייסד את הפסטיבל כבר לפני 21 שנה ועומד גם מאחורי התערוכה וערב המחווה לגולדברג. בשיחה עם 'דבר' מספר חזקיהו על התרומה של הסופרת והמשוררת להיסטוריה של הקומיקס בישראל ומסביר איך קומיקס יכול להנגיש אמנים גדולים לקהל חדש.

אורי מורי (איור: אריה נבון)
אורי מורי (איור: אריה נבון)

ל'אורי מורי', שהפך מאוחר יותר ל'אורי כדורי', היה מקום של כבוד בילדותו של חזקיהו, שהיה מחכה בציפייה לקרוא אותו בגליון השבועי. "אני בוגר 'דבר לילדים'", הוא מסביר, "ועד עכשיו אני מבכה את סגירתו".

הקומיקס העברי הראשון

גולדברג הצטרפה למערכת 'דבר לילדים' ב-1936, שנה אחרי עלייתה ארצה, ופרסמה בו שירים וסיפורים. שנה אחרי שהחלה לעבוד בשבועון, חברה למאייר אריה נבון והשניים חידשו את 'אוּרי מוּרי', אותו פרסם נבון לתקופה קצרה לבדו כמה שנים קודם לכן.

הקומיקס המשיך להתפרסם בעיתון, באופן לא רציף, עד 1967. אבל עוד קודם לכן תפס נבון את מקומה של גולדברג ככותבת.

אורי כדורי יורה (איור: אריה נבון)
אורי כדורי יורה (איור: אריה נבון)

בראיון לעיתון 'מעריב' ב-1984, עם הוצאת ספר ההמשך לסדרה 'אורי כדורי', סיפר נבון: "זה היה מעין קינוח, שעשוע. ציירתי סיפור, בדיחה, תעלול והבאתי אותו ללאה שנהגה לשבת אחר הצהרים בקפה 'הרלינגר' ברחוב בן-יהודה. היא הייתה נועצת סיגריה בתוך פומית ארוכה, מציתה אותה, מעלה כמה טבעות עשן וברגע מוסיפה חרוזים לציורים. היא הייתה 'קלת חרוז'".

העבודה של גולדברג ב'דבר לילדים', בו שימשה גם כסגנית העורך, הייתה ידועה מאוד בציבור והייתה גם מאוד משמעותית. "אני יודע שלאה גולדברג הייתה בצוות 'דבר' ועסקה גם בעריכה לשונית של העיתון, אני מכיר את היצירה שלה", אומר חזקיהו, "כיוון שמדובר באבן דרך משמעותית, אז תמיד כיף לחזור לכתיבה שלה, גם השירים וגם הסיפורים. כיף לפרגן לזה".

אורי כדורי. (איור: רותו מודן)
אורי כדורי. (איור: רותו מודן)

לדבריו, בערב המחווה לגולדברג יזכה הקהל להנות גם מדברים פחות מוכרים. "נציג את 'אורי מורי', הקומיקס העברי הראשון שנכתב על ידה, תשתתף גם שמיניית ווקל שתשיר כמה שירים של גולדברג וכל זה יהיה מלווה באנימציות מיוחדות שערכנו במיוחד לערב הזה".

"מעבר לכך", הוא מוסיף, "תהיה גם מחווה ל'דירה להשכיר', ונציג גרסה חדשה של הסיפור שמתרחשת ב-2021, עם אמן שיאייר את הסיפור על המקום".

כל אחד ימצא את 'הלאה' שלו

"היום אנשים לא תמיד מכבדים את הכתיבה והיצירה של פעם", אומר חזקיהו, "הכל זה 'טיקטוק', וכל העניין הזה של כתיבה ויצירתיות וסיפוריות פשוט נעלם.  ערב המחווה נעשה בגעגוע גדול, ובהערכה עצומה לפועלה".

חזקיהורואה את בקומיקס ובאנימציה כלים לחיבור לדור הצעיר. "אחת המטרות של האירוע הוא לחשוף קהלים חדשים ללאה גולדברג, אחת היוצרות הגדולות בתולדות ישראל", הוא מסביר, "עכשיו יש הזדמנות לראות איך היא כתבה, ויש את הקומיקס שיעזור להם להתחבר אליה".

אורי מורי (איור: אריה נבון)
אורי מורי (איור: אריה נבון)

"קומיקס זו שפה נגישה לכולם, בייחוד לצעירים", הוא טוען, "וילד שהוא מספיק סקרן ואינטליגנטי אז הוא בוודאי ימצא מקום. אני פונה אל כל אותם ילדים סקרנים ונבונים, שיודעים להעריך סיפור ותרבות, ויודעים להעריך יצירה להגיע לערב הזה. להם זה מכוון, ולשמחתי יש עדיין עוד הרבה הרבה כאלה, אפילו בעידן ה'טיקטוק' וה'אינסטוש'".

21 שנים אחרי שייסד את הפסטיבל, חזקיהו מרגיש מחויב להנגיש את ההיסטוריה של התרבות הישראלית לקהל של היום. "דווקא בעידן של אינסטגרם חייבים להביא את כל היצירה הזאת נכסי צאן הברזל של התרבות הישראלית ולהביא אותה בשפה שמתאימה לזמן שלנו", הוא אומר.

"אם תשלח את השירים של לאה גולדברג במייל או תפרסם אותם בעיתון, אף אחד לא יקרא", הוא מוסיף, "אבל אם עושים תערוכת קומיקס וערב מחווה, ואם עושים סביב זה עניין, זה ימשוך גם את החבר'ה הצעירים שאולי לא מכירים אותה וגם את המבוגרים שגדלו עליה.  כל אחד ימצא את הלאה שלו שם. אם הוא אוהב ספרות, שירה, יצירה, דמיון".

דירה להשכיר (איור: גיא מורד)
דירה להשכיר (איור: גיא מורד)

חזקיהו ניגש למלאכה ביראה מסוימת. "באופן אישי, לכבוד הוא לי", הוא מסביר, "אני חושב שזאת מחווה ראויה ומרגשת, ועבורי היא מתבקשת. מי שגדל על 'דבר לילדים' ועל הערך הזה של שבועון לילדים עם סיפורים ושירים, זה יחזיר אותו קצת לימים האלה. באמת מצער אותי שהיום אין עיתון ילדים ברמה כזאת, כי צריך להיות".

ערב המחווה 'אין על לאה' יתקיים ביום שבת, ה-14 באוגוסט, בסינמטק תל אביב. לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים – לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!