דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / המינוי של יעקב פרנקל לראשות הצוות המייעץ לליברמן הוא עוד סימן מדאיג

נגיד בנק ישראל לשעבר הוא אחד המייצגים האולטימטיביים של השמרנות הכלכלית שהייתה פופולרית בעולם עד השנתיים האחרונות | התפקיד החדש שלו מראה שבירושלים עוד לא הפנימו את הלקחים ממשבר הקורונה

(צילום: מרים אלסטר,פלאש 90)
(צילום: מרים אלסטר,פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

צוות הייעוץ שעליו הודיע בתחילת השבוע שר האוצר אביגדור ליברמן, בראשות פרופ' יעקב פרנקל, הוא סימן נוסף לזה שבירושלים לא הפנימו עדיין את השינוי שהתחולל בשנתיים האחרונות במחשבה הכלכלית בעולם.

עוד לא הובהר בדיוק מה יהיו הסמכויות של הצוות, אבל הבחירה בפרנקל מצביעה על כוונתו של ליברמן להמשיך לדבוק בקו הכלכלי השמרני אותו הוא מקדם מאז שנכנס לתפקיד.

פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, היה דמות מפתח בעיצוב המשק הישראלי והעולמי מתוך תפיסת העולם ששמה במרכז את הפחתת החוב והגירעון והקטנת התקציב.

למד בקרן המטבע, יישם בארץ

שנות השמונים של המאה הקודמת היו השנים המעצבות עבור פרנקל, הוא עבד אז  ככלכלן בקרן המטבע הבינלאומית. למעשה, פרנקל היה שם בתקופה הידועה ביותר לשמצה של הארגון, שבה כפה על מדינות רבות קיצוצים תקציביים, הפרטות ודה-רגולציה בתמורה להלוואות.

באופן אישי פרנקל היה מעורב באחד ההסדרים האסוניים האלה עם ארגנטינה. במסגרת העסקה, הממשלה הארגנטינאית ביצעה קיצוצים תקציביים בזמן מיתון כדי לעמוד בתנאי שהציבה הקרן להורדת יחס החוב-תוצר.

ב-1991 חזר פרנקל לארץ וכיהן כנגיד בנק ישראל עד שנת 2000, תקופת ההפרטות הגדולות במשק. לאחר מכן ייעץ לבנימין נתניהו בתפקידו כשר אוצר החל מ-2003, אז בוצעו הקיצוצים הגדולים ביותר במערכת הרווחה הישראלית.

פרנקל הוא אחד המייצגים האולטימטיביים של אותה תפיסה כלכלית שהייתה מקובלת, כמעט ברחבי העולם, מאז שנות השמונים אבל התחילה להתערער מאז 2008 ונמצאת כמעט בקריסה מאז פרוץ משבר הקורונה.

הוא היה דמות מפתח בכלכלה העולמית והישראלית בזמן שהרעיונות האלה היו בשיא כוחם. פרנקל, עד היום, הוא אחד הקולות הבולטים בעד בצמצום התקציב ומעורבות המדינה במשק בכלל.

בתקופתו כנגיד הוא ייעץ באופן פומבי לממשלה בעד הקיצוצים וההפרטות שאפיינו את התקופה במשק, ומאז נשמע מפעם לפעם מתבטא על הצורך להפחית את יחס החוב-תוצר של ישראל.

יש לציין שבמהלך משבר הקורונה שינה מעט את הטון, ותמך בתמיכה ממשלתית במפוטרים ואפילו באימוץ המודל הגרמני. עם זאת, פרנקל בעצמו הכיר בכך שמדובר בעמדה חריגה ביחס לתפיסת עולמו, אבל הדגיש שמדובר בתגובה מוגבלת למשבר הקורונה. "ואני חורג מהנקודה השמרנית שאומרת 'ממשלה החוצה'. זה המקום שהממשלה צריכה להיכנס", אמר ביחס למודל הגרמני.

רוח גבית לאוצר ומשקל נגד לבנק ישראל

הצוות שפרנקל יעמוד בראשותו צפוי לתת גיבוי להמשך התכניות הכלכליות של ליברמן. אלה כללו, עד עכשיו, אישור תקציב קטן באופן יחסי, התנגדות לתכנית השקעות ממשלתית בתשתיות כדי לסייע להתאוששות המשק ממשבר הקורונה וחוק הסדרים מלא ברשימה של רפורמות מקרו-כלכליות.

כל אלה צעדים שעומדים בלב התפיסה הכלכלית שפרנקל מייצג, והוא צפוי לתת גושפנקה בעלת מעמד עולמי להמשך המדיניות הזו. אפילו בתקופה בה היא מאבדת פופולריות במדינות אחרות.

מעניין גם לציין שעל אף שלא הוגדר בדיוק תפקידו של הפורום, על פניו הוא חופף לתפקידו של בנק ישראל כמייעץ לממשלה בנושאים כלכליים. עם זאת, ידוע שעמדותיו של בנק ישראל לא תמיד עולות בקנה אחד עם העמדות של פקידות משרד האוצר. הקמת הצוות עשויה להיות צעד שמטרתו "לאזן" את המלצותיו של בנק ישראל ולהתאים את הניתוח הכלכלי לעמדותיו של המשרד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!