דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מנהלת מערך האשפוז הביתי בכללית: "נאשפז בבית חולי קורונה במצב בינוני וקל, לא חולים קשים"

המערך שמנהלת מאיה לרנר מטפל ב-105 מאושפזים במגוון מחלות | "לחולי קורונה קשים יש פוטנציאל הידרדרות מהיר, הם צריכים להיות בבתי החולים" | האשפוז כולל ביקור יומי של רופא ואחות

מאיה לרנר, רכזת אשפוז בית בכללית (צילום: דוברות כללית)
מאיה לרנר, רכזת אשפוז בית בכללית (צילום: דוברות כללית)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"לא נאשפז חולי קורונה קשים בבית. לחולים קשים יש פוטנציאל הידרדרות מאוד מהיר, והמקום שלהם הוא בבית החולים", אומרת ל'דבר' מאיה לרנר, מנהלת מערך אשפוז בית בשירותי בריאות כללית, לאור פרסומים על כוונת משרד הבריאות לאשפז חולי קורונה במצב קשה בביתם כדי להפחית את העומס על בתי החולים בגל הרביעי. לדבריה, "אנחנו נטפל בחולים במצב בינוני וקל. עדיין לא קיבלנו ממשרד הבריאות את הקריטריונים למטופל שמתאים לאשפוז בית."

המערך שמנהלת לרנר מטפל כרגע ב-105 מטופלים שמאושפזים בבתיהם ברחבי הארץ, חלקם עם קורונה וחלקם עם בעיות רפואיות אחרות. "זה יותר משתי מחלקות פנימיות מלאות", היא מציינת בגאווה. מספר חולי הקורונה שמגיעים אליה בעלייה: "בשבוע שעבר היו 44 חולי קורונה, השבוע יש עוד 24 חולים חדשים. כולם במצבים בינוני וקל".

"אנחנו מאפשרים לבתי החולים להתרכז בחולים הקשים"

לרנר מסבירה מדוע האשפוז הביתי אינו מתאים לחולי קורונה במצב קשה:  "כשמטופל הוא עם סטורציה (רמת חמצן בדם – ד.א.) לא יציבה, או עם מחולל חמצן שעדיין לא התייצב, יכול להיות שהשלב הבא בטיפול בו הוא חיבור למכונת הנשמה, ואת זה אנחנו לא יכולים לעשות בבית". לדבריה מטרת האשפוז הביתי אינה להפחית את מספר החולים הקשים המאושפזים, אלא להיפך: "אנחנו לוקחים את החולים הבינוניים והקלים מבתי החולים, כדי לאפשר להם להתרכז בחולים הקשים".

האשפוזים הביתיים בכללית החלו לפי כשנתיים, רגע לפני הקורונה, במטרה להקל על העומסים בבתי החולים. "אשפוז בית אקוטי הוא תחליף לאשפוז במחלקה פנימית", אומרת לרנר. הוא כולל מעקב רפואי מרחוק וביקורי בית, ומאפשר את ניצול היתרונות של השהייה בבית. "בזנב של גל הקורונה הקודם התחלנו לקבל חולי קורונה, ועכשיו אנחנו נערכים לכמות גדולה יותר של חולי קורונה. כרגע מדייקים מול משרד הבריאות את האינדיקציות למטופל שמתאים לאשפוז בית."

ביקור רופא ואחות לפחות פעם ביום

לרנר מספרת על שלבי התהליך: "הרופא המטפל מפנה לאשפוז בית, ותוך 4 שעות מגיעים אל בית המטופל רופא ואחות. הצוות מגיע עם כל הציוד שצריך: תרופות, נוזלים, וציוד נוסף אם צריך. את המטופל מלווים רופאים מומחים ואחיות מוסמכות. ביקור רופא נערך לפחות פעם ביום, וכך גם ביקור אחות. לרשות המטופל עומד מוקד טלפוני שזמין 24 שעות."

"כשמגיע הזמן לשחרור מגיעים למטופל אנשי שחרור, ודואגים להמשך הטיפול במרפאת הקהילה: כותבים מכתב שחרור עם המלצות לרופא המשפחה, ואם המטופל זקוק לתרופות אז שולחים את המרשמים לבית המרקחת. אנחנו מאוד מקפידים על רצף טיפולי בכל המסגרות, מבית החולים שהפנה לאשפוז בית, ועד לשחרור לרפואה בקהילה."

מחולל חמצן, מד סטורציה ומדחום

באשפוז ביתי של חולה קורונה, אנשי הצוות נכנסים לבית המטופל עם כל המיגון, כמו במחלקת קורונה. "אנחנו מספקים מחולל חמצן, תרופות, נוזלים, ערכת ניטור, מד סטורציה ומדחום, כל הציוד שצריך. מסבירים למטופל איך למדוד, ואנחנו עם 'סופר' יד על הדופק כדי לוודא שלא נפספס משהו. אין היום טכנולוגיה שמשדרת את המדדים ישר למוקד, זה עדיין בשלבי פיתוח. המוקד מתקשר ומתדרך את המטופל איך למדוד."

בשונה ממחלקות הקורונה בבתי החולים, אין תקשורת בווידאו בין הצוות למטופלים. "עוד לא קיבלנו אישור להשתמש בווידאו למצבים האלה", אומרת לרנר, "בינתיים מגיעים למפגש פרונטלי לבדוק את המטופל".

תנאי הכרחי לאשפוז חולה קורונה בבית הוא הימצאות בני משפחה בסביבה. "בני המשפחה משגיחים על המטופל. הם יכולים להיכנס לחדר של המטופל, עם מסכה ועם הקפדה על היגיינה. בערכת ניטור אנחנו מביאים גם מסכות, למקרה שאין בבית."

הרופאים המטפלים הם מומחים ברפואה פנימית או רפואה משפחה, ומועסקים על ידי חברות צבר ושר"ן שמספקות את השירות לכללית. "יש רופאים שניהלו מחלקות פנימיות בעבר, רופאי משפחה שהם מומחים באנדוקרינולוגיה (טיפול במחלות הקשורות בהורמונים כמו סוכרת, מחלת בלוטת התריס, יתר לחץ דם – ד.א.). אנחנו מנהלים הכשרות ומתדרכים את הצוותים על טיפול בחולי קורונה."

על היחס בין מספר הרופאים למטופלים אומרת לרנר: "זה משתנה. אנחנו בפרישה ארצית, ממטולה ורמת הגולן ועד ערד וירוחם. יש המון צוותים בשטח, ואני לא יכולה להגיד מספר של יחס רופא מטופל".

אין כמו (אשפוז) בבית

לרנר מסבירה שהשהות בבית מאפשרת למטופלים לשמור על חוסן נפשי. "הבית הוא הסביבה הטבעית למטופל. מחקרים מעידים שברגע שמוציאים מטופל קשיש מהבית, חלה הידרדרות. באשפוז בית הוא יכול להישאר בפיג'מה, במיטה שלו, עם האוכל שהוא אוהב. זה הרבה יותר מקדם החלמה מאשר מחלקה פנימית עם עוד ארבעה אנשים בחדר, או מחלקת קורונה בה אתה מבודד עם מסכים."

"אנחנו גם מטפלים באנשים שמתעקשים להישאר בבית ומסרבים להתאשפז, כי הם היו פעם במחלקת קורונה, או שמעו מבני משפחה מה זה מחלקת קורונה, והם לא מעוניינים. אנחנו מאפשרים להם את זה רק אם הם במצב מתאים לאשפוז בית. אם הדעה הרפואית שלנו היא שאותו אדם שמסרב להתאשפז כן צריך להגיע לבית חולים, אנחנו משכנעים אותו ואת המשפחה להתפנות לבית חולים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!