דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המלחמה בסוריה

המלחמה בסוריה / רוסיה וארה"ב חתמו על הסכם הפסקת אש בחאלב

עוד הסכימו המעצמות כי צבא סוריה יאפשר לשיירות סיוע הומניטירי להיכנס לאזורים הנצורים וכי יוקם חמ"ל רוסי-אמריקאי משותף שיתאם את המתקפות האוויריות של השתיים. בתוך כך, הלחימה בסוריה הסלימה לאחר חתימת ההסכם

שר החוץ הרוסי סרגי לברוב עם שר החוץ האמריקאי ג׳ון קרי בפגישתם בג׳נבה (צילום: סוכנות AP).
שר החוץ הרוסי סרגי לברוב עם שר החוץ האמריקאי ג׳ון קרי בפגישתם בג׳נבה (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

רוסיה וארה"ב חתמו על הסכם הפסקת אש בחאלב והסכימו על תיאום ההפצצות האווירית שלהן. לאחר מרתון של דיונים בז'נבה, הצהירו שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, וראש מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ון קרי, כי הגיעו להסכמה. לפי ההסכם, הפסקת האש תחל עם שחר יום שני, בו יחל עיד אל-אדחה (חג הקרבן המוסלמי).

על פי ההסכם צבא סוריה וארגוני המורדים יישארו במקומם וצבא סוריה יאפשר לשיירות סיוע הומניטרי להכנס לאזורים הנצורים בעיר חאלב ולערים נצורות נוספות.
שבוע לאחר תחילת ההסכם יוקם חמ"ל רוסי-אמריקאי משותף אשר יתאם את המתקפות האוויריות של השתיים, שיתמקדו מעתה בשני ארגונים בלבד: דאעש וג'בהאת א-נוסרה. נכון לעכשיו, יופסקו התקפות אוויריות של צבאות אחרים. האופוזיציה הסורית הגולה ברכה על ההסכם.

https://twitter.com/todayinsyria/status/774287793149411329

ג'ון קרי אמר כי הוא מאמין שההסכם יוביל לשיחות על "הפסקת הסכסוך" אשר נמשך כבר חמש וחצי שנים, וגבה את חייהם של מאות אלפי בני אדם. עוד הוסיף קרי כי "ארה"ב ורוסיה מכריזות על תוכנית שאנחנו מקווים שתפחית את האלימות, תקל על הסבל ותכוון אותנו להסכם שלום ותקופת מעבר פוליטית בסוריה", ואף קרא לצדדים הלוחמים לשתף פעולה עם ההסכם באומרו: "יש להסכם יכולת להצליח, בתנאי שהמשטר והאופוזיציה יעמדו במחויבותיהם".

לברוב אמר שמשטר אסד מעודכן בפרטי ההסכם ומוכן לשתף פעולה. "אנחנו מאמינים שיש לרוסיה את היכולת ללחוץ על משטר אסד ולגרום לנשיא לעצור את המלחמה, לבוא לשולחן הדיונים, ולקדם את השלום", אמר השר הרוסי.

העיר חאלב בסוריה לאחר תקיפות אוויריות (צילום: סוכנות AP).
העיר חאלב בסוריה לאחר תקיפות אוויריות (צילום: סוכנות AP).

ארגוני האופוזיציה ברכו על ההסכם אך הביעו ספק באשר ליכולת שלו להחזיק מעמד לאורך זמן. דוברת האופוזיציה אמרה כי חתימת ההסכם "יכולה להביא לסוף החוויה הקשה שעוברים האזרחים במדינה – אם תיושם". אחד המפקדים בארגוני המורדים אמר כי "סיכוייו של ההסכם להצליח זהים לאלו של ההסכם הקודם" אשר נכשל.

שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון התייחס להסכם ואמר כי "חשוב שהמשטר בדמשק יפעל כפי הנדרש. רוסיה וסוריה יישפטו רק על פי פעולותיהן". גם טורקיה ברכה על ההסכם והתחייבה לפעול ליישומו.

ההסכם נחתם לאחר חודשים ארוכים של מאמץ דיפלומטי, שכלל ארבע פגישות בין קרי ולברוב מאז ה-26 באוגוסט, ומפגש פנים אל פנים בסין בין הנשיאים אובמה ופוטין.

בתוך כך, הלחימה בסוריה הסלימה לאחר חתימת ההסכם. הצבא הסורי המשיך להתקדם נגד המורדים בשכונת אל-אמיריה שבדרום חאלב, והפציץ שיירה של דאעש במזרח מחוז חאמה. חיל האוויר הסורי הפציץ הבוקר את העיר דומה במזרח ח'וטה, הנשלטת בידי המורדים. מטוסים רוסים או סורים הפציצו את מרכז העיר אידליב ופגעו בין היתר בשוק הומה אדם.

בגולן הסורי הכריזו אחרר אל-שאם, ג'בהת א-נוסרה, קדסיאת אל-ג'נוב וארגונים נוספים על התחלת מבצע התקפי נגד אסד בקוניטרה. מבצע שנדחה בחודש בשל ויכוחים פנימיים. במבצע זה ינסו המורדים לסלק את המובלעת של משטר אסד מרמת הגולן ולהבטיח את שליטתם באזור. שעות ספורות לאחר הכרזתם, נפל פצמ"ר בשטח ישראל. הפצמ"ר שהתפוצץ בשטח פתוח בצפון רמת הגולן לא גרם לנפגעים או לנזק ברכוש.

בתגובה לזליגת הירי בצפון רמת הגולן תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר תותחים השייכים למשטר הסורי. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל רואה במשטר הסורי האחראי לנעשה בשטחו ולא יסבול כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ובביטחון תושביה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!