"המדינה לא נותנת מענה למשבר ענף התעופה, והעובדים לא מתכוונים לשתוק" – כך אומר ל'דבר' יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, על רקע כוונת חברות התעופה להוציא עובדים נוספים לחל"ת. לדבריו, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פועל במרץ מול כל הגורמים בממשלה ובחברות במאמץ להציל את הענף. בשבוע הבא יכנס אדרי מטה מאבק של עובדי כל חברות התעופה והחברות הקשורות לענף, בהן אל על, ארקיע, ישראייר, לאופר, GHI, ו-QS.
אדרי דורש סיוע מיידי לחברות התעופה ולעובדים. "המדינה צריכה לתת רשת ביטחון ספציפית לענף האסטרטגי הזה, כדי שלא יקרוס. צריך לסייע כלכלית לחברות כדי שישרדו, ובמקביל חייבים לדאוג לעובדים שצפויים לצאת לחל"ת".
לדבריו, באל על מדברים כיום על הוצאת כאלף עובדים נוספים לחל"ת בנוסף ל-2,000 שכבר כיום בחל"ת, וגם בארקיע מדברים על הוצאת כמאה עובדים לחל"ת. "המדינה כרגע לא מתכוונת להציע להם כל מענה. חייבים ליצור מנגנון של חל"ת גמיש, בדומה למודל האחרון שחתמנו עבור חודש יולי, במסגרתו הוסכם שהעובדים יעבדו 4 ימים בחודש, כשהמדינה, אנחנו והמעסיק התחלקנו בתשלום שכרם".
בנוסף לפגיעה בעובדים, אדרי חושש מנזק כבד לכלל ענף התעופה. "החשש שלי הוא שמי שיצא עכשיו לחל"ת כבר לא יחזור. מדינת ישראל תאבד בטווח הארוך אנשי מקצוע בלתי ניתנים להחלפה. אנשים שיש להם רישיונות וניסיון", הסביר אדרי. "אני משוכנע שהאנשים הללו ימצאו מקומות עבודה חדשים, אבל נאבד פה את היכולות של חברות התעופה הישראליות. זה משהו שלא נוכל להשלים איתו".