דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / קסדה, ערנות וסולם תקני: כך יימנעו מתקיני מזגנים מתאונות נוספות

מתקין מזגן מאשדוד נהרג בנפילה השבוע, ומתקין נוסף מירושלים נפצע אנוש | המוסד לבטיחות וגיהות פירסם בעקבות התאונות הנחיות בטיחות למתקיני המזגנים

מנועי מזגנים על בניין (צילום: פלאש 90)
מנועי מזגנים על בניין (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שתי תאונות נפילה קשות אירעו בשבוע האחרון למתקיני מזגנים. באחת מהן נהרג מתקין מזגנים מאשדוד. בשנייה מתקין מזגנים נפצע באורח אנוש בירושלים, והוא מאושפז במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק.

המוסד לבטיחות וגיהות פירסם בעקבות התאונות הנחיות בטיחות שמטרתן לשמור על בריאותם ובטיחותם של מתקיני וטכנאי המזגנים.

זירה התאונה באשדוד שבה נהרג השבוע מתקין מזגנים. "הנחיות מצילות חיים" (צילום: דוברות איחוד הצלה)
זירה התאונה באשדוד שבה נהרג השבוע מתקין מזגנים. "הנחיות מצילות חיים" (צילום: דוברות איחוד הצלה)

כללים בסיסיים: לגדר, לאבטח, להתרחק מקווי חשמל

"בכל עבודה בגובה, נדרשים שני עובדים כשאחד מהם משמש כצופה מהקרקע", אומר ל'דבר' מוטי סולטני, מנהל המוקד הלאומי קו לחיים במוסד לבטיחות וגיהות. "חל איסור על עבודה בגובה לנערים מתחת לגיל 18, שלעתים משמשים כעוזריהם של מתקיני מזגנים".

"חובה לגדר את סביבת העבודה כדי למנוע היפגעות עוברים ושבים ולהקפיד על חבישת קסדה", הוא מוסיף. "צריך להימנע מהשלכת ציוד ויש לאבטח היטב את כלי העבודה על מנת שלא יפלו. יש להקפיד על מרחק מקווי מתח גבוה: 3.25 מטרים מקו של עד 33 אלף וולט, ו-5 מטרים לפחות מקו עם מתח גבוה יותר".

המפתח לבטיחות: לעגן את העובד לנקודת עגינה

עבודה בחזית בניין: על מתקין המזגנים להשתמש בציוד למניעה ולבלימת נפילה: רתמה, חבל, ונקודות עיגון, ומערכת ספיגת האנרגיה ובלימת עוצמת הנפילה. אמצעי בטיחות אלו נחוצים בכל עבודה שבה סכנת הנפילה עולה על 2 מטרים.

"נקודת העגינה צריכה להיות מעל העובד", מסביר סולטני. "בחלק מהבתים החדשים יש נקודות עיגון מובנות, היכן שאין, ניתן להתקין נקודת עיגון חדשה. מדובר בפעולה פשוטה יחסית שדורשת מקדח. זה דורש תכנון עבודה מקדים. במרפסות ניתן להקיף עמוד בטון. קיימים היום מתקנים ייעודיים שנתפסים על דלתות או חלונות ויכולים להוות נקודת עגינה ניידת".

בעבודה על סולם: הקפדה על קסדה, נעלי בטיחות ורתמה

עבודה על סולם: בעבודה על סולם יש להקפיד על חבישת קסדת בטיחות, נעלי בטיחות ואבטחה באמצעות רתמה וקו עיגון. במקרה של עבודה מעל 2 מטרים יש לנקוט גם אמצעים למניעת נפילתם של חפצים או כלים ופגיעתם בעובדים אחרים, בין היתר באמצעות חגורות לנשיאת כלים ואבטחתם באמצעים אחרים.

חשמל: לצד העבודה בגובה, מתקיני מזגנים עובדים גם עם מערכות אלקטרוניות וחשופים לסכנת התחשמלות שעליהם להיות מודעים לה. דרישות החוק מחייבות אותם להחזיק ברישיון חשמלאי, ועליהם לבצע רק עבודות בתחום ההתמחות שמצוין ברישיונם ובזהירות הנדרשת.

הקיץ מסוכן יותר: עובדים מסביב לשעון

בחודשי הקיץ, שבהם העבודה בתחום טכנאות המזגנים רבה יותר, יש להקפיד על שתיית מים קרים, לצמצם למינימום את השהייה והמאמץ בשעות החום ולנוח במקומות מוצלים. מומלץ ללבוש בגדים מאווררים ובהירים שאינם צוברים את חום השמש, לחבוש כובע רחב שוליים, למרוח קרם הגנה ולהיות ערניים לסימני התייבשות או מכת חום, בהם כאבי ראש, נשימות שטוחות ומהירות, בחילות, עור סמוק ועלייה בקצב פעימות הלב.

מ"מ מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות, מיקי וינקלר אמר: "עונת הקיץ החמה מביאה עמה אתגרים רבים לציבור העובדים בישראל, ובהם למתקיני המזגנים, שנמצאים בחזית ועובדים מסביב לשעון למען רווחתם של אזרחי ישראל. לצד השעות המרובות והרצון של מתקיני המזגנים לסייע לכמה שיותר לקוחות, חשוב להקפיד ולשמור ביתר שאת על הנחיות הבטיחות. כפי שהתוודענו השבוע, מדובר בהנחיות מצילות חיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!