דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מגפת הפערים: מנהלים בכירים בארה"ב הרוויחו פי 351 מהממוצע בשנת הקורונה

משבר הקורונה הקפיץ את שכרם של המנהלים הבכירים בארצות הברית ב-18.9%, כך לפי דו"ח חדש של מכון המחקר EPI | החוקרים מציעים בין השאר לשנות את שיטת המיסוי כך שחברות עם פערי שכר גדולים ישלמו יותר

אלון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס. הרוויחו יותר בעת המשבר (צילומים: Britta Pedersen/Pool via AP, /Francois Mori /Pablo Martinez Monsivais)
אלון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס. הרוויחו יותר בעת המשבר (צילומים: Britta Pedersen/Pool via AP, /Francois Mori /Pablo Martinez Monsivais)
יונתן קירשנבאום

הקורונה הביאה לעלייה דרמטית בשכר המנכ"לים הבכירים בארצות הברית לעומת שכר מרבית העובדים, כך עולה מדו"ח שפרסם מכון המחקר האמריקאי EPI השבוע. על פי הדו"ח, חל גידול של 18.9% בשכר המנכ"לים הבכירים בארצות הברית לעומת 2019, כולל מימוש של אופציות על מניות.

מדובר בזינוק חד לעומת המגמה ביתר המשק, מה שמצביע על הגדלת הפערים בין העשירים ביותר לבין יתר העובדים. על פי הדו"ח, מי שנהנה מהגידול המשמעותי בשכר בתקופה הזו הם המנכ"לים הבכירים ביותר, שמקבלים חלק ניכר מאוד משכרם בתמורה שקשורה לשוק ההון. כ-80% משווי השכר של אותם בכירים מגיע בדמות אופציות על מניות. לכן, כששוק ההון האמריקאי זינק אחרי ההתאוששות מהמשבר הראשוני במרץ 2020, אותם מנכ"לים יכלו לממש את האופציות בשווי גבוה, מה שהקפיץ את השכר שלהם.

על פי מחברי הדו"ח, מדובר במגמה הולכת ומעמיקה בעשורים האחרונים, שקשורה לשני תהליכים מקבילים: קשירת שכר הבכירים לשווי מניות בשוק ההון, והעלייה המתמשכת בשווי אותן מניות. כך, מ-1978 עד 2020 עלה שכר המנכ"לים הבכירים ב-1,322%, לעומת גידול של 18% בלבד בשכר הממוצע לעובד טיפוסי. ב-1965 עמד היחס בין שכר המנכ"לים הבכירים על 21 ל-1, לעומת שיא הפער שעמד בשנת 2000 על 366 ל-1. ב-2020 עמד היחס על 351 ל-1.

ב-EPI טוענים שמנכ"לים בכירים מסוגלים להגדיל את שכרם לאורך זמן בקנה מידה כזה, מכיוון שהם מחזיקים ביכולת לקבוע לעצמם את השכר, ונתפסים כ"טאלנטים".

"אנחנו צריכים לאמץ מדיניות שתפחית את היכולת של אותם בכירים להבטיח לעצמם חלק גדול כל כך מפירות הצמיחה ותגביל את יכולתיהם לעשות זאת", כותבים החוקרים. הדו"ח ממליץ על שורה של צעדי מדיניות, בהם שינוי מבנה מס ההכנסה כך שאותם בכירים ימוסו בשיעור גבוה בהרבה מהכנסותיהם לעומת המצב הנוכחי, או הטלת מס חברות גבוה יותר על חברות שבהן היחס בין שכר הבכירים לשכר העובדים הממוצע הוא גבוה. כמו כן, ב-EPI ממליצים לחזק את יכולתיהם חברי הדירקטוריון להטיל הגבלות על שכר המנכ"לים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!