דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אפגניסטן: הטליבאן מתקרב לכאבול הבירה, מאות אלפים נמלטו מבתיהם

ארה"ב נסוגה מהמדינה אחרי 20 שנים וכעת לא מתערבת בלוחמה | עדויות קשות על מעשי זוועה בשטחים שכבש הטליבאן | באירופה חוששים מגל פליטים חדש

עשן מיתמר מעל זירת קרבות בין צבא אפגניסטן והטליבאן בקנדהר. (צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)
עשן מיתמר מעל זירת קרבות בין צבא אפגניסטן והטליבאן בקנדהר. (צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)
אוריאל לוי

מאות אלפי עקורים נמלטים על נפשם לאחר שהטאליבן כבש אתמול ארבעה ערים גדולות באפגניסטן, ביניהן הערים השנייה והשלישית בגודלן במדינה, קנדהאר בדרום והרארט במערב.

סוכנות הידיעות אי. פי מדווחת כי עיר גדולה נוספת שנפלה לידי הטליבאן ביממה האחרונה היא העיר הלמנד (בירת המחוז הנושא את אותו השם) שבמהלך כיבושה לפני כמעט 20 שנים נפלו הכי הרבה חיילים אמריקאים ובריטים.

הטאליבן הצליח תוך פחות משבוע לכבוש 18 מבין 34 ערי הבירה של מחוזות אפגניסטן השונים, והוא מתקרב במהירות לבירת המדינה קאבול. ארה"ב מתכוננת לכיבוש קאבול, תוך פינוי כל אנשיה מהעיר ושריפת מסמכים בשגרירות. על פי הערכות של גורמים אמריקאים הבירה קאבול תיפול לידי הטליבאן בימים הקרובים.

אפגניסטן (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
אפגניסטן (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)

בצל הקריסה של הכוחות האפגניים בולט חוסר הנכונות של ארה"ב, שבמשך שני עשורים שנה נלחמה לצדם כתף אל כתף, לשוב לשדה הקרב. בימים האחרונים דווח אמנם על כמה הפצצות אמריקניות שנועדו לסייע לכוחות הממשלה מהאוויר, בעיקר בלשקר גה, אבל המעורבות הצבאית של ארה"ב מצומצמת למדי.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהיר השבוע כי הכוחות האפגניים, שאומנו על-ידי האמריקנים, הם שצריכים כעת להגן על ארצם, ואמר כי הוא אינו מתחרט על ההחלטה להסיג את צבא ארה"ב מהמדינה – החלטה שקיבל קודמו בתפקיד דונלד טראמפ.

סוכנות הידיעות אי. פי דווחה כי ראשי הצבא האמריקני אינם לוחצים על ביידן לשנות את דעתו, מתוך הנחה שבלי חידוש מלא של המלחמה – צעד שוושינגטון אינה מוכנה לו – ארה"ב ממילא לא תוכל לרשום עוד הישגים משמעותיים באפגניסטן.

מצוקתם של העקורים בתוך אפגניסטן הולכת וגוברת ובאירופה חוששים מגל הגירה של פליטים אפגנים. רשת BBC הבריטית דווחה כי אחרי שאלפים ברחו בשבוע האחרון מהערים שנפלו בידי הטליבאן אל הבירה קאבול, רבים מהם נאלצים כעת לישון שם ברחובות או במבנים נטושים, ומתקשים למצוא מזון, מחסה ומוצרי יסוד כמו תרופות.

אסדוללה, רוכל בן 35 מקונדוז, סיפר ל-BBC כי ברח לקאבול עם אשתו ושתי בנותיהם אחרי שהטליבאן שרף את ביתו: "נהגתי למכור אוכל ומזון למחייתי, אבל כשהטליבאן תקפו ברחנו לקאבול. עכשיו אין לנו כסף לקנות אוכל או להשיג תרופות לילדה שלי".

מהשטחים שעליהם משתלט הארגון האיסלמי הקיצוני מגיעות עדויות חמורות על מעשי זוועה, אף כי לפי שעה קשה לאמת אותן. ה"דיילי מייל" הבריטי ציטט עדויות של אפגנים שלפיהם לוחמי טליבאן עוברים מדלת לדלת וכופים על נערות וילדות, חלקן בנות 12 בלבד, להינשא להם ולהפוך לשפחות מין. לפי אחת העדויות, מפקדים בטליבאן הורו לאימאמים באזורים שאותם כבשו להעביר להם רשימות של בנות ונשים לא נשואות בגילי 45-12 כדי שיחותנו עם חייליהם. צעירה בת 22 שברחה מפני הטליבאן צוטטה ב"גרדיאן" הבריטי אומרת: "האם אשוב אי פעם הביתה? האם אראה את הוריי שוב? לאן אלך? איך אשרוד?"

כמה מדינות נערכות להשתלטות מוחלטת של הטליבאן על אפגניסטן. שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, אמר אתמול כי ארצו תקפיא את הסיוע לאפגניסטן אם הטליבאן ישתלט עליה וישוב לאכוף בה את חוקי השריעה (ההלכה האיסלאמית) המחמירים שאכף בשנים שבהן השליט בה משטר דמים, ב-2001-1996. "אנחנו מעבירים לאפגניסטן 505 מיליון דולר בשנה, ולא ניתן לה סנט במקרה כזה", אמר לערוץ ZDF הגרמני. ממשלת צרפת דרשה מכל אזרחיה השוהים באפגניסטן לצאת מיד מהמדינה.

ארה"ב פלשה לאפגניסטן ב-2003 בתגובה למתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001. האמריקאים ביחד עם שותפים מברית נאט"ו כבשו את המדינה והפילו את משטר הטליבאן האיסלאמיסטי ששלט בה ונתן מקלט למנהיגי אל-קאעידה וביניהם אוסמה בן לאדן. אף שאחרי פלישת ארה"ב לאפגניסטן הופל משטר הטליבאן במהרה, ואף שבשיא המלחמה חוסל בן לאדן, הטליבאן התחזק מאז, ובחודשים האחרונים הוא כובש עוד ועוד שטחים, עד שכעת הוא שולט כבר ברוב אפגניסטן. לפי חלק מההערכות הוא שולט ב-80% משטחי המדינה וברוב הערים הגדולות.

בקרב האוכלוסייה האזרחית באפגניסטן גובר החשש מפני חידוש שלטונו האכזרי של הטליבאן, שבשנים 2001-1996 ניהל בה משטר דמים, שבמסגרתו מנע מנשים לצאת ללמוד, סקל באבנים את מתנגדיו ואת מי שהפרו לטעמו את כללי ההלכה האיסלאמית – והטיל מורא על תושבי המדינה כולה. מיעוטים דתיים ואתניים באפגניסטן, ביניהם מיעוט שיעי בשם הזארה, רואים כעת באמריקנים כמי שמפקירים אותם לגורלם, ולמעשה מוסרים אותם בחזרה לידי השלטון שדיכא אותם במשך שנים. האמריקאים השתמשו במיעוטים אלה בשני העשורים בהם ישבו באפגניסטן כממלאי תפקידים בממשל האזרחי, ואימנו אותם גם מבחינה צבאית. כעת שהם נסוגים אותם מיעוטים ישלמו את המחיר על שיתוף הפעולה עם האמריקאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!