דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

השרה מיכאלי תופיע בוועדה למעמד האישה: זה המתווה שהציעה להעלאת גיל הפרישה לנשים

ההצעה שגיבשו חברי ועדת הכספים ב-2017 כוללת תנאי פרישה מיטיבים לעובדות במקצועות שוחקים במגזר הציבורי, ומימון הכשרה מקצועית לכל אישה מעל גיל 55 | האם השרה מיכאלי תיאבק על החוק שהגישה בהיותה ח"כית

שרת התחבורה, מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שרת התחבורה, מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אסף צבי

השרה מרב מיכאלי תשתתף היום (שני) בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים שהאוצר מקדם בחוק ההסדרים. הצעת חוק שהייתה שותפה לגיבושה לפני שלוש שנים, והגישה אותה מחדש לפני שלושה חודשים בלבד, מפרטת את המתווה הרצוי לדעתה להגנה על נשים שייפגעו מהעלאת גיל הפרישה, והוא רחב בהרבה מהצעת האוצר. עכשיו, כשהיא שרה בממשלה ושותפה בקואליציה, יישום הדרישות עומד למבחן.

הצעת החוק גובשה על ידי חברי ועדת הכספים בכנסת ה-20, במהלך שנת 2017, שבה עסקה הוועדה בכוונת משרד האוצר להעלות את גיל הפרישה לנשים. קבוצה של חברות כנסת בוועדה, בהן מיכאלי, שלי יחימוביץ', רחל עזריה, ומיכל בירן, יחד עם יו"ר הוועדה דאז משה גפני, התנגדו בחריפות להצעת האוצר העלאת גיל הפרישה, שבפועל הוא גיל המינימום לקבלת קצבת זקנה, מ-62 ל-64. לטענתן, רשת הביטחון שהציע האוצר למהלך לא הייתה מספיקה כדי להגן על עובדות במקצועות שוחקים ועל נשים מובטלות בגיל מבוגר.

הצעדים שהציע האוצר, בעקבות ועדה ציבורית בראשה עמד ראש אגף התקציבים דאז אמיר לוי, כללו הגדלה של מענק העבודה (מס הכנסה שלילי) לעובדות בגיל מבוגר, והרחבת הזכאות לדמי אבטלה לנשים מבוגרות. את הצעדים האלו מציע האוצר גם כיום במתווה להעלאת גיל הפרישה. בנוסף הוצע להרחיב את הזכאות להכשרות מקצועיות בקרן מעגלים, הקרן הלאומית לעובדות במקצועות שוחקים.

את חברות וחברי ועדת הכספים דאז זה לא שכנע, ובהסכמה נדירה של כלל הסיעות בכנסת, הם גיבשו מתווה חלופי, שכאמור הוגש כהצעת חוק. בנוסף למענק עבודה ולדמי אבטלה, כולל החוק מספר צעדים נוספים:

הכשרות מקצועיות חינם לכל אישה מעל גיל 55 – החוק הציע שכל אישה, בין אם היא עובדת ובין אם לא, תהיה זכאית להכשרה מקצועית במימון המדינה בעלות של עד 9,000 שקלים או 75% מגובה ההכשרה – הגבוה מביניהם, באמצעות שוברים של המדינה. כך יתאפשר לכל אישה מבוגרת שתרצה בכך ללמוד מקצוע חדש, בלי סינון של קריטריונים. בנוסף הוצע שמשרד הכלכלה יחקור באופן מתמיד את השפעת ההכשרות על תעסוקת נשים שהשתתפו בהן.

הכשרות מקצועיות חינם לנשים שאינן עובדות מגיל 45 ומעלה – החוק הציע זכאות דומה להכשרה מקצועית גם לנשים שמתמודדות עם אבטלה ממושכת בגיל מבוגר.

תנאי פרישה מיטיבים לנשים עובדות במקצועות שוחקים – הצעת החוק לא הגדירה במדויק מהם 'מקצועות שוחקים' אך נקטה דוגמאות – ניקיון, שמירה, או נהיגה על כלי רכב, ובהכללה "מקצוע שהעבודה בו מתאפיינת בשחיקה פיזית או מנטלית ניכרת". החוק הציע שהמדינה תקבע תנאי פרישה מועדפים לעובדים אלו, שיכולים להתבטא באפשרות לפרוש מוקדם יותר, בכל הסכם בו היא צד כמעביד, וגם אם העובדים אינם צד להסכם – כלומר גם אם מדובר בעובדות קבלן. בנוסף הוצע ולהחיל את החובה הזו גם על כלל הגופים הציבוריים (רשויות מקומיות, מוסדות אקדמיים ועוד).

במילים פשוטות, הצעת החוק מציעה שכל התקשרות של המדינה או המגזר הציבורי תחייב אותה או את המעסיק להחיל תנאי פרישה מועדפים לעובדות במקצועות שוחקים. המהלך הזה אינו מכסה את כלל העובדים האלה (למשל עובדות משק בית), וגם אין בכך הגדרה מחייבת של אותם 'תנאי פרישה מיטיבים', אבל מדובר במהלך שיכול להשפיע על מעגל רחב ביותר של עובדות, מאחר שרבות מהעבודות השוחקות נעשות במגזר הציבורי. בכך קיוו חברות וחברי הכנסת ליצור מעין מסה קריטית שתשפיע על כלל הענפים בהם מתרחשת עבודה שוחקת.

מחקר מתמשך על השפעות המהלכים – הצעת החוק כוללת חובה על המוסד הביטוח הלאומי לבחון את השפעת העלאת גיל הפרישה על נשים. המחקר יבחן, בין היתר, את מספר הנשים שעבדו עד גיל הפרישה, שהפסיקו לעבוד לפני הגיען לגיל הפרישה, או שהמשיכו לעבוד לאחר גיל הפרישה וכן את רמת הכנסתן לאחר פרישתן מהעבודה, ובכלל זה מקורות הכנסתן, וכן רמת הכנסתן אם הן ממשיכות לעבוד לאחר גיל הפרישה. בנוסף הוצע שהמחקר יכלול צעדים משלימים לעידוד העסקתן של נשים שטרם הגיעו לגיל פרישה ומעוניינות לעבוד גם לאחר שהגיעו לגיל הפרישה.

בתחילת הכנסת הנוכחית, במאי, הגישה מרב מיכאלי הצעת חוק זהה על שולחן הכנסת, בטרם הוקמה הממשלה והיא מונתה לשרה בה. עם מינויה לשרה, היא 'העבירה' אותה לחבר הכנסת ממפלגתה, גלעד קריב. כעת, הנכונות שלה להיאבק על הצעדים שדרשה רק לפני שלושה חודשים עומדת למבחן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!