דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

קאבול ביום שאחרי השתלטות הטליבאן: שקט מתוח ופחד מצמית מהעתיד

אלפים ניסו לברוח מהעיר עד שהטליבאן השתלט על המרחב האווירי | השגרירויות והנציגויות המערביות כבר פונו, ותושביה של בירת אפגניסטן מסתגרים בבתיהם וחוששים מהשלטון החדש-ישן

גבול אפגניסטן-פקיסטן. "הטליבאן מנסה לעצב נרטיב שלפיו הפעלת הכוח שלו היא לגיטימית" (צילום: AP Photo/Jafar Khan)
גבול אפגניסטן-פקיסטן. "הטליבאן מנסה לעצב נרטיב שלפיו הפעלת הכוח שלו היא לגיטימית" (צילום: AP Photo/Jafar Khan)

אלפי בני אדם הצטופפו בשדה התעופה של קאבול, אפגניסטן, היום (שני), בניסיון נואש להימלט מהמדינה אחרי השתלטות הטליבאן. חיילים אמריקאים ירו באוויר במאמץ להתמודד עם הכאוס.

הטליבאן פלש לקאבול אתמול אחרי שהנשיא אשרף גאני ברח מהמדינה, וסיים שני עשורים של ניסיונות אמריקאיים לשנות את אפגניסטן מבפנים. כוחות הביטחון שאומנו על ידי ארצות הברית נכנעו למתקפות של הטליבאן, שבוע בלבד אחרי נסיגתו של צבא ארצות הברית מהמדינה.

בבירה קאבול שורר שקט מתוח, ורוב התושבים מסתתרים בבתיהם מפני לוחמי הטליבאן שניצבים בצמתים. בימים האחרונים דווח על ביזה ועל חמושים שדופקים על דלתות, והתנועה ברחובות הייתה הרבה פחות עמוסה מהרגיל.

רבים חוששים מהכאוס, אחרי שהטליבאן שיחרר אלפי אסירים והמשטרה המקומית קרסה. התושבים מפחדים לשוב לימי השלטון של הטליבאן, עם החוקים הנוקשים והשמרניים.

וואהידולה קדירי, תושב קאבול, אמר שהוא מקווה לשקט אחרי עשורים של מלחמה שגבתה את חייהם של שניים מאחיו ושל בן דודו. "לא ראינו דבר מלבד אסונות ולוחמה, אז אנחנו תמיד חיים בתקווה שיהיה שלום ארוך טווח".

אלפי תושבים שאיבדו תקווה שהשקט ישוב לרחובות קאבול מיהרו לשדה התעופה. בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות נראים מאות אנשים רצים על מסלולי ההמראה, וחיילים אמריקאים יורים באוויר בניסיון להשליט סדר. באחד מהסרטונים נראה ההמון דוחף ומפלס את דרכו במעלה המדרגות בניסיון לעלות למטוס.

מאסומה טז'יק, אנליסטית נתונים בת 22, תיארה את רגעי הפאניקה בשדה התעופה, בזמן שניסתה לעלות לטיסה ולהימלט מהמדינה. אחרי שחיכתה שש שעות, היא שמעה יריות מבחוץ. היא אמרה שחיילים אמריקאים ריססו בגז וירו באוויר כדי לפזר את ההמון שטיפס על הקירות ופשט על מסלולי ההמראה.

השגרירות האמריקאית פונתה והדגל האמריקאי הונמך. הדיפלומטים הועברו לשדה התעופה כדי לסייע בפינוי. מדינות מערביות נוספות סגרו את השגרירויות והחזירו את נציגיהן.

הבוקר, רשות התעופה האזרחית של אפגניסטן הודיעה שהחלק האזרחי של שדה התעופה סגור עד להודעה חדשה, ושהצבא השתלט על המרחב האווירי.

השתלטותו המהירה של הטליבאן על המדינה הדהימה את האמריקאים. ימים ספורים לפני שהמורדים נכנסו לקאבול כמעט ללא התנגדות, העריכו בצבא האמריקאי שייקח לקאבול חודשים ליפול.

התבוסה מאיימת למחוק 20 שנות מאמץ של מדינות המערב לחולל שינוי באפגניסטן, עם קרבות עקובים מדם שבהם נהרגו יותר מ-3,500 חיילים של הצבא האמריקאי ובנות בריתו, ועשרות אלפי אפגנים. ההתערבות האמריקאית החלישה את כוחו של הטליבאן ופירקה את אל קאעידה, הארגון שתיכנן ממקום מושבו באפגניסטן את פיגועי 11 בספטמבר. רבים קיוו שממשלה אפגנית שנתמכת בידי המערב תוביל תקופה חדשה של שלום וכבוד לזכויות האדם.

גבול אפגניסטן-פקיסטן. "לא ראינו דבר מלבד אסונות ולוחמה, אז אנחנו תמיד חיים בתקווה שיהיה שלום ארוך טווח" (צילום: AP Photo/Jafar Khan)
גבול אפגניסטן-פקיסטן. "לא ראינו דבר מלבד אסונות ולוחמה, אז אנחנו תמיד חיים בתקווה שיהיה שלום ארוך טווח" (צילום: AP Photo/Jafar Khan)

כשתשומת הלב של ארצות הברית הוסטה מאפגניסטן בזמן המלחמה בעיראק, הטליבאן אוחד מחדש והחל להשתלט בשנים האחרונות על חלקים נרחבים במדינה, לקראת נסיגתה של ארצות הברית ממנה ב-31 באוגוסט.

תחת שלטונו השמרני ואסלאמיסטי של הטליבאן, נשים צוו להישאר בבתיהן, ונגדעו איבריהם של חשודים בפשע, שרבים מהם אף הוצאו להורג בכיכר העיר.

מסתמן שהמורדים מאפשרים בשנים האחרונות פתיחות רבה יותר, אבל אפגנים רבים נותרו סקפטיים.

דובר הטליבאן סוהיל שהין צייץ שהלוחמים הונחו לא להיכנס לאף בית ללא אישור ולשמור על "החיים, הרכוש והכבוד". הטליבאן אמר גם שלא ייכנס לרובע שבו שכנה השגרירות האמריקאית.

"הטליבאן מנסה לעצב נרטיב שלפיו הפעלת הכוח שלו היא לגיטימית, וזה מסר לתושבי אפגניסטן ולעולם כולו", כתבה סוכנות המודיעין הפרטית סטרטפור. "קצב ההתקדמות של הטליבאן מעיד פחות על דומיננטיות צבאית, ויותר על התקוממות פוליטית אפקטיבית מול שלטון אפגני לא יציב וכוחות ביטחון חלשים".

כשהטליבאן כבש את קאבול בפעם האחרונה ב-1996, היא הייתה הרוסה בשל מלחמת אזרחים שפרצה אחרי נסיגתו של השלטון הסובייטי שבע שנים לפני כן. כמיליון איש חיו בה אז, ונעו ממקום למקום על שבילי עפר באופניים או במוניות ישנות.

כיום קאבול היא עיר בצמיחה, עם 5 מיליון תושבים ומכוניות יוקרה שנעות על הכבישים. רבים מהלוחמים הצעירים בטליבאן הגיעו מאזורים כפריים ללא חשמל ומים זורמים, וזו עבורם החוויה הראשונה של עיר מודרנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!