דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ביה״ד קבע: תן ביס תשלם לעובדיה פיצויים בגין פגיעה בזכותם להתאגד

חברת המשלוחים תידרש לפצות את עובדיה בסכום של 80 אלף שקלים, לאחר שמנעה מהם להתארגן כוועד בהסתדרות | יו״ר הוועד: ״ניצחון חשוב והיסטורי בדרך למימוש זכותנו הדמוקרטית להתאגדות״

שליחי תן ביס בזמן הסגר. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
שליחי תן ביס בזמן הסגר. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברת תן ביס תשלם 80 אלף שקלים פיצוי לאחר שפגעה בהתארגנות עובדיה בהסתדרות, כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בית הדין הכיר בייצגות ההסתדרות בקרב עובדי החברה, וקבע כי עליה לנהל מו"מ עם העובדים במטרה לקדם חתימת הסכם קיבוצי. בנוסף, הוטל על החברה לשלם את הוצאות ההליך על סך 15 אלף שקלים.

בית הדין בהרכב בראשות נשיאתו, השופטת הדס יהלום קבע כי הנהלת החברה ביקשה לפטר את יו"ר ועד העובדים ופגעה בתנאיו במסגרת הליך משמעתי, בחוסר מידתיות ובענישה ש"לכל הפחות מוכתמת בשיקולים הקשורים להתארגנות".

כמו כן נקבע כי ההנהלה הפלתה את העובדים המתארגנים ומובילי ההתארגנות, למול קבוצת העובדים שפעלו כנגד ההתארגנות. השופטת יהלום ציינה כי "התנהלות זו מהווה פגיעה בהתארגנות מבחינת המסר שהוא מעביר לעובדים המבקשים להתארגן, בכל הנוגע ליחס של ההנהלה כלפיהם, בהיבטים שונים של חיי העבודה".

עוד צוין כי ההנהלה פעלה שלא כדין גם כשכינסה פורום עובדים פנימי בסמוך להתארגנות – אך ציין כי החליטה לדחות את המשך כינוסו עוד טרם לקבלת ההחלטה בתיק.

בית הדין דחה את טענות ההנהלה שההסתדרות הפרה את פרטיות העובדים או הטרידה אותם בניגוד להוראות חוק הספאם – כשהוא קובע כי יחסיה של ההסתדרות המבקשת לעדכן את העובדים באשר לתהליך ההתארגנות אינם יחסים 'צרכניים' באופיים. עוד דחה בית הדין את הטענה כי ההסתדרות הפעילה על העובדים 'השפעה פסולה' כשהציעה הטבה בדמות שובר קפה ומאפה למצטרפים.

השופטים הוסיפו כי אמנם ישנו טעם לפגם בצירוף עובדים להסתדרות באופן טלפוני מבלי שיקראו את מלוא טופס ההצטרפות – זאת בניגוד לשיטת ההצטרפות המקוונת הרגילה באמצעות קישור אותה אישרו בתי הדין בעבר. עם זאת, הוסיף בית הדין כי בניסיבות המיוחדות בחברה יש לייחס טעם מופחת לפגם זה, שכן מרבית עובדי החברה הם שליחים הנעים ממקום למקום כשהם ממהרים ומנסים למקסם את מספר השליחויות שלהם, ואינם פנויים להאזין באריכות ולמלא טפסים – זאת לצד תקופת הקורונה שהקשתה על המפגש פנים אל פנים עם העובדים. עוד הוסיף בית הדין כי זהו ניסיון ההתאגדות השלישי בחברה, ולפיכך מרבית העובדים כבר מכירים.

בית הדין קבע כי אין לייחס משקל לטופסי ביטול ההצטרפות להסתדרות שנאספו על ידי ארגון הימין תחרות, וכי על עובדים המעוניינים לעזוב את ארגון העובדים לפנות לשם כך להסתדרות עצמה, והבהיר כי שאלת היציגות נבחנת בכל מקרה, בהתייחס למספר המצטרפים להתארגנות במועד הכרזת היציגות.

בית הדין הארצי לעבודה (צילום: יאיר צוקר)
בית הדין הארצי לעבודה (צילום: יאיר צוקר)

פסק הדין שנכתב כאמור על ידי נשיאת בית הדין השופטת יהלום, נתמך גם על ידי נציג ציבור העובדים משה כהנא – זאת כנגד דעתו החולקת של נציג ציבור מעסיקים, ערן בסטר אשר סבר כי מדובר בהצטרפות טלפונית וכי אין לקבל את טופסי ההצטרפות הטלפונית ובהתאם, אין לאשר את היציגות. עוד על פי עמדתו, אין לקבל את טענות ההסתדרות בדבר הפגיעה בהתארגנות ולא היה מקום לחייבה בפיצוי.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "החלטתו החשובה של בית הדין היום מראה שוב שכל ניסיון לפגוע בעובדים באופן חד-צדדי לא יצלח וייתקל בחומה בצורה. כל עובד הוא מוגן ואף חברה אינה מעל החוק, ההסתדרות כבית של העובדים בישראל תמשיך להגן ולשמור על זכויותיהם של העובדים בנחישות וללא מורא".

מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים, עמיחי סטינגר: "זהו יום בשורה לעובדים המסורים של תן ביס. בית הדין שלח מסר חד וברור כי גם לעובדים צעירים, במקצוע שוחק וארעי קיימת הזכות להתארגן ולעמוד על זכויותיהם".

יו"ר ועד עובדי תן ביס, אדם שטיינר: "זהו ניצחון חשוב והיסטורי. מזה שנתיים אני וחבריי מנסים לממש את זכותנו הדמוקרטית להקים התאגדות עובדים בתן ביס. לצערי במקום לשבת איתנו, פעלו מהיום הראשון נגד כל אלו שפעלו למען הוועד ונגדי. אני מברך את בית המשפט על החלטתו וקורא להנהלה להניח מאחור את כל המחלוקות ולשבת למשא ומתן לטובת העובדים והחברה".

מתן ביס נמסר כי: ״הנהלת חברת השליחים של "תן ביס" לומדת את פסק הדין. על פניו נראה כי רוב הטענות של ההסתדרות לפגיעה בהתארגנות נדחו. כמו כן השופטת הצביעה על פגעים משמעותיים שנפלו בגיוס החברים לשורות ההסתדרות. נחליט על המשך צעדינו לאחר בחינה מעמיקה של ההחלטה".

את ההסתדרות ייצגו עו"ד ענת גוטמן ועו"ד עדי גולן מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, וכן עו"ד אלעד מורג ממשרד עוה"ד אלעד מורג. התאגדות עובדי תן ביס מלווה על ידי האגף להתאגדות עובדים והאיגוד המקצועי לנוער וצעירים בהסתדרות הנוער העובד והלומד.

עובדי תן ביס התאגדו בהסתדרות באוקטובר 2020, זאת לאחר שני ניסיונות קודמים להתאגד במסגרת הסתדרות הפועל המזרחי. בחברה מועסקים כ-1,500 עובדים שלמעלה משליש מהם הצטרפו להתארגנות כבר בימיה הראשונים. ההתארגנות באה בין היתר על רקע הבקשה להסדיר את תנאי עבודתם ולהכניס את הפרמיות לשכר הבסיס שלהם המחושב לצורך הזכויות הסוציאליות, לקביעת תשלום שעות שבת על פי שכר העבודה הריאלי, להסדרת מרחקי המשלוחים, תנאי רווחה בסיסיים ולהתחייבות לשעות עבודת מינימליות.

דרישה מרכזית נוספת שמעלים העובדים היא ביטוח שליחים מיוחד שידאג להם במקרי אסון, במיוחד לקראת החורף. עובדים רבים מעידים שלאחר שעברו תאונות נותרו לבד, ולא קיבלו מענה הולם מצד החברה. העובדים המואגדים משתייכים לחברת סקובר, חברת הבת של ״תן ביס״, המעסיקה את השליחים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!