דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטליבאן

מנהיג הטליבאן שהשתלט על קאבול תוך יממה: קווים לדמותו של עבדול ראני ברדר

האיש שיעמוד בראש אפגניסטן, על 40 מיליון תושביה, היה ממקימי הטליבאן בשנות ה-90 ושוחרר מהכלא ב-2018 על ידי הנשיא טראמפ ״בשביל לקדם את השלום באזור״

עבדול ראני ברדר, ממייסדי הטליבאן ונשיא אפגניסטן המיועד (צילום: AP Photo/Hussein Sayed)
עבדול ראני ברדר, ממייסדי הטליבאן ונשיא אפגניסטן המיועד (צילום: AP Photo/Hussein Sayed)
אוריאל לוי

עבדול גאני ברדר עומד בראש הטליבאן מאז ששוחרר ממתקן מעצר בפקיסטן ב־25 באוקטובר 2018, לבקשתו של ממשל טראמפ. עם שחרורו התיישב בדוחא, בירת קטאר ומונה לראש המחלקה המדינית של הטליבאן.

בשלוש השנים האחרונות הוא מנהל מו"מ ישיר עם ארה"ב, רוסיה וממשלת אפגניסטאן. ברדר חתם על הסכם הבנות על הנסיגה האמריקאית מאפגניסטאן, הסכם שנחתם בין הטליבאן לממשלת ארה"ב, בנוכחות מזכיר המדינה דאז מייק פומפאו, בפברואר 2020.

במרץ האחרון ייצג את הטליבאן בפסגה שנערכה במוסקבה, בה השתתפו נשיא אפגניסטאן היוצא אשרף ראני (שנמלט אתמול מקאבול לטאג'יקיסטן), השליח המיוחד של הבית הלבן באפגניסטאן זלמאי ח'לילזאד, שר החוץ הרוסי סרגי לברוב, ובכירים מממשלות סין ופקיסטאן.

ברדר נולד ב-1968 בכפר וייטמאק שבמחוז אורוזגאן באפגניסטן. בדומה למרבית פעילי הטליבאן הוא פשטוני-דוראני, משבט פופלזאי (שבטו של חאמיד כרזאי, נשיא אפגניסטן בשנים 2014-2001 והמנהיג האפגני הראשון בהיסטוריה שנבחר בבחירות דמוקרטיות).

ברדר התגייס למוג'אהדין לאחר שברית המועצות כבשה את אפגניסטן, ונלחם נגד הממשלה האפגנית שנתמכה על ידי סובייטים. מאוחר יותר ניהל מדרסה (בית ספר איסלאמי) במאיוואנד שבמחוז קנדהאר, לצד מי שהיה מפקדו במוג'אהדין, מוחמד עומר. על פי מקורות שונים, עומר וברדר הם גיסים לאחר שנישאו לשתי אחיות בשנת 1994. עומר וברדר נחשבים למייסדים של הטליבאן, ארגון איסלמיסטי שנוסד בדרום אפגניסטן בשנות ה-90 וכבש את מרבית אפגניסטן ב-1996.

אנשי טליבאן מסיירים בעיר קנדהאר שבדרום מערב אפגניסטן, אוגוסט 2021. (צילום:AP Photo/Sidiqullah Khan)(צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)
אנשי טליבאן מסיירים בעיר קנדהאר שבדרום מערב אפגניסטן, אוגוסט 2021. (צילום:AP Photo/Sidiqullah Khan)
(צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)

בתקופת שלטון הטליבאן (1996–2001) מילא ברדר מגוון תפקידים. הוא משל בשני מחוזות (הראט ונימרוז) ופיקד על הכוחות המזוינים במערב אפגניסטאן. לפי מסמכים של מחלקת המדינה האמריקאית ושל האינטרפול, הוא שימש כסגן שר ההגנה או סגן הכוחות החמושים של הטליבאן. בתוך הטליבאן הוא היה שני רק למוחמד עומר.

לאחר שפלשו הכוחות האמריקאים לאפגניסטן נמלט ברדר עם מפקדו הותיק מוחמד עומר להרים. הפלישה האמריקאית הובילה להתפוררות זמנית של הטליבאן, ומנהיגים רבים בארגון נהרגו. עם זאת ברדר הצליח לארגן סביבו עם הזמן קבוצות חדשות של לוחמים. בדומה למנהיגי טליבאן אחרים ברדר מצא מקלט בפקיסטן, ומשם הנהיג את ארגון הטרור טליבאן. בשלב מסוים הוא התמנה לעמוד בראש מועצת השורה של הטליבאן מה שהפך אותו למנהיג הארגון בפועל. למרות החזות הלוחמנית, ברדר ניסה לשאת ולתת עם האמריקאים בדרכים דיפלומטיות כמה פעמים. במגזין ניוזוויק דיווחו כי הוא פנה לאמריקאים באופן רשמי כבר ב-2004 ופעם נוספת ב-2009. ב-2009 החל ברדר לשאת ולתת עם ממשלת אפגניסטן.

ברדר נעצר ב-2010 בפקיסטן על ידי כוחות ביון פקיסטנים אולם חלק מהחוקרים סבורים כי ארה"ב הייתה שותפה יוזמת של המהלך. באפריל 2013 חברו הותיק מוחמד עומר שעמד בראש הטליבאן מת בנסיבות לא ידועות, אולם מותו נשמר בסוד למעלה משנתיים, ומבחינה רשמית הוא עמד בראש הארגון גם לאחר שמת.

כשברדר שוחרר ב-2018 היה ברור לגורמים המדיניים המעורים בדבר כי הוא ינהיג את הטליבאן עם שחרורו. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב באותה העת כבר הבטיח להוציא את הכוחות האמריקאים מאפגניסטן ולכן סביר שברדר ידע כבר אז כי הוא עתיד לעמוד בראש המדינה. ברדר טרם הוכתר רשמית כנסיא המדינה אולם גורמים שונים בטליבאן אמרו לרשתות התקשורת כי הדבר צפוי להתרחש בקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!