דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
30.5°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 35.0°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 29.9°צפת
  • 32.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"מנהלי בתי הספר נאלצים לעסוק ברגולציה במקום בחינוך"

בדיון בוועדת החינוך בכנסת על מחסור במנהלים במוסדות הלימוד, התריע מנהל עירוני י"א בת"א: "יש נתק חמור בין משרד החינוך למנהלי בתי הספר" | מנהלת נוספת טענה: "שכרי לא השתפר למרות ששודרגתי בתפקיד"

מורה ותלמידים בכיתה (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מורה ותלמידים בכיתה (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בוועדת החינוך בכנסת התקיים אתמול (שני) דיון מיוחד על מחסור במנהלים במוסדות הלימוד. "יש נתק חמור בין משרד החינוך למנהלי בתי הספר", כך אמר יואב פרידן, מנהל עירוני י"א בתל אביב מארגון "מנהיגים", אחד משלושת הארגונים היציגים שנכחו בוועדה ליו"ר הוועדה, על שאלתה למה לדעתם אנשי חינוך לא בוחרים בניהול בתי הספר.

אורית גור אריה, מנהלת נוספת מארגון "מנהיגים". אומרת ש"מנהלי בתי הספר אינם עוסקים בפדגוגיה אלא ברגולציה". אינה זלצמן סמנכ"לית משרד החינוך לא הסכימה עם טענות אלו וציינה כי: "מנהלי בתי הספר הם חוד החנית של מערכת החינוך". 

בנוסף לכך מציינים שני נציגים נוספים של ארגוני המנהלים, חיים בדש ומנשה לוי, שתי תשובות נוספות לשאלה זו: התשובה הראשונה היא תנאי שכר שלא הולמים את מעמדים כמנהלים, והסיבה השנייה היא חוסר מוגנות על מנהלי בתי הספר.

"שכרי לא השתנה בעקבות המעבר מניהול בית ספר של 1,500 תלמידים לניהול בית ספר של 2,500 תלמידים", העידה אחת המנהלות. שכרה לטענתה עומד על 14 אלף ש"ח, ויש לי מורות בבית הספר שמרוויחות כמוה. "אני לא באה לזלזל במורות חלילה וכבודן במקומן מונח אבל למה שיהיה למישהו את הרצון לנהל אם השכר אינו משתנה והאחראיות גדלה?" 

בנושא חוסר המוגנות אמר יואב פרידן: "מנהלי בתי ספר יכולים להיתבע באופן אישי על נזקים, ומשרד החינוך לא מעניק גיבוי משפטי"זלצמן טענה כי למנהלי בתי הספר יש ביטוח המכסה תביעות משפטיות מעין אלו. יו"ר הוועדה שרן השכל ביקשה ממשרד החינוך שתעביר לוועדה התייחסות פרטנית למקרים שהועלו בוועדה של תביעות נזיקין כלפי מנהלים. 

ע"פ דו"ח מבקר מדינה שפורסם במאי 2020, עולה כי 308 מתוך 2,724 מנהלים שמונו בין השנים 2020-2016 מונו בתהליך מינוי בפועל, כלומר לא בדרך של מכרז עם דרישות כפי שקבע משרד החינוך. בדיון בוועדה על נתון זה הועלתה האפשרות לשינוי דרך המינויים של מנהלי בתי הספר לנוכח היווצרותם של שתי דרכים למינוי מנהלים. 

חבר הכנסת משה קינלי טור-פז מ"יש עתיד" אמר בתחילת הדיון כי: "מנהל בית ספר הוא הגורם המשפיע ביותר על איכות החינוך. הממונה האחראי על הצמחת מאות נפשות רכות. מי שתפקידו להוביל פדגוגית, להשיג תקציבים, ליצור שיתופי פעולה ולייצר הזדמנות שווה לכל ילד וילדה. התפקיד המדהים ביותר שמילאתי בחיי היה כמנהל בית ספר במשך שש שנים. אין דבר יותר חשוב, מעניין ומספק מלגדל בני אדם. בדיון שיזמתי הבוקר התחלנו לקדם את הנושא, מצב המנהלים במערכת החינוך הוא בכי רע.  כדי לפתור את המשבר הקיים יש לשנות את מעמד המנהל, להסדיר את סמכויותיו ולהגדירו כמנהיג חינוכי-חברתי. פתרון המשבר הוא עוד צעד בדרך לשיפור מערכת החינוך בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!