דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

קאבול, היום שאחרי: "אין טאליבן חדש, בכל 100 מטר יש חבורת לוחמים חמושה ברחוב"

יאסיר מליקזאדה (27), סטודנט אפגני המתגורר בקאבול ואב לשניים מספר ל'דבר' על המתרחש בעיר תחת הארגון האיסלמיסטי: "הם יורים באוויר, מכים נשים במקלות. אלו האנשים הכי בורים במדינה"

עשן מיתמר מעל זירת קרבות בין צבא אפגניסטן והטליבאן בקנדהר. (צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)
עשן מיתמר מעל זירת קרבות בין צבא אפגניסטן והטליבאן בקנדהר. (צילום: AP Photo/Sidiqullah Khan)
אוריאל לוי

"אין טליבאן חדש" אמר ל'דבר' יאסיר מליקזאדה (27), סטודנט אפגני המתגורר בקאבול ואב לשניים. "הסתובבתי הבוקר בקאבול. כל 100 מטר חבורה של לוחמי טאליבאן חמושים. חלקם משתוללים. מדי פעם הם יורים באוויר וצועקים. בשדה התעופה ראיתי אותם מכים נשים במקלות ברזל וצינורות. בתקשורת מספרים לכם על טליבאן חדש אבל זה שטויות. אני ראיתי בעיניים שלי איך הם מטילים מורא על עוברי אורח. זה אותם כפריים קיצוניים שהיו פה בשנות ה-90".

למה יצאת מהבית?
"רציתי לראות מה קורה ברחובות ובשדה התעופה. צפיתי בסרטונים ובתמונות המשוגעות ברשת ורציתי לראות איך זה נראה בעיניים. רציתי גם לצלם אבל פחדתי. שמעתי שהטליבאן תפסו מישהו שצילם בטלפון ולקחו אותו איתם. לא ברור לאן".

מה ראית?
"אלפי טליבאנים. אתה רואה אותם בכל מקום. הם מסתובבים בעיר ולא ממש מבינים מה קורה סביבם. אני חושב שרובם מעולם לא היו בעיר מודרנית. הם כפריים לבושי סחבות. אנשים עניים. אנאלפבתים. קשה להבין אותם כי הם מדברים בניב פאקיסטני של פאשטון.  אני טג'קי אבל אני מבין פאשטון, לפחות את הניב של קאבול. את מה שהטליבאן אומרים אני לא מצליח להבין".

יאסיר מליקזאדה, סטודנט צעיר המתגורר בקאבול שבאפגניסטן (אלבום פרטי)
יאסיר מליקזאדה, סטודנט צעיר המתגורר בקאבול שבאפגניסטן (אלבום פרטי)

מה הם עושים?
"הם מסתובבים בעיר. נכנסים לחנויות ובתים לבקש אוכל. הם לא מאורגנים. זה לא צבא. זה המון נבער של כפריים שמחזיקים נשק ועושים שטויות. שמעתי שהם בוזזים בתים של אנשים לפי רשימות שיש להם. כמה מהם זרקו רימוני גז מדמיע על הכביש בו נסעתי. אני חושב שהם לא הבינו בדיוק מה זה".

פגעו בך?
"הכל התמלא בגז. אמרתי לנהג שלקח אותי לעצור בצד. אני אסמטי אז התחלתי להשתעל כמו מטורף אבל אחרי כמה דקות נרגעתי ונסעתי הביתה. תודה לאל הם לא באו לעזור או להרביץ לי. רק צעקו ונהנו מהמהומה".

מתי זה היה?
"לפני כמה שעות. הייתי בדרך חזרה משדה התעופה. נסעתי לשם לראות מה קורה. שם אנשי טליבאן מכים אנשים וגוערים בהם. יורים באוויר. מקללים. זה לא טליבאן חדש כמו שאומרים ב-CNN. זה אותם אנשים. הם האנשים הכי בורים ומטומטמים שראיתי בחיים שלי. הם לא נוהגים, לא יודעים לקרוא, לא מבינים כלום. הם בחיים שלהם לא היו בעיר. איך הם ינהלו מדינה? זה הזוי לחלוטין. אפילו נעליים אין להם".

מה תעשה בהמשך?
"אני לא מפחד על חיי. אני מפחד רק על המשפחה שלי. אשתי ושני ילדי. אני מקווה שיתנו לי להגר להודו. בינתיים אנחנו בבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!