דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

לא ממהרות לסגור את הברז: המדינות שממשיכות לתמוך כלכלית ביציאה מהמשבר

בישראל הפסקת הסיוע הכלכלי נתפסת כאמצעי לעידוד החזרה לעבודה, אבל בארה"ב, בריטניה, גרמניה וניו זילנד פועלים אחרת | מספר מחקרים שנעשו לאחרונה תומכים בעמדתם

מצד ימין למעלה: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. (צילומים: AP/Susan Walsh; Kay Nietfeld/DPA via AP, Pool; AP/Nick Perry; Peter Cziborra/Pool via AP)
מצד ימין למעלה: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. (צילומים: AP/Susan Walsh; Kay Nietfeld/DPA via AP, Pool; AP/Nick Perry; Peter Cziborra/Pool via AP)
יונתן קירשנבאום

בדומה לישראל, ההתקדמות במבצעי החיסון והשינויים בשיעורי התחלואה מעלים בפני מדינות רבות בעולם את השאלה אם להמשיך את תכניות הסיוע לתעסוקה במשקים המקומיים. שורת מחקרים שפורסמו לאחרונה והחלטות מדיניות מטילים ספק בהנחת המוצא של קובעי המדיניות בירושלים, לפיה הפסקת הסיוע הכלכלי מעודדת את שיקום שוק העבודה והחזרת המשק לפעילות.

ארה"ב: ניסוי טבעי בצעדי מדיניות שונים

למדינות השונות ניתנה האופציה להפסיק מוקדם מהנדרש את הסיוע הפדרלי למשק, ו-25 מתוך 52 המדינות אכן בחרו לעשות זאת. מדובר בסיוע בדמות הגדלה והקלה בקבלת קצבאות אבטלה, ותוספות שכר מיוחדות לעובדים בשכר נמוך. מחקר שהשווה בין המצב במדינות השונות מצא שהפחתת הסיוע לא תרמה להגברת קצב החזרה לעבודה.

על פי חוקרים מאוניברסיטת מסצ'וסטס, ממוצע התעסוקה באותן המדינות שהפסיקו את הסיוע מוקדם לא רק שלא עלה אלא דווקא ירד מעט, בשיעור של 1.4% בין אמצע יוני לסוף יולי. לעומת זאת, במדינות שהמשיכו להציע את הסיוע למי שזקוק לו, שיעור התעסוקה דווקא עלה ב-0.2% באותה התקופה.

הטענה של החוקרים הייתה שבעוד שקשה להסיק מסקנות חד משמעיות לגבי התועלת של הסיוע לעלייה בשיעור התעסוקה, אי אפשר לטעון שהפסקת הסיוע הובילה מידית לעלייה בתעסוקה.

גרמניה: האבטלה ירדה, החל"ת הגמיש נשאר

למרות הירידה המתמשכת בשיעור האבטלה שנרשמה בחודשים האחרונים, עד לתחילת התפשטות זן הדלתא, ממשלת גרמניה המשיכה להציע את אותו הסיוע למי שנפגע במשבר.

בחודש יולי נמשכה מגמת הירידה באבטלה, עם שיעור של 5.7%, לעומת 5.9% בחודש יוני. מדובר בתוספת של כ-91 אלף משרות בחודש אחד, ו-171 אלף משרות יותר מחודש יולי 2020, בעיצומם של הגלים הראשונים של הקורונה.

ובכל זאת, הממשלה המשיכה להפעיל את כל צורות הסיוע עליהן הוכרז כבר בתחילת המשבר. החל מחודש מרץ 2020 מעסיקים גרמנים יכולים לבחור להגיש בקשה לסבסוד שעות העבודה של עובדיהם, בתכנית שידועה בישראל כ"מודל הגרמני".

כך, הממשלה מסבסדת בעבור המעסיקים את שכר העובדים, והמעסיקים ממשיכים לשלם שכר כמעט מלא על אף שחלקם עובדים במשרות חלקיות בגלל הירידה בפעילות.

בחודש אפריל מעסיקים של לא פחות מ-6 מיליון גרמנים לקחו חלק בתכנית. היום, למרות ההתאוששות של המשק הגרמני, מעסיקיהם של 2.23 מיליון גרמנים עדיין נעזרים בסיוע הזה.

בריטניה: מתלבטים על המשך החל"ת

כ-1.9 מיליון עובדים ממשיכים עדיין לקבל הטבות מיוחדות בעקבות משבר הקורונה, בעיקר דרך מנגנון חל"ת דומה למודל שיושם בישראל, למרות ששיעור האבטלה בבריטניה ירד כבר ל-4.8%.

בבריטניה מתקיים דיון בימים אלה לגבי מועד סיום תכנית החל"ת, שיצאה לדרך עם פרוץ משבר הקורונה ואמורה להיגמר בספטמבר.

לאחרונה פרסם מכון המחקר העצמאי הגדול ביותר במדינה דו"ח, לפיו הפסקת החל"ת עלולה לגרום לאבדן של 150 אלף מקומות עבודה בטווח הקצר. לטענת החוקרים, הסיבה היא שהפסקת החל"ת תביא לפגיעה בצריכה, ולכן לפגיעה בפעילות העסקית.

על פי אותו מחקר, הפסקת הסיוע כבר בספטמבר תביא לזינוק ברמת האבטלה, מ-4.8% היום, ל-5.4% בטווח הקצר.

ניו זילנד: חזרה לשגרה רק אחרי שהמגפה תובס לגמרי

אחת המדינות עם מצב התעסוקה החיובי ביותר בעולם, למרות משבר הקורונה היא ניו זילנד. בחודש יולי עמד שיעור האבטלה במדינה על 4% בלבד, ירידה מ-4.6% בחודש יוני.

כלכלנים מקומיים הצביעו על כך ששוק העובדה התחמם כל כך עד שהביקוש לעובדים היום גבוה מזה של 2019. כעת גוברות ההערכות שהבנק המרכזי יעלה בחודשים הקרובים את הריבית.

ולמרות זאת, הממשלה כבר הבטיחה שלא תהיה "חזרה לשגרה" כל עוד הקורונה לא הובסה לחלוטין. לכן, מודל הסיוע למעסיקים עדיין פועל למרות שמספר העסקים שנדרשים לעשות בו שימוש קטן במיוחד.

המשך הפעלת תכניות הסיוע הגמישות במדינה מאפשרות לממשלה לשמור לעצמה את האפשרות להטיל הגבלות חדשות במקרה של עלייה בתחלואה, כחלק מהמאבק במגפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!