דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדי חברות התעופה חסמו את נתב"ג: "אנחנו בסכנת קיום"

ההסתדרות ועובדי חברות התעופה הפגינו היום (ה') בנתב"ג בעקבות המצוקה התעסוקתית הקשה של עובדי הענף והסכנה המרחפת מעל עתיד החברות בו | יו"ר ועד עובדי אל על: "אנחנו רואים בתים מתפרקים, משפחות מתפרקות, ילדים חסרי אונים מול חוסר אונים של הוריהם. האדמה נשמטת מתחת לרגליים, ואיפה הממשלה?"

  • ההסתדרות ועובדי חברות התעופה הפגינו היום (ה') בנתב"ג בעקבות המצוקה התעסוקתית הקשה של עובדי הענף והסכנה המרחפת מעל עתיד החברות בו | יו"ר ועד עובדי אל על: "אנחנו רואים בתים מתפרקים, משפחות מתפרקות, ילדים חסרי אונים מול חוסר אונים של הוריהם. האדמה נשמטת מתחת לרגליים, ואיפה הממשלה?"
הדס יום טוב

ההסתדרות קיימה היום (חמישי) עצרת מחאה בנתב"ג, בעקבות המצוקה התעסוקתית הקשה של עובדי ענף התעופה הישראלי והסכנה המרחפת מעל עתיד החברות בענף, ובשל הימשכות משבר הקורונה וההגבלות שהוטלו.

בעצרת המחאה המשתתפו מאות עובדים מאוגדים בהסתדרות: עובדי אל על, עובדי ארקיע, טייסי ישראייר וחברות שירותי הקרקע לאופר GHI ו-QAS.

העובדים הניפו שלטים שבהם נכתב בין היתר: "זורקים אותנו מהמטוס בלי מצנח", "במלחמה אנחנו ראשונים, בקורונה אחרונים" ו"תעופה כחול לבן במקום תעופה זרה".

אסי חדד, בן 37, מפעיל ציוד קרקע באל על ואב לילדה מבת ים אומר ל'דבר': "לא יכול להיות שמפקירים את חברת התעופה הלאומית של ישראל, שהיא הראשונה להגיע בזמן מלחמה ומחלצת אנשים בעולם שתקועים מסיבות כאלה ואחרות. שנה וחצי אנשים בחל"ת. 2,000 אנשים הלכו הביתה, נהרסו משפחות, נהרסו בתים. את ההתייעלות שלנו כבר עשינו, החל"ת הזה גמר את העובדים. הממשלה הזו משאירה אותנו מאחור. הייתי שנה וחצי בחל"ת, וגם אשתי הייתה בחל"ת. גם היא עובדת באל על. להיות עם משכורת של 7,000 שקלים כשיש אישה וילדה בבית זה בלתי נסבל. בסוף זה יתפוצץ להם בפנים".

"אנו חווים היום אירוע שירשם בדפי ההיסטוריה", אמר יו"ר ועד עובדי אל על שרון בן יצחק  בנאומו. "ההפגנה הזו היא תוצר של הפקרה של ממשלת ישראל, זוהי קריאה אחרונה להצלחה מיידית לזרוע האווירית של מדינת ישראל. התעופה כחול לבן נמצאת בסכנה אמיתית.

"בחודשים האחרונים הסתובבו נציגי העובדים בין בתי עובדים שחרב עליהם עולמם. 2,000 עובדים פוטרו באל על, כל בית עולם ומלואו. אנחנו רואים בתים מתפרקים, משפחות מתפרקות, ילדים חסרי אונים מול חוסר אונים של הוריהם. האדמה נשמטת מתחת לרגליים, ואיפה הממשלה?

"אבא שביקש סיוע כדי לחגוג בת מצווה בכבוד, אמא שצריכה כסף לדלק כדי להסיע את הילדים שלה. אנחנו עושים הכול כדי לסייע, וממשלת ישראל הפקירה אותנו לגורלנו.
2,000 עובדים עדיין בחל"ת מעל שנה וחצי, קורסים כלכלית. איפה הממשלה? איפה מקבלי ההחלטות?"

הפגנת עובדי התעופה בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת עובדי התעופה בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)

"כל החלטה על סגירת שמיים תבוא עם חבילת פיצוי לחברות התעופה, אין דרך אחרת להתמודד עם זה. אין חל"ת יותר מבחינתנו. חל"ת דינו פיטורים, ואנחנו פיטרנו מספיק. אני קורא לממשלת ישראל לשנות, עוד לא מאוחר. לבוא לסייע. התעופה הלאומית היא נכס לאומי למדינת ישראל. כולם יודעים שבמלחמה הבאה, בחילוץ הבא, אנחנו נהיה שם".

"הפעם נצא לרחובות, נישן ליד בתי שרים, נסגור את נתב"ג אם צריך. אף חברה זרה לא תטוס לפה כשאל על מושבתת. הנהלה יקרה, אני רואה אתכם פה. מבקש מכם שלא יעלה על דעתכם לנצל את המצב. תהיו יחד איתנו שלובי זרועות, נעבור את זה ביחד".

ניצן בן ארי, יו"ר ועד עובדי ארקיע, אמר בנאומו: "הממשלה שאמורה להגן עלינו פשוט מתנערת, ואנחנו מוצאים את עצמנו במצב שלא ידענו אף פעם.

יו"ר ועד עובדי ארקיע ניצן בן ארי בהפגנת עובדי התעופה בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)
יו"ר ועד עובדי ארקיע ניצן בן ארי בהפגנת עובדי התעופה בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)

יו"ר מרחב השפלה בהסתדרות משה ארבלי אמר: "אני מגיע לכאן עם לב בוכה. זו בושה לכל מי ששלח אותנו לפה, ובראש ובראשונה ממשלת ישראל שאחראית לכל מה שמתרחש פה".

מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים עמיחי סטינגר: "אנחנו מחזיקים מעמד כבר שנה וחצי, כמה אפשר? תעזרו לאנשים!"

הכלכלן פרופ' ירון זליכה אמר: "גם בשנת הקורונה ענף התעופה תרם מיליארד שקל לקופת המדינה באופן ישיר. זה אחד הענפים היעילים במשק, והבעלים והעובדים וגם ההסתדרות, כולם השתתפו במאמץ להציל את הענף. בכל העולם תומכים בתעופה ומבינים שאין מדינה נורמלית בלי ענף תעופה מקומי. אני קורא לחברי באוצר להבין שאם חלילה הענף הזה יתמוטט, זו תהיה הצבעת אי אמון ציבורית בממשלה".

את העצרת הוביל איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, בראשות אבי אדרי. גם עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) מצטרפים למחאה, כאות הבעת סולידריות עם עובדי ענף התעופה, הענף שנפגע בצורה הקשה ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה לפני כשנה וחצי. אלפי עובדי ענף התעופה כבר פוטרו והוצאו לחל"ת, ועשרות אלפי עובדים עדיין לא שבו לעבודותיהם וחוששים לביטחונם התעסוקתי, ערב ראש השנה.

מאז פרוץ מגפת הקורונה הובילה ההסתדרות שורה של הסכמי התייעלות בחברות בענף התעופה, בשיתוף פעולה עם העובדים ומתוך דאגה לעתיד החברות. ההסתדרות אף הקצתה כספים במסגרת ההסכמים שנחתמו, בשל חשש אמיתי להמשך קיומו של הענף.

הפגנת עובדי התעופה בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת עובדי התעופה בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)

בתחילת החודש התריע יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בפני שר האוצר אביגדור ליברמן, לגבי המצוקה שבה שרוי הענף: "לנוכח גודל השעה, אני פונה אליך באופן אישי בבקשה לפעול במהירות להזרמת כספים להצלת ענף התעופה בישראל וכדי להציל אלפי מקומות עבודה".

באותו מכתב, שנשלח גם לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולמנכ"לי חברות התעופה אל-על, ארקיע וישראייר, כתב יו"ר ההסתדרות בר-דוד: "אסור להפקיר את אלו שנותרו מאחור. ההסתדרות הייתה זו שהתגייסה להוביל את הצלת הענף ואת שיקומו מנזקי המשבר. ההסתדרות תמשיך לפעול בכל החזיתות כדי לעזור לענף התעופה ולמנוע את קריסתו, אך אנו לא יכולים להחליף את מקומה של המדינה".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "העובדים בענף התעופה נפגעו קשות ממשבר הקורונה ומהחלטות הממשלה. פוטרו אלפי עובדים שנתנו את מיטב שנותיהם למקומות העבודה. עד כאן! כשממשלה מחליטה לסגור את השמיים, היא צריכה באותה נשימה לדאוג לאותם עובדים שפרנסתם נגדעת. כל חל״ת שאינה נתמכת כלכלית על ידי המדינה – מהווה פיטורים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!