דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המשבר בלבנון מחריף: משקי בית רבים ללא חשמל, אזרחים בזזו תחנות דלק

מחירי הדלק זינקו בין לילה והפכו ל״מוצר יוקרה״, לדברי בכיר בממשלה | החרפת עליות המחירים הכלליים במשק הלבנוני עלולה לחשוף את הציבור למחסור חריף במזון, כך לפי דו״ח שפרסם האו״ם

אנשים בתור לתדלק בלבנון (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
אנשים בתור לתדלק בלבנון (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
יונתן קירשנבאום

המשבר הכלכלי בלבנון: אחרי שבסוף השבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי במדינה על ביטול הסובסידיות על הדלק, עליות המחירים הביאו למצב שבו רבים במדינה נותרו ללא גישה לחשמל וללא יכולת להפעיל גנרטורים פרטיים. התוצאה היא תקיפות של אזרחים נגד תחנות דלק ותחנות חשמל בניסיון נואש למצוא מצבורי דלק, והחרפת עליות המחירים הכלליים במשק הלבנוני שעלולים, על פי דו"ח של האו"ם, לגרום לכך שמרבית הציבור הלבנוני יהיה בסכנת מחסור במזון.  

הבנק המרכזי הודיע בשבוע שעבר שכוונתו לבטל את הסובסידיות על הדלק, שמשולמים בדולרים, בניסיון למנוע את התייבשות מאגר הרזרבות הדולריות של הבנק, רק מספר חודשים אחרי שהממשלה החליטה לבטל את הסובסידיות על מספר מוצרי יסוד. עם זאת, על אף העובדה שבחודשים שלפני ההחלטה הסובסידיות ששולמו על ידי הבנק המרכזי עמדו על היקף של כ-800 מיליון דולר בחודש, הם לא הספיקו כדי להוריד את מחירי הדלקים, שהובילו לכך שמשקי בית רבים במדינה נותרו ללא גישה לחשמל. 

כך, קפצו בין לילה מחירי הדלקים בלבנון והפכו בפועל ל"מוצר יוקרה", לדבריו של אחד מבכירי הממשלה הלבנוניים. ביטול הסובסידיות הביאה לזינוק נוסף במחירים במשק הלבנוני כולו, ומחריפים את המשבר הכלכלי העמוק שעובר על המדינה מאז פרוץ משבר הקורונה. 

עוד לפני ההודעה הרשמית על ההחלטה כבר החלה ריצה של הציבור על תחנות הדלק, בניסיון להשיג דלקים לפני עליות המחירים. תחנות דלק רבות ברחבי המדינה נאלצו להסגר אחרי עליות המחירים בעקרבות חוסר יכולת לספק את המוצר במחירים הגבוהים, ובשבועות האחרונים התפרסמו סיפורים על אזרחים שהתנפלו על תחנות דלק ריקות בניסיון למצוא דלק, ובעלי המקום נאלצו להשתמש בנשק כדי להרחיק אותם. מספר מקרי ירי ורצח התרחשו בשבועות האחרונים בתחנות דלק בעקבות סכסוכים על הגישה לדלק. 

מדובר במכה קשה לציבור הלבנוני, שכבר סובל מהפסקות חשמל יזומות באזורים רבים של המדינה בעקבות עליות מחירי הדלקים בחודשים האחרונים. רבים מהם מתבססים על הפעלת גנרטורים פרטיים שמופעלים על ידי סולר, ועליות המחירים צפויים לפגוע ביכולתם של לבנון רבים לגשת לחשמל. עליות מחירי הדלקים גם מחריפים את עליית המחירים של מוצרים אחרים שכולם קשורים מחירי הדלקים.

בלבנון צופים עליות נוספות במחירי המזון, ואפילו מחירי המים בעקבות עליות מחיר הדלק, ואת החרפת המצוקה הכלכלית של משקי בית רבים במדינה. על פי דו"ח שפורסם על ידי האו"ם לפני מספר שבועות, כ-77% ממשקי הבית אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש את כל המזון הדרוש להם כבר היום. האו"ם גם מזהיר מפני פגיעה בגישה של משקי בית למים, אחרי שעליות מחירי הדלקים הביאו גם להתייקרות שאיבת המים. על פי הדו"ח, מעל ל-71% מכלל האוכלוסייה צפויה לאבד גישה יציבה למי שתיה בעקבות עליות המחירים. 

הדיווחים מלבנון גם מעידים על כך שחלק מבתי החולים במדינה מתקשים לעמוד בהוצאות החשמל, ונאלצים לבצע גם הם הפסקות חשמל יזומות בעיצומו של משבר הקורונה. חלק מבתי החולים הלבנוניים הגישו בקשה מיוחדת לממשלה הלבנונית לסובסידיות מיוחדות על הדלקים כדי להבטיח את יכולתם להמשיך את אספקת החשמל, אבל נכון להיום לא הושג הסכם. בתי החולים השונים נאלצים לרכוש לעצמם מצבורי דלק להפעלת הגנרטורים בזמן הפסקות החשמל. 

קיימים גם דיווחים מהימים האחרונים על תקיפות של אזרחים נגד מרכזי השנאה של חברת החשמל הלבנוניים, בניסיון למצוא מאגרי דלקים. חברת החשמל הלבנונית פרסמה הצהרה השבוע שבה היא הודיעה כי תפסיק את פעילותם של חלק ממרכזים אלו מחוץ לבירות אחרי שתקיפות מהסוג הזה השביתו את יכולתם להמשיך לפעול.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!