דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בלעדי / חבר בתא ההתנגדות האפגני: ״התחלנו במתקפה על קאבול, נשחרר את המדינה מהטליבאן״

לוחמים מהצבא האפגני המפורק המתבצרים בפנג'שיר, כבשו מספר נקודות אסטרטגיות בדרך לבירה, ומהווים את מעוז ההתנגדות האחרון לארגון הטרור | אחד מהם מסר: ״הצבא שלנו יביס את הטליבאן, מתקדמים במהירות לעבר קאבול״

כוחות של צבא אפגניסטן שנמלטו משדה הקרב והגיעו לביתו של עבדללה עבדללה בקאבול. (צילום: יאסיר מליקזאדה)
כוחות של צבא אפגניסטן שנמלטו משדה הקרב והגיעו לביתו של עבדללה עבדללה בקאבול. (צילום: יאסיר מליקזאדה)
אוריאל לוי

"אנחנו נשחרר את המדינה שלנו", אמר ל'דבר' מקור אנונימי מקאבול. ״המנהיגים שלנו החלו במתקפה לכיוון קאבול, והצבא שלנו יביס את הטליבאן". המקור ביקש להשאר בעילום שם מפאת הסכנה לחייו, אולם הוא הסכים לשתף במידע על התקווה של האפגנים: ״כוחותיו של אחמד מסעוד מתקדמים במהירות לעבר קאבול, וכבשו כבר כמה נקודות אסטרטגיות בדרך". 

הטליבאן כבש את כל אפגניסטן במהירות שהפתיעה אפילו את גדולי המומחים, אולם בעמק ציורי שמצפון לקאבול התקבצו כוחות צבאיים גדולים, המבקשים לשחרר מחדש את המדינה. 

בעוד מרביתם של 350,000 החיילים האפגניים נכנעו ללא קרב, או ברחו למדינות שכנות, חלקם מתבצרים בפנג'שיר – עמק צר השוכן כ-150 ק"מ מצפון לקאבול, למרגלות רכס ההרים הענק הינדו-כושר. העמק מתואר על ידי האפגנים כ"מבצר" טבעי שמספק הגנה מפני מתקפות חיצוניות. הוא שימש בעבר כמעוז חשוב עבור 'החזית הצפונית' שלחמה בטליבאן בשנות ה-90. עוד לפני כן שימש האזור את לוחמי המוג'הידין שנאבקו בכוחות ברית המועצות בשנות ה-80, ועדיין נותרו בו שרידים מהמלחמה ההיא – שלדי טנקים סובייטיים מחלידים. 

פנשג'יר מיושבת בעיקר בטג'יקים, המיעוט השני בגודלו באפגניסטן אחרי הפאשטונים. הטאג'יקים היושבים באזור זה נחשבים לחילוניים יותר ממרבית הפאשטונים – הקבוצה הגדולה ביותר באפגניסטן שמרכיבה בין היתר את מרבית לוחמי הטליבאן, ומנגד גם את ממשלת אפגניסטן החילונית. "זה לא שכל הטאג'יקים מתנגדים לטליבאן, וגם לא כל הפאשטונים הם טליבאן, זה הרבה יותר מסובך מזה", אמר ל'דבר' אפגני טאג'יקי המעורה בדברים. "כל עם אצלנו מחולק לשבטים ותתי שבטים, ובכל תת שבט יש דתיים יותר ופחות, יש שתומכים במערב ויש תומכי טליבאן".

כוחות של צבא אפגניסטן שנמלטו משדה הקרב והגיעו לביתו של עבדללה עבדללה בקאבול. (צילום: יאסיר מליקזאדה)
כוחות של צבא אפגניסטן שנמלטו משדה הקרב והגיעו לביתו של עבדללה עבדללה בקאבול. (צילום: יאסיר מליקזאדה)

המקור מדווח כי בעמק פנג'שיר שוהה כעת סגן נשיא הממשלה שקרסה בקאבול, אמרוללה סאלח – שהכריז על עצמו כנשיא בפועל לאחר שהנשיא אשרף ראני נמלט מהמדינה ביום ראשון. לפי ה"גרדיאן" הבריטי, סאלח חזה כי העמק יחדש כעת את תפקידו כמעוזם של מתנגדי הטליבאן. "הצטרפו להתנגדות", צייץ סאלח בחשבון הטוויטר שלו.

בתמונה שהופצה ברשתות החברתיות נראה סאלח מצולם כשלצדו שר ההגנה בממשלה שקרסה, הגנרל ביסמיללה מוחמדי וכן אחמד מסעוד – בנו בן ה-32 של אחמד שאה מסעוד, ממנהיגי המוג'הידין בתקופת המאבק בסובייטים, שזכה לכינוי "האריה מפנג'שיר", והנהיג את ארגון המורדים "הברית הצפונית" לאחר הכיבוש הראשון של טליבאן את אפגניסטן ב-1996. 'הברית הצפונית' סייע לארה"ב למוטט את שלטון הטליבאן ב-2001, אולם מסעוד עצמו נרצח על ידי אל-קאעידה יומיים בלבד לפני פיגועי 11 בספטמבר.

בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי לפי דיווחים לא מאומתים, לצד בנו של מסעוד ושר ההגנה האפגני, אל פנג'שיר נמצאים גם כוחות מיחידות העילית של הצבא האפגני, שאומנו על ידי האמריקנים. באחד הסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, ושצולמו לכאורה מפנג'שיר, נראית שיירת ארוכה של אופנוענים שמנופפים בדגליה של "הברית הצפונית".

מפנג'שיר פרסם הלילה אחמד מסעוד מאמר דעה ב"וושינגטון פוסט" ובו הכריז על תחילת "ההתנגדות" לטליבאן, וקרא לעולם לסייע ללוחמיו באספקת תחמושת ובציוד נוסף הדרוש להם. במאמר שלו, תחת הכותרת "ההתנגדות של המוג'הידין לטליבאן מתחילה עכשיו, אבל אנחנו צריכים עזרה", כתב מסעוד הבן כי "חיילים מהצבא האפגני הסדיר שנגעלו מהכניעה של מפקדיהם עושים את דרכם לגבעות של פנג'שיר עם הציוד שלהם".

הוא קרא ל"חברים במערב" לתמוך במאמצי ההתנגדות לטליבאן – ולסייע כאמור בחימושם. "ארה"ב ובעלות בריתה עזבו את שדה הקרב, אבל אמריקה עדיין יכולה להיות 'הארסנל הגדול של הדמוקרטיה', כפי שאמר פרנקלין דלאנו רוזוולט כאשר סייע לבריטניה הנצורה לפני הצטרפות ארה"ב למלחמת העולם השנייה".

מסעוד הזהיר כי הטליבאן אינו "הבעיה" של האפגנים לבדם, וכתב כי תחת שלטונו של הארגון הג'יהאדיסטי, "אפגניסטן תהפוך ללא ספק ל'גראונד זירו' של הטרור האיסלאמיסטי הקיצוני". הוא הבטיח כי "לא משנה מה יקרה, לוחמי המוג'הידין שלי יגנו על פנג'שיר כמעוז האחרון של חופש אפגני. המורל שלנו לא נפגע. אנחנו יודעים מהניסיון מה מחכה לנו". 

לא הרחק משם, בטיג'יקיסטן השכנה, השגריר האפגני במדינה זהיר אגבר – גנרל לשעבר בצבא שהתמוטט – הביע נאמנות לסגן הנשיא אמרוללה סאלח – שכאמור הכריז על עצמו כנשיא אפגניסטן בפועל. אגבר הבטיח כי עמק פנג'שיר יהפוך מעתה למקלט עבור כל מי שמתנגד לטליבאן. "פנג'שיר עומדת איתן נגד כל מי שרוצה לשעבד את העם", אמר אגבר בריאיון לרויטרס. "אני לא יכול לומר שהטליבאן ניצח במלחמה. לא, זה פשוט שאשרף ראני ויתר על השלטון בשיחות הבוגדניות שלו עם הטליבאן", הוסיף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!