דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

חום, חולשה וכאב ראש: אלו התופעות הנפוצות שדווחו לאחר התחסנות במנה שלישית

שיעור הדיווחים על תופעות חריגות מבין 1.3 מיליון מתחסנים במנה שלישית נמוך משמעותית ביחס למנה השנייה | 5 בני אדם נפטרו בסמוך לקבלת החיסון, בדיקת משרד הבריאות לא מצאה קשר בין ההתחסנות לפטירתם

חיסון לקורונה באשדוד (צילום: דוברות כללית)
חיסון לקורונה באשדוד (צילום: דוברות כללית)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שיעור תופעות הלוואי שדווחו לאחר קבלת מנה שלישית של החיסון לקורונה של פייזר בישראל נמוך משמעותית מהמנה השנייה והראשונה – כך עולה מנתונים שפרסם משרד הבריאות לקראת הדיון על הרחבת ההתחסנות במנה שלישית בחמישי האחרון.

הנתונים שפרסם המשרד מתייחסים ל-1,132,594 מנות חיסון שניתנו עד ה-18 באוגוסט, בעיקר לגיל 50 ומעלה ולכמה אלפי אנשים בקבוצות סיכון שכבר קיבלו את המנה השלישית. התופעות הנפוצות שדווחו מתחילת מתן המנה השלישית הן חום, חולשה, כאב ראש, כאב באזור ההזרקה ואודם או נפיחות באזור ההזרקה, כל אלו בשיעורים נמוכים משמעותית מאשר בקרב מקבלי מנת החיסון הראשונה או השנייה. בנוסף דווח שחמישה בני אדם נפטרו בסמיכות לקבלת המנה השלישית, אך לא נמצא קשר בין מתן החיסון לבים פטירתם.

במשרד מגדירים 'תופעות בסמיכות לחיסון' ככל תופעה שאירעה עד 30 יום מקבלת החיסון, מלבד תופעות ספציפיות ש'מוצמדות' לחיסון גם לאחר פרק זמן ארוך יותר. המשמעות היא שייתכן ששיעור הדיווחים על תופעות רפואיות הסמוכות לחיסון השלישי יעלה, מאחר שעדיין לא חלפו 30 יום מתחילת מתן החיסון השלישי בישראל, על אף שרוב התופעות מתרחשות בסמיכות למתן החיסון.

במשרד מציינים ששיעור הדיווחים על תופעות קלות המופיעות בסמיכות לחיסון נמוך מזה שנצפה בניסויים הקליניים, וההשערה היא שמדובר בתת-דיווח של הציבור על תופעות קלות, שאינן מצריכות מעקב רפואי או פגיעה בשגרת החיים.

לפי הנתונים שפורסמו, התופעות הנפוצות ביותר בקרב מקבלי חיסון מנה שלישית הבוגרים (50 ומעלה) היו 'תופעות כלליות' (חולשה, עייפות, חום וכו'), עליהן היו בסך הכל 159 דיווחים.

התופעה הנפוצה ביותר: עליית חום

תופעת הלוואי המדווחת הנפוצה ביותר לאחר מנה שלישית הייתה חום, בשיעור של 23 דיווחים למיליון מנות חיסון. במנה שנייה שיעור הדיווח על חום היה גבוה בהרבה – 199.4 דיווחים למיליון מנות חיסון, ובמנה הראשונה 48.1 דיווחים למיליון מנות חיסון. עם זאת, קבוצות הגיל שקיבלו את המנה הראשונה והשנייה הן רחבות בהרבה.

תופעת הלוואי השנייה הנפוצה ביותר הייתה חולשה, עליה היו 21.2 דיווחים למיליון מנות חיסון (לעומת 273.5 דיווחים למיליון מנות מקרב מקבלי המנה השנייה). תופעת הלוואי השלישית הנפוצה ביותר היא כאבי ראש – 17.7 דיווחים למיליון מנות חיסון (לעומת 239 דיווחים למיליון מנות במקבלי המנה השנייה). תופעות כלליות נוספות שדווחו הן עייפות (16.8 דיווחים למיליון מנות), כאבים בשרירים (15 דיווחים למיליון מנות), צמרמורות (9.7 דיווחים למיליון מנות), הקאות (7.1 דיווחים למיליון מנות), סחרחורות (6.2 דיווחים למיליון מנות), שלשול (5.3 דיווחים למיליון מנות), כאבי פרקים (2.6 דיווחים למיליון מנות) ואובדן חוש הטעם (1.8 דיווחים למיליון מנות).

תופעות מקומיות

במשרד התקבלו 69 דיווחים על תופעות לוואי מקומיות, הנוגעות לאזור ההזרקה, מתוך 1.3 מיליון מקבלי מנה שלישית. התופעה המדווחת ביותר היתה כאב באזור ההזרקה (17.7 דיווחים למיליון מנות), נתון נמוך ביחס למקבלי המנה השנייה, שמביניהם היו 228.9 דיווחים למיליון מנות. תופעות נוספות היו אודם או נפיחות (16.8 דיווחים למיליון מנות), הגבלה בתנועה (8.8 דיווחים למיליון מנות), קשריות לימפה מוגדלות (7.1 דיווחים למיליון מנות), פריחה ודלקת רקמה תת עורית (כל אחת מהן 4.4 דיווחים למיליון מנות), ושינוי צבע מקומי (1.8 דיווחים למיליון מנות).

3 מקרי תופעות נוירולוגיות, 7 תגובות אלרגיות

בנוסף דווחו במשרד 3 מקרים של תופעות נוירולוגיות – אובדן חוש טעם וריח, איבוד הכרה או טשטוש ראייה. עוד התקבלו 7 דיווחים על תופעות אלרגיות – תחושה מפושטת, גרד, תחושת קושי בנשימה או נפיחות בצוואר.

תופעות משמעותיות נוספות

מבין 1.3 מיליון המקרים התקבלו 11 דיווחים של תופעות משמעותיות שהמשרד עוקב אחריהן: מקרה אחד של הפרעה נשימתית, מקרה אחד של הרפס זוסטר, ארוע של חום ובלבול (כולל אשפוז), דיווח על טשטוש ראייה שאובחן כדימום בזגוגית העין, ודיווח על חשד לאנפילקסיס (תגובה אלרגית חריפה), עם הערכה שמדובר בתגובת חרדה.

5 בני אדם נפטרו בסמוך לקבלת המנה השלישית

5 מקרי פטירות דווחו בסמוך לקבלת מנה שלישית. טווח הגילים היה 65 עד 85. במשרד ציינו כי לארבעה מחמשת הנפטרים היו "מחלות רקע משמעותיות", ולנפטר נוסף הייתה רמת כולסטרול גבוהה שלא טופלה. עוד צוין שאחד הנפטרים סבל מאלח דם (זיהום חמור במערכת הדם). במשרד אמרו ש"בבדיקת המקרים, לא ניתן לקבוע קשר סיבתי בין קבלת החיסון לפטירה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!