דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סגן שרת הכלכלה: קריטריונים לאישור פיגומים בתקן החדש ייקבעו עד סוף אוקטובר

יאיר גולן הורה על הקמת ועדה מקצועית בנושא בראשות מפקח העבודה הראשי עד סוף אוגוסט | עד ה-17 באוקטובר תגובש הנחייה על שיפוי קבלני הפיגומים שיידרשו להתאים את מלאי שלהם לתקן החדש

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (צילום: )
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (צילום: )
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן (מרצ) הנחה את אנשי משרדו להקים ועדה שתגבש תוך חודשיים את הקריטריונים לאישור דגמי פיגומים מתוך התקן הישראלי החדש. התאמת המשק לדרישות החדשות תיעשה עד ה-17 באפריל 2022. על פי ההנחיה הוועדה תקום עד ה-29 באוגוסט, ובראשה יעמוד מפקח עבודה ראשי חזי שוורצמן.

במקביל, קבע סגן השר כי עד ה-17 באוקטובר תגובש הנחייה ברורה בנושא השיפוי הכספי לקבלני הפיגומים שנדרשים להתאים את המלאי שברשותם לתקנות החדשות.

ההחלטה התקבלה בתום ישיבה שקיימו ביום ראשון השבוע גולן, נציגי התאחדות בוני הארץ, הקרן לעידוד ענף הבנייה, נציגי קבלני הפיגומים בישראל ומפקח העבודה הראשי.

כזכור, בינואר 2019, סמוך לפיזור הכנסת ה-20, נקבע תיקון בתקנות הבטיחות בעבודה המחייב את השימוש בפיגומים בעלי תקן ישראלי חדש, המתבסס על התקינה האירופית.

התקנות אושרו בהתבסס על התחייבות מכון התקנים להעמיד את התנאים הדרושים לבדיקת ואישור הפיגומים בתוך חודשים ספורים. מזה שנה התקן החדש מחייב פיגומים מעל שמונה מטרים, והחל מסוף החודש הקרוב אמורה הייתה לחול התקינה החדשה גם כל הפיגומים בישראל.

עם זאת, עד כה אישר מכון התקנים רק שני דגמי פיגומים מתוצרת גרמניה בהתאם לתקן החדש, שאין בהם די על מנת לענות על הביקושים בענף הבנייה הישראלי. לצד זאת, שני הדגמים המיובאים על ידי שני יבואנים בלבד, יצרו מצב של מונופול שייקר באופן משמעותי את עלויות הבניה.

העובדה שאף דגם פיגומים שמיוצר בישראל עדיין אושר, לא אפשר גם לקבלני הפיגומים הישראלים לסמן ולהתאים ולהכשיר את המלאי הקיים במחסניהם, כ-5 מיליון מטרים רבועים של פיגומים. על פי דיוני ועדת העבודה של הכנסת בדצמבר 2018, אמורים היו הקבלנים להשיב את הפיגומים שרובם יוצרו בישראל ליצרנים, לצורך בדיקתם וסימונם.

"קבלני הפיגומים ברובם הם עסקים קטנים, ואנשים שמתפרנסים מיגע כפיהם", אומר לדבר יו"ר ארגון קבלני הפיגומים מאיר שמש, "הרפורמה הזו דורשת מאיתנו למעשה להתאים את העסקים שלנו בתוך חודשים ספורים בעלויות עתק. המדינה חייבת לסייע ולהשתתף בעלויות שהמהלך הזה משית עלינו, הן על מנת שלא נקרוס כלכלית, והן על מנת שהרפורמה הזו תצליח באמת לקרות בשטח ונוכל לתת מענה לענף הבניה".

לדבריו, קריסה של קבלני הפיגומים הקטנים עלולה לצמצם את התחרות בתחום, ולהעלות את מחירי הדיור. שמש הדגיש גם שטיוטות קודמות של תכניות סיוע הציעו מענקים דווקא לחברות הבנייה הגדולות, והוסיף שיש לוודא שכספי הסיוע אכן יגיעו לעסקים הנפגעים והנדרשים להיערך לרפורמה: קבלני הפיגומים.

סגן השרה גולן אמר השבוע, אחרי שביקר במתחם 'קו החיים' של המוסד לבטיחות וגיהות לדיווח על מפגעים וסיכונים במקומות העבודה, שבכוונתו לקחת על עצמו את תחום הבטיחות והגיהות התעסוקתית במשרד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!