דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

ביידן לאמריקאים שנשארו באפגניסטן: "נחזיר אתכם הביתה"

בנאום שנשא שבוע לאחר שהטליבאן השתלטו על המדינה, הבטיח נשיא ארה"ב להוציא את אזרחיו השוהים כעת באפגניסטן והאפגנים שסייעו לאמריקאים | "זה עשוי להיות מסוכן ואף לגבות חיים של אנשינו", הדגיש ביידן

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן (צילום ארכיון: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן (צילום ארכיון: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
אוריאל לוי
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הבטיח להוציא את כל אזרחי ארה"ב השוהים באפגניסטן, וכן את כל האפגנים שסייעו לכוחות ברית נאט"ו בלחימה. "אני לא יכול להבטיח איך זה יגמר, זה עשוי להיות מסוכן ואף לגבות חיים של אנשינו", אמר ביידן, "אני כן יכול להבטיח שאגייס את כל המשאבים הנחוצים".
בנאום שנשא אמש (שישי) לאומה מהבית הלבן אמר ביידן כי פינוי האמריקנים מאפגניסטן, הנעשה במטוסים, הוא מהמבצעים הגדולים והמורכבים שנעשו, והסביר כי כוחות הביטחון נערכים כנגד כל איום טרור בשדה התעופה בקאבול ובסביבתו.
בפנטגון מסרו ש-5,800 חיילים אמריקנים ועוד כ-600 חיילים אפגנים מוצבים כעת בנמל התעופה של קאבול. נוסף לכך מוצבים שם מאות חיילים נוספים של ברית נאט"ו.
גורם רשמי מצבא ארה"ב אי שר לאחר נאומו של ביידן, מסוקים אמריקאים יצאו אתמול ממתחם שדה התעופה כדי לחלץ 169 אזרחים אמריקאים. הכוחות האמריקאים שולטים במתחם שדה התעופה הבינלאומי בקאבול בו נאספו אלפי אפגנים המבקשים להמלט מהמדינה מחשש לחייהם.
חייל מצבא ארה"ב בשדה התעופה באפגניסטן (צילום: Sgt. Isaiah Campbell/U.S. Marine Corps via AP)
חייל מצבא ארה"ב בשדה התעופה באפגניסטן (צילום: Sgt. Isaiah Campbell/U.S. Marine Corps via AP)

ביידן אמר כי אחד הקשיים בפינוי הוא ברור זהותם של האפגנים שסייעו לכוחות נאט"ו, שעתה מנסים להימלט מנקמת טליבאן. לדברי ביידן, ישנו קושי לברר מי הוא בן ברית ומי פשוט מעוניין לברוח מהמדינה. כך או כך, ביידן הבטיח לפנות אפגנים שסייעו לארצות הברית כשם שיפנו אמריקאים.

ביידן אמר שמאז ה-14 באוגוסט, היום בו השתלט הטליבאן על קאבול, פונו כ-13 אלף בני אדם במטוסים צבאיים של ארה"ב, וכ-18 אלף מאז סוף יולי. הוא ציין כי ביממה האחרונה בלבד פונו 5,700 אנשים. היום האחרון לפינוי נקבע ל-31 באוגוסט, אולם ביידן הבטיח השבוע כי הכוחות האמריקאים עשויים להתעכב בקאבול אם יהיה בכך צורך.

בהמשך התבקש הנשיא להסביר את הערכתו השגויה בדבר מהירות ההשתלטות של טליבאן על אפגניסטן, ואת תכנונו הלקוי של הפינוי. "יהיה מספיק זמן לבקר את המהלך כשהמבצע יסתיים", אמר בתגובה.

גבול פקיסטן אפגניטסן (צילום: AP Photo/Jafar Khan)
גבול פקיסטן אפגניטסן (צילום: AP Photo/Jafar Khan)

מוקדם יותר שוחח ביידן עם ראש ממשלת איטליה מריו דראגי עם ראש ממשלת איטליה על המצב באפגניסטן. השניים סיכמו על גיבוש אסטרטגיה משותפת להתמודדות עם המשבר באפגניסטן, וכי ידונו בנושא בוועידת מנהיגי מדינות ה-G7 שתיערך בשבוע הבא. מהבית הלבן נמסר כי השניים דנו גם ב"חשיבות המשך התיאום הצבאי והאזרחי בין שתי המדינות בקאבול".

בנאום הודה ביידן לאמיר קטאר תמיד בן חמד אל-ת'אני על "התמיכה הנדיבה בזמן שאנו מפנים אלפי אנשים מאפגניסטן". עוד הוסיף, "הפינוי האווירי לא היה מתאפשר ללא סיוע מוקדם של קטאר מעליות האוויר, "לא היו אפשריות ללא התמיכה המוקדמת של קטאר".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!