דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מפעילי מעונות היום המפוקחים: "לא בטוח שנוכל לחזור לפעילות אחרי החגים"

ראשות הארגונים המפעילים התריעו על מחסור בתקציב ובתקנים, שיקשה להפעיל את המעונות לבני 3-0 בשנת הלימודים הקרובה, וקראו לממשלה להיכנס איתם למשא ומתן | פורום המעונות הפרטיים: "קבינט הקורונה שכח את הגיל הרך"

מסיבת עיתונאים של מפעילי מעונות היום המפוקחים. מימין לשמאל: מנכ"לית ויצו מירה מינס, יו"ר אמונה ליאורה מינקה ויו"ר נכמת חגית פאר. (צילום: ללא קרדיט)
מסיבת עיתונאים של מפעילי מעונות היום המפוקחים. מימין לשמאל: מנכ"לית ויצו מירה מינס, יו"ר אמונה ליאורה מינקה ויו"ר נכמת חגית פאר. (צילום: ללא קרדיט)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מפעילי מעונות היום המפוקחים על ידי משרד הכלכלה ערכו הבוקר (ראשון) מסיבת עיתונאים בה התריעו על המחסור בתקציבים ותקנים שיקשה עליהם לפעול בשנת הלימודים הקרובה, והזהירו: "בלי משא ומתן לפתרון המשבר לא נוכל לחזור לפעילות אחרי החגים".

יו"ר אמונה ליאורה מינקה: "שמחנו לשמוע שחלק מההסכמים הקואליציוניים כללו שינוי במעונות היום אבל לצערנו אין לזה ביטוי בתקציב הנוכחי".

יו"ר נעמת חגית פאר: "יש מחסור חמור בכוח אדם, כבר עכשיו אנחנו סוגרים  מעונות כי אין לנו מספיק מטפלות מחנכות. התקינה היא בעיה חמורה מאוד, מטפלת אחת על 11 פעוטות לא מאפשר טיפול וחינוך הולם".

מנכ"לית ויצו מירה מינס: "בעיה חמורה נוספת היא השכר הנמוך מאוד של המחנכות והמטפלות. רבות מהמחנכות שלנו פונות או להיות סייעות בגנים או למעונות העירוניים, שפועלים בשעות קצרות יותר עם שכר גבוה יותר. אנחנו רוצים לשלם להן יותר מבלי שזה ישפיע על ההורים".

"מלבד בעיות אלו אנחנו בשנת קורונה ולמעונות היום התפרסם מתווה דל שאינו עונה על צרכינו", הוסיפה, "אף אחד לא שאל איך פתחנו בשנה שעברה ארבע פעמים ומהי הפקת הלקחים שלנו בעקבות זאת".

מעונות היום לגילאי 3-0 נמצאים כיום תחת זרוע העבודה במשרד הכלכלה, אך לפי החלטת הממשלה אמורים לעבור בינואר 2022 לאחריות משרד החינוך. "הכתובת מבחינתנו היא משרד החינוך", אמרו ראשות הארגונים, "אנחנו קוראות לד"ר יפעת שאשא ביטון לשבת איתנו. זו ההזדמנות והאחריות שלך להוכיח לנו שאת אחראית עלינו".

גם מפעילי מעונות היום הפרטיים הביעו היום מחאה על התנהלות הממשלה. "קבינט הקורונה שמתכנס הערב לדון בפתיחת שנת הלימודים שכח את הגיל הרך", אמר היום מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, יניב בר-אור, "אנו, נציגי הגיל הרך, כלל לא הוזמנו לישיבה".

"למרות זאת שלחנו פנייה בשם כלל מעונות היום הפרטיים לגיל הרך שיש לדון גם במתווה ההזוי שיצא בשבוע שעבר", הוסיף, "אנו דורשים בדיקות סרולוגיות גם לגילאי לידה עד 3 על מנת שנוכל לקיים שגרה נורמלית, ללא מסכות וללא בידודים וסגרים".

לדבריו, "לא יתכן שהמדינה תשכח ותתעלם מלמעלה מחצי מיליון אזרחים ותפקיר אותם. במקרה של החלטה על סגר או דחיית פתיחת השנה, אנו דורשים מראש מתווה לפיצוי עבור ירידה בהכנסות".

'בידיים טובות – המטה להשקעה בגיל הרך', שותפות של 40 ארגונים חברתיים וחינוכיים וארגוני הורים, קראה גם היא להעלאת תקציב מעונות היום. "השקעה זו הכרחית למען הפעוטות, ורווחיה עבור החברה והכלכלה בישראל יהיו גדולים לאין שיעור מעלותה המיידית", מסר הארגון", ההשקעה חייבת לכלול שיפור בתנאי התעסוקה והשכר של המחנכות-מטפלות לגילאים אלה, ויש להצמידה לרמת הכישורים המקצועיים של כל מחנכת, כך שאלה שיעברו הכשרה פדגוגית יקבלו שכר גבוה יותר".

במעונות היום המפוקחים על ידי משרד הכלכלה, שמופעלים על ידי ארגונים חברתיים ביניהם נעמת, ויצו ואמונה מטופלים כ-120 אלף ילדים מגיל לידה עד 3, שהם כרבע מאוכלוסיית הילדים בגילים אלו. ההשתתפות במעונות אלו, שגם מסובסדת על ידי המדינה, נקבעת לפי קריטריונים שמתעדפים ילדים להורים עובדים ומשפחות מרקע כלכלי-חברתי נמוך.

240 אלף פעוטות נוספים, כמחצית מהילדים בגיל הרך, מטופלים במעונות יום פרטיים, שגם עליהם חל פיקוח בסיסי של משרד הכלכלה, ופועלים כעסקים פרטיים. רבע מהילדים בגיל לידה עד 3 אינו לוקח חלק במסגרת כלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!