דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"מורי הדרך לא צריכים את שר התיירות בשביל למצוא עבודה לא רלוונטית בשכר מינימום"

אילן אהרוני, מורה דרך 27 שנה, טוען שההצעה לקלוט 800 מורי דרך כפקחי קורונה "באה לסתום לנו את הפה" | לטענתו, בלי פתיחת השמיים לקבוצות או מתווה פיצוי, התיירות הנכנסת לא תתאושש מהמשבר

אילן אהרוני: "כל מי שעובד בתיירות יודע שמורי הדרך הם האחראים לחוויה של התייר" (צילום: אלבום פרטי)
אילן אהרוני: "כל מי שעובד בתיירות יודע שמורי הדרך הם האחראים לחוויה של התייר" (צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

אילן אהרוני (50) אב לשתי בנות מירושלים, מורה דרך בתיירות הנכנסת מזה 27 שנים, כועס על הממשלה, שלטענתו הפקירה את עובדי התיירות. הוא דוחה את ההצעה לקלוט 800 מורי דרך כפקחי קורונה בתחבורה הציבורית וטוען שהיא לא רלוונטית: "מיכאלי חברה לרזבוזוב כדי לתת ההצעה שבאה לסתום לנו את הפה", הוא אומר ל'דבר'.

"המחאה הולכת ומתגברת, ואנחנו מתחילים להציק להם", הוא מסביר, "זה כאילו אומרים לנו: 'הנה, קחו משהו ותעזבו אותנו'. זה מייצר מראית עין שמישהו מתייחס למורי הדרך, מה שלא נכון".

"מאיפה יביאו עוד משוגעים כמונו?"

"כל מי שעובד בתיירות יודע שמורי הדרך הם האחראים לחוויה של התייר", הוא אומר. "אם מישהו מפשל בדרך, מורה הדרך הוא שמסדר את הכל ומייצג את המדינה בעיני הקבוצה".

לדבריו, לא יהיה פשוט לגייס מורי דרך אחרים, במידה והנוכחיים יוותרו על המקצוע. "כדי להיות מורה דרך אתה צריך להיות קצת משוגע, ושבן או בת הזוג שלך גם יהיו קצת משוגעים, כי יכול להיות גם כמה חודשים טובים שאני לא בבית", הוא אומר.

מדריך תיירים בעיר העתיקה בירושלים. למצולם אין קשר לכתבה. אהרוני: "עם שכר מינימום אי אפשר לפרנס משפחה, אנחנו לא סטודנטים בני 20" (צילום ארכיון: נועם מושקוביץ/ פלאש90)
מדריך תיירים בעיר העתיקה בירושלים. למצולם אין קשר לכתבה. אהרוני: "עם שכר מינימום אי אפשר לפרנס משפחה, אנחנו לא סטודנטים בני 20" (צילום ארכיון: נועם מושקוביץ/ פלאש90)

"אתה גם צריך להיות חנון רציני של ידיעת הארץ, ובאמת לאהוב את הארץ הזו ולרצות לחרוש אותה ולהראות אותה לאנשים", הוא מוסיף, "זה דבר שמתאים למעט מאוד אנשים, והרבה אנשים גם נושרים בדרך. מה יקרה לתיירות אם לא יצליחו לשמר את מורי הדרך, מאיפה יביאו עוד משוגעים כמונו?".

"בלי מורי דרך אין תיירות בישראל"

"תיירים שמטיילים פה עם מורי דרך הם תיירים חוזרים, תיירים שמוציאים פה יותר כסף", הוא אומר, "תייר בהדרכה שלנו גם יקנה בחנות המזכרות הקטנה, יאכל פלאפל בקרית גת או בקרית שמונה, ויפרנס עסקים לא רק בתל אביב וירושלים. היכולת שלנו לחבר בין כל הגורמים היא קריטית, ובלי מורי דרך אין תיירות בישראל".

"מורי הדרך הם אנשים אינטליגנטים, ולרוב נצליח להשיג לעצמנו עבודה בשכר מינימום בלי שאף אחד ממשרד התיירות יעשה משהו ויעשה מזה חגיגה בעיתונות", הוא מוסיף, "אבל עם שכר מינימום אי אפשר לפרנס משפחה, אנחנו לא סטודנטים בני 20. זה לא באמת משפר מצב כלכלי של אף אחד".

הפגנת מורי הדרך נתב"ג (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת מורי הדרך נתב"ג (צילום: הדס יום טוב)

אהרוני מדגיש שכל דיון על פתרון לבעיות של מורי הדרך חייב לכלול גם אותם. "אף אחד לא בא ושאל אותנו, אף אחד לא דיבר איתנו", הוא אומר, "אם היו יושבים איתנו אולי היו מבינים את הבעיות שאנחנו חושבים שיש בתחום, ואולי גם מצליחים לקבל עזרה מאנשים יצירתיים שרוצים מאוד להיות חלק מהפתרון".

"המדינה צריכה להחליט אם היא רוצה פה תיירות או לא"

 "יש איזו מין אשליה כזו שהמשק פתוח. ואם המשק פתוח, אף אחד לא מקבל כלום", טוען  אהרוני, "אבל אם השמיים סגורים בהחלטת מדינה, המשק לא חזר לפעילות באופן מלא. כן, יש מקומות במשק שפתוחים ולא זקוקים לסיוע, אבל הענף שלנו סגור לחלוטין כבר יותר משנה וחצי. אז איך המשק פתוח? איך יש לי אפשרות להתפרנס?"

"המדינה צריכה להחליט אם היא רוצה שתהיה פה תיירות או לא", הוא מוסיף בכעס, "אם לא רוצים את זה יותר, אז בבקשה, ששר התיירות יואל רזבוזוב יתפטר ויבוא לעבוד איתנו בשכר מינימום. אבל המדינה לא אומרת את זה. יותר מזה, נתנו עכשיו 100 מיליון שקלים לתיירות: 60 מיליון למלונאים ו-40 מיליון לסוכנים. אז איפה אנחנו?"

"הנזק הוא לא רק לחודשים הקרובים, הוא גם עשורים קדימה"

לטענתו, אין מנוס ממתווה אחראי לפתיחת השמיים, מהלך שאפשר לעשות והוא קריטי לעתיד של הענף בלא מעט מישורים. "ענף התיירות מכניס למדינה עשרות מיליארדים בשנה. מה יהיה כשתיגמר הקורונה? לאיזה ענף נחזור?", הוא אומר, "אנחנו לא רוצים כסף, זה מבחינתנו המוצא האחרון. אנחנו רוצים שהשמיים יפתחו בצורה אחראית".

אהרוני מדגיש שהשמיים של ישראל לא נסגרו מעולם, ולמעשה הם פתוחים לכולם חוץ מלקבוצות מאורגנות.  "זה שקר שאין תיירות בישראל, "הוא מסביר, "אם זה היה מה שהיה עם אומן, תכניות תגלית ומסע שנעשו פה כל התקופה, עובדים זרים שממשיכים להיכנס ולא מעט תיירים שמגיעים לפה באופן פרטי".

הפגנת מורי דרך בנתב"ג. "השמים סגורים רק לקבוצות מודרכות" (צילום ארכיון: עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)
הפגנת מורי דרך בנתב"ג. "השמים סגורים רק לקבוצות מודרכות" (צילום ארכיון: עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)

לדבריו, "אנחנו רוצים מתווה אחראי, עם בדיקות ופיקוח, שמתבסס על הניסוי שהיה פה ביוני, בו אף אחד מכ-8,000 תיירים בקבוצות שהיו פה לא נדבק ולא הדביק. בניגוד לתיירים שנכנסים לפה גם היום באופן פרטי, מורה דרך יכול להיות שומר הסף של הקפסולה, וזה הרבה יותר בטוח".

"בראייה כוללת", הוא מוסיף, "זה שהשמיים סגורים לקבוצות עושה נזק אדיר. מעבר לחודשים הקרובים, שבגלל שאין וודאות ואי אפשר לתכנן הכל מבוטל. הנה, רק עכשיו קבוצה מהכנסייה שאני הכי אוהב לעבוד איתה כבר ביטלה ביקור לנובמבר, זה יעשה נזק גם עשורים קדימה".

"בגלל שאי אפשר לארגן קבוצות לפה, סוכן נסיעות שאני עובד איתו בארה"ב שמתמחה בכנסיות ומביא לפה קבוצות של נוצרים כל שנה, התחיל לחפש מקומות אחרים, כי הוא חייב לעבוד", אומר אהרוני, "אז הם נוסעים עכשיו ליוון ולטורקיה. ובשנים הבאות, במקום לבוא לכאן כל שנה, הם יעשו שנה יוון, שנה טורקיה, שנה ישראל. זה הפסד עתידי של המון המון כסף ושל המון עבודה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!