דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
19.6°תל אביב
  • 12.9°ירושלים
  • 19.6°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 19.5°אשדוד
  • 16.0°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 17.9°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"מסירים חסמים לתעסוקת צעירים חרדים": אושר מתווה הורדת גיל הפטור משירות בצה"ל

בתום דיון סוער בממשלה, אושר מתווה פשרה במסגרתו יורד גיל הפטור מ-26 ל-21 באופן מיידי, ואחר כך יעלה בהדרגה ל-23 | המהלך יאפשר לצעירים חרדים להשתלב בשוק העבודה בגיל צעיר יותר

נערים חרדים בשכונת מאה שערים בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90).
נערים חרדים בשכונת מאה שערים בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) את המתווה להורדת גיל הפטור משירות צבאי לצעירים חרדים מ-26 ל-21 למשך שנתיים, שלאחריהן ישוב ויעלה בהדרגה עד גיל 23.

על פי ההחלטה, גיל הפטור ירד מיידית ל-21, לאחר שנתיים יועלה לגיל 22 ולאחר שנה נוספת לגיל 23. עם זאת, גם אחרי העלאה זו יוכלו צעירים חרדים להשתחרר משירות חובה כבר בגיל 21, במידה ישתלבו בשוק התעסוקה באמצעות מסלול הכשרה מקצועית או הכשרה לפעילות בתחומי הביטחון, החירום או ההצלה.

המתווה ייכנס לתוקף אחרי השלמת הליך החקיקה בכנסת. ועדת השרים לחקיקה הוסמכה לטיפול בנושא.

מטרת המהלך, אותו הוביל ראש הממשלה נפתלי בנט, היא עידוד צעירים חרדים להשתלב בשוק התעסוקה כחלופה למדיניות הקיימת שמחייבת אותם ללמוד בכולל עד גיל מבוגר כדי להימנע מגיוס לצה"ל. מדיניות המעכבת אותם מלהתחיל לעבוד או לכל הפחות לרכוש כישורים תעסוקתיים ומקצוע.

כוונתו המקורית של בנט הייתה להוריד את גיל הפטור באופן קבוע ל-21, אבל שר הביטחון בני גנץ התנגד לכך. ישיבת הממשלה בנושא הייתה מתוחה ואף הגיעה לצעקות, אולם בסופו של דבר הושג המתווה הזמני כפשרה, כשבתמורה להסכמתו של גנץ הוסכם גם על הגדלת התשלום הפנסיוני לאנשי צבא הקבע.

גם משרד האוצר הביע בדיון תמיכה במהלך במטרה לקדם השתלבות חרדים בשוק התעסוקה.

על פי ההחלטה שעברה היום, יוקם גם צוות שבו יהיו חברים נציגי ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ, שיהיה אמון על בחינת הסדרי השירות בצה"ל ובשירות הלאומי והאזרחי, ולבניית מתווה חדש, רחב ועדכני התואם את צרכי הביטחון, המשק והחברה בישראל. הצוות יגיש את מסקנותיו עד לחודש נובמבר 2022.

"משך עשרות שנים מדינת ישראל בחרה באופן עקבי 'לחתוך לעצמנו את האוזן כדי להעניש לעצמנו את האף'. כלומר, מרוב שכעסו על זה שהחרדים לא מתגייסים, גם אילצו אותם לא לצאת לשוק התעסוקה עד גיל מאוחר", אמר בנט בעקבות ההחלטה, "היום אנחנו שמים לזה סוף, ופותחים את שער העבודה והתעסוקה לצעירים חרדים".

"אנחנו מסירים את החסמים ומאפשרים את חופש הבחירה לרבבות צעירים חרדים, בלי כפייה ובלי טנקים בבני ברק", הוסיף, "זו הדרך הארוכה והנכונה למען האינטרס הלאומי. שילוב החברה החרדית בשוק התעסוקה הוא יעד ראשון במעלה, של כולנו. אני מתרגש באופן אישי, מדובר במהלך היסטורי לעתיד ישראל".

השר גנץ: "המתווה אומר שאנחנו לא מוותרים על אף אחד ולא מוותרים לאף אחד. הוא גשר למתווה השירות שבכוונתי להביא לממשלה בחודשים הקרובים, שיסדיר את סוגיית השירות במדינת ישראל".

"אנחנו מאפשרים לחרדים לצאת לתעסוקה איכותית, שומרים על ערך השוויון ועל צבא העם", הוסיף, "הצטרפות החרדים ואוכלוסיות נוספות במסגרת מתווה השירות למערך ההצלה, החירום והחסד של מדינת ישראל, הוא צורך אסטרטגי של מדינת ישראל".

שר החוץ יאיר לפיד אמר תגובה לאישור החוק כי "אחרי שנים שהממשלות הקודמות לא הצליחו להעביר חוק גיוס, עכשיו זה קורה. הבטחנו וקיימנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!