ועדי העובדים של ענף התעופה יפגשו היום (שני) עם שר התיירות יואל רזבוזוב. הוועדים מביעים כעס ואכזבה גדולה משתיקת שרי הממשלה ביחס להתפרקות ענף התעופה הישראלי.
"אלפי עובדים הפגינו בחמישי בנתב"ג, זעקו על עתיד ענף התעופה״, אומר ל'דבר' שרון בן יצחק, יו"ר ועד עובדי אל על, ״אני לא מבין איך לא כונס עדיין אף דיון חירום בנושא. הממשלה פשוט נעדרת. ההפגנה שלנו היתה רק יריית הפתיחה. אם זורקים אותנו לרחוב, אנחנו נצא לרחובות ונאבק. לא ניתן לענף התעופה לקרוס".
"רגע לפני הגל הרביעי, ההרגשה הייתה שאנחנו מצליחים לחזור למסלול. ראינו התאוששות. הטיסות חזרו, עובדים התחילו לחזור מחל"ת, הפעילות גברה, וראינו את עצמנו יוצאים מזה״, אומרבן יצחק, ״אבל ברגע שראש הממשלה קרא לאזרחים להפסיק לטוס, ומשרד הבריאות החמיר את ההנחיות ביחס לרוב מדינות העולם, כשלא נעשו במקביל כל צעדים לסייע, ואפילו מדיניות החל"ת מבוטלת, קיבלנו מכת מוות, לאל על ולתעופה הישראלית״.
אנשים התרסקו, משפחות התפרקו
לדברי בן יצחק יש כיום קרוב ל-2,000 עובדים שנמצאים בבית: "אני מדבר עם הרבה אנשים ושומע שהם איבדו את התקווה. אנשים התרסקו, משפחות התפרקו. אני בקשר עם הרווחה בכמה ערים משום שרבים מהעובדים שלנו מטופלים בימים אלה על ידי עובדות סוציאליות".
החשש הגדול ביותר של בן יצחק הוא מעזיבת עובדים: "הרבה עובדים שלנו מחזיקים בשיניים מתוך אהבה לחברה, למקצוע, למדינה – אבל המצב קשה מאוד, ועכשיו כשגם אין חל"ת, איך נחזיק אותם?
אי אפשר להחליף את העובדים
"אם לא נצליח למנוע את העזיבה לא תהיה תקומה לאל על", הוא אומר, "מדובר בהמון עובדים שיש להם רישיונות שלוקח חמש עד שבע שנים לקבל – רישיונות שנחוצים כדי לחתום על מטוס שעולה לאוויר. עובדים עם ידע של עשרות שנות עבודה בתחומי תחזוקת המטוסים, טיס, מחשוב, הנדסה. ידע שעובר בחברה מדור לדור ויש סכנה שיאבד. אלה לא עובדים שניתן יהיה להחליף בין רגע".
לדבריו, לפחות בחודשים הקרובים עד שתתבהר המציאות באשר לגל הרביעי, נדרש מענה ממשלתי דחוף גם לעובדים שבחל"ת וגם להזרים חמצן לחברה כדי שתוכל להמשיך ולשמר את עובדיה. במכתב ששלח יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לשר האוצר אביגדור ליברמן בתחילת החודש הוא כתב: ״לנוכח גודל השעה, אני פונה אליך באופן אישי בבקשה לפעול במהירות להזרמת כספים להצלת ענף התעופה בישראל וכדי להציל אלפי מקומות עבודה. אסור להפקיר את אלו שנותרו מאחור. ההסתדרות הייתה זו שהתגייסה להוביל את הצלת הענף ואת שיקומו מנזקי המשבר, אך אנו לא יכולים להחליף את מקומה של המדינה".
"האוצר מציע להשאיר רק חברת תעופה קטנה״, אומר בן יצחק, ״זה הזוי. צריך להבין את המשמעויות של זה. לאל על יש היום 46 מטוסים, וזה מספר שחייב להישמר כדי להבטיח שמים פתוחים בישראל בכל מצב, ובכל תרחיש, ולא להתבסס רק על חברות מחו"ל כמו טורקיש איירליינס שברגע האמת לא יהיו מחוייבות לצרכים של מדינת ישראל ולאו דווקא ישארו כאן".
בכל העולם יש קונצנזוס לשמור על התעופה המקומית
"אל על הייתה ועודנה 'חיל האוויר האזרחי' של מדינת ישראל" הוא מוסיף, ומחדד שדווקא אנחנו, מדינה מבודדת הניצבת מול אתגרים ביטחוניים משמעותיים, מתבלטים בסיוע הנמוך לחברות התעופה הישראליות. "בכל העולם יש קונצנזוס גורף סביב שימור חברות התעופה המקומיות – במענקים, בהלוואות ואפילו בהלאמות זמניות. במקומות אחרים הבינו שזה אירוע קולוסאלי שאי אפשר להתייחס אליו כלאחר יד. אבל פה פשוט לא נותנים מענה, כאילו העצמאות האווירית של ישראל איננה סוגיה שיש לתת עליה את הדעת".
"תחשוב למשל על בתי הספר המקצועיים של חיל האוויר – איזה מסר הנערים מקבלים עכשיו? הפגיעה בחברות התעופה האזרחיות עשויה להבריח את הנערים מלהשקיע את חייהם בענף הזה ולפגוע גם בעתודות לא רק שלנו, אלא גם בחיל האוויר הישראלי שמתבסס על הנערים הללו המוכשרים למקצועות התעופה. זו המשמעות של פגיעה ביסודות".
"את הרוח שלנו לא ישברו"
ובכל זאת, הוא מבקש לשדר אופטימיות. "אני אומר לעובדים שאת הרוח שלנו לא יישברו. אל על היא נכס לאומי ומסמליה של מדינת ישראל. יחד עם וועד העובדים וההסתדרות, נאבק ונעבור את המשבר הזה. בסופו של דבר אני באמת מאמין שהמדינה תהיה חייבת להבין את גודל השעה, ולעזור לעובדים ולחברה".