דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התקציב וחוק ההסדרים

דעה / דרוש עמיחי שיקלי חברתי

מי יתווכח על נושא "מצ'עמם" כמו גיל הפרישה לנשים, אם אפשר להתכתש עם עורכי וכתבי חדשות 12 על הנסיעה של מיכאלי לארה"ב?

שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הכנסת, מיקי לוי, צעק נגד חוק ההסדרים: ״הגדול בהיסטוריה, לא יעבור תחת המשמרת שלי״. צעק, תפס כותרות, והגיע לסיכום עם שר האוצר על הוצאה של כמה עיזים רזות ושדופות מהחוק.

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, אמרה בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, שהממשלה הכניסה לחוק ההסדרים את העלאת גיל הפרישה לנשים, ועכשיו על הכנסת לתקן זאת. מה? מיכאלי, שלא מעיזה לאיים על שלמות הקואליציה בנושא הכי ליבתי: פגיעה בנשים עובדות, מצפה מחברי האופוזיציה לעשות עבורה את העבודה.

אבל סדר היום לא עוסק בקטנות כאלה. מי יתווכח על נושא "מצ'עמם" כמו גיל הפרישה לנשים, הנוגע לחיי היומיום של אזרחי ישראל, אם אפשר להתכתש עם עורכי וכתבי חדשות 12 על הנסיעה של מיכאלי לארה"ב?

***

אחרי שהתקציב וחוק ההסדרים קפצו בקלילות מעל משוכת הממשלה, משוכת ועדת השרים ומשוכת יו״ר הכנסת, נותרה רק הכנסת. 120 נבחרים. לכל אחד יש לב. ואצבע. מספיקה אצבע אחת של חבר קואליציה להפלת התקציב, שמזכיר את נתניהו בימיו האכזריים כשר אוצר ב-2003.

יו״ר ועדת חוץ וביטחון, רם בן ברק (יש עתיד), היטיב להתנסח: ״ממשלת אחדות מטבעה היא מורכבת. דוגלי הסיפוח יושבים יחד עם המאמינים בגבולות 67׳. מבחינה כלכלית ישנם חילוקי דעות בין תפיסות של מרצ וימינה, שוק חופשי מול כלכלה מתוכננת. בממשלה כזו לא עושים צעדים כגון הרפורמה בחקלאות, שמאפיינים באופן בולט תפיסת עולם של חלק מהשותפים. על כן אין לה מקום״.

ממשלת ״באנו לעבוד״ של נפתלי בנט רואה בכלכלה מדע, אוויר, משהו שקוף שאין בו ערכים; ולכן התקציב הוא כביכול הדבר היחיד שניתן לקדם בממשלה, שבה מסכימים שלא להסכים על שום דבר. אבל יש ערכים. ולפתע פתאום, 11 חברי כנסת מכחול לבן, העבודה ומרצ מסבירים את זה במכתב לשר האוצר ולשר החקלאות: ״החקלאות היא אבן יסוד עבורנו״, כתבו הח"כים שוסטר, שפע, בן משה, גולן, מואטי, רייטן, טל, קריב, לזימי, מרעי ומראענה, ״צו מצפוננו לא יאפשר לנו לתמוך בחוק ההסדרים שעלול לפגוע אנושות בערך זה״. כי מה לעשות, כלכלה מבטאת תפיסות עולם, אג׳נדה וחזון ביחס לחברה שרוצים לבנות כאן.

***

יו״ר סיעת מרצ, מיכל רוזין, הצהירה ברשת ב׳, שמפלגתה לא תצביע בעד חוק הסדרים שיכלול את העלאת גיל הפרישה לנשים, בלי שיינתן מענה לנשים מוחלשות במקצועות שוחקים. רוזין אמרה ליחימוביץ׳ וגואטה, שהיא ״לא רוצה בהפלת הממשלה, אבל האוצר כנראה רוצה להכשיל אותה״.

האוצר הוא ללא ספק המנהיג הדומיננטי של ממשלת בנט-לפיד. בינתיים, ראשי הקואליציה הראו אפס מחויבות לנושאים החברתיים. מנהיגי השמאל מנצחים כיום על מדיניות ההרעבה התקציבית, הגדלת הפערים הכלכליים, ולראשונה מזה עשורים מאפשרים בקולותיהם פגיעה קשה בחקלאים, בנשים, בחוסכים לפנסיה ובאחרים. אפילו אזהרותיו של נגיד בנק ישראל נשטפות בגל העכור הזה, ולממשלה אין מעצור.

***

בממשלה שמקרטעת על 61 מנדטים לא צריך 12 חברי כנסת אמיצים שיתנגדו לתקציב ולחוק ההסדרים. יספיקו אחד או שניים. אבל כאלה שיישארו לעמוד על דעתם עד שמרימים את האצבע, עד הסוף. למחנה השמאל דרוש עמיחי שיקלי חברתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!