דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
25.1°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 25.1°תל אביב
  • 22.4°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 28.1°באר שבע
  • 36.6°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נתוני שירות התעסוקה: שיעור דורשי העבודה ירד ב-35% בחודש יולי

קצב החזרה לעבודה בישראל אינו שוויוני ונמוך מקצב הירידה בדורשי העבודה | מספר התובעים להבטחת הכנסה ממשיך לעלות | שיעור המובטלים בשלושת העשירונים התחתונים עלה בכ-3%

עובדות בבית קפה בתל אביב. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר/פלאש90)
עובדות בבית קפה בתל אביב. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע ביטול דמי האבטלה לבני מתחת ל-45, מספר דורשי העבודה ירד ביולי ב-35.1% בחודש יולי לעומת חודש יוני – מ-448.7 אלף איש לפחות מ-291 אלף, כך פרסם היום (שני) שירות התעסוקה הישראלי. עם זאת, בשירות התעסוקה ציינו כי קצב החזרה לעבודה נמוך יותר מקצב הירידה של דורשי העבודה המתייצבים בלשכות.

לצד הירידה הכללית במספר דורשי העבודה חלה עלייה משמעותית במספר דורשי העבודה שאינם זכאים לדמי אבטלה ובכל זאת פונים לשירות התעסוקה בבקשה לסיוע בתהליכי החזרה לעבודה אם בבקשה להצעות עבודה, אם באימונים תעסוקתיים וייעוצי קריירה ואם בהכשרות מקצועיות – בעוד ביוני מספרם עמד על 49.7 אלף, הרי שביולי מספרם עמד על 76.1 אלף, עלייה של 53.1% ובשירות מעריכים כי קבוצה זו צפויה לגדול בחודשים הקרובים, כי רבים יתקשו לשוב למעגל העבודה.  בעוד שביוני 32.2% מדורשי העבודה היו בחל"ת (עם מעסיק בקצה), ביולי ירד שיעורם ל-19.2% בלבד.

מנגד, נרשמה גם עליה בשיעור תובעי הבטחת ההכנסה. בעוד שביוני היוו 12% בלבד מדורשי העבודה תבעו הבטחת הכנסה, ביולי שיעורם היה 19%. בשירות התעסוקה הביעו חשש שעם סיום תקופת הזכאות לדמי אבטלה של בני ה-45 ומעלה בחודשים הקרובים ימשיך ויעלה מספר תובעי הבטחת ההכנסה, נוכח השיעור הגבוה של דורשי העבודה בעלי המיומנויות הנמוכות שיתקשו לשוב למעגל העבודה. עוד הסבירו כי בניגוד לקצבת האבטלה שהיא על פי רוב מוגבלת בזמן, תובעי הבטחת הכנסה מתקשים על פי רוב לשוב לעבודה ונוטים להשען על הקצבה לתקופה ממושכת.

בתום תקופת הזכאות לדמי אבטלה מספרן האבסולוטי של דורשות העבודה רשם ירידה גדולה יותר לעומת מספרם של דורשי העבודה, ירידה של 78.7 אלף נשים לעומת 75.1 אלף גברים. בבחינת התפלגות דורשי העבודה לפי אשכולות סוציו אקונומיים עולה כי מספרם האבסולוטי של דורשי העבודה ירד בכל האשכולות. אולם, בעוד שיעורם של דורשי העבודה מאשכולות 8-10 ירד ב-3.1% נקודות האחוז במהלך חודש יולי, הרי ששיעורם של דורשי העבודה מאשכולות 1-3 דווקא עלה ב-3.1% נקודות האחוז ועמד על 39% בחודש יולי. מנגד, שיעור דורשי העבודה מאשכולות הביניים (4-7) נותר ללא שינוי ועמד גם ביולי על 43.5%.

אף שמספר דורשי העבודה מכלל מגזרי החברה ירד, קצב הירידה היה שונה ממגזר למגזר, וככל שהמגזר חזק יותר כך שיעור הירידה שנרשם בקרבו בחודש יולי, היה גבוה יותר. כך,  בעוד ששיעור דורשי העבודה היהודים שאינם חרדים ירד ביולי ב-3.3%, הרי ששיעורם של יתר המגזרים דווקא עלה – כך, שיעור דורשי העבודה החרדים עלה ב-0.06% נקודת האחוז, שיעור דורשי העבודה "האחרים" עלה ב-0.3% נקודות האחוז ואילו שיעור דורשי העבודה הערבים עלה בלא פחות מ-2.9% נקודות האחוז.

דורשי העבודה ממתינים לתום חופשת הקיץ והחגים

בראש רשימת הערים בהם שיעור דורשי העבודה היה הגבוה ביותר ניצבו ערים ערביות: אום אל פחם (17.8%), רהט (17.3%), נצרת (12.9%) ושפרעם (10.5%) וכן העיר המעורבת עכו (12.7%) – זאת לעומת ירושלים (7.3%), חיפה (6%), אילת (5.2%), תל אביב (4.4%) וכפר סבא (3.5%).

מצבת דורשי העבודה הצעירים (עד גיל 34) ירדה בכ-9.5% נקודות האחוז (40% ביוני לעומת כ-31% ביולי) ובסך הכל ב-94.8 אלף; מצבת דורשי העבודה בגילאי 35-50 ירדה ב-0.3% נקודות האחוז (כ-33% ביולי כמו ביוני) ובסך הכל בכ-52.7 אלף;  ואילו מצבת דורשי העבודה בני 51 ומעלה ירדה אמנם ב-7.5 אלף, אך שיעורם בקרב דורשי העבודה הרשומים עלה ב-9.8% נקודות האחוז (מ-26% ביוני לעומת 36% ביולי).

על פי הערכות שירות התעסוקה, אנו נתונים בתקופת המתנה, וככל שלא ניכנס לסגר רביעי קצב החזרה לעבודה צפוי להתגבר לאחר החגים: בשירות התעסוקה מבהירים כי עוד מוקדם להסיק כי הפער שבין הירידה במספר דורשי העבודה לקצב החזרה לעבודה מעיד על בעיה מבנית, ואף ציינו כי פער דומה נמצא בארה"ב עם ביטול דמי האבטלה הפדרליים.

"העובדה כי אנו מצויים בתקופת הקיץ, המאופיינת תדיר בפיטורים עונתיים, וערב תקופת החגים עשויה ללמד שרבים מדורשי העבודה שתמה זכאותם לדמי אבטלה, מצויים בתקופת המתנה וצפויים לשוב לעבודה בתום תקופת החגים", כתבו והוסיפו כי עדות לכך, ניתן לראות גם בעליה במספר ובשיעור דורשי העבודה שאינם תובעים קצבה וטרם חזרו לעבודה אך מבקשים לנצל את תקופת ההמתנה לטובת סיוע משירות התעסוקה בהשמות, אימונים תעסוקתיים, ייעוצי קריירה והכשרות.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "שירות התעסוקה מעמיד מגוון רחב של כלים המסייעים לדורשי העבודה, בין לאלו התובעים הבטחת הכנסה ובין לאלו השוהים בתקופת המתנה, לשוב למעגל העבודה באופן מיטבי, מהיר ומדויק. אנחנו מפעילים שורה ארוכה של תכניות לרבות אימונים תעסוקתיים, ייעוצי קריירה, שיפור מיומנויות והכשרות מקצועיות ואנו קוראים לכל דורשי העבודה להסתייע בנו. הציפייה היא שבתום תקופת החגים תירשם עלייה בקצב החזרה לעבודה, אנחנו פועלים כדי להבטיח שהחזרה לעבודה תהיה מיטבית ותאפשר לדורשי העבודה לא רק לשוב למעגל העבודה אלא גם להתמיד בו ולהתקדם בו".

נתוני התעסוקה לחודש יולי מלמדים כי בעוד שישנם דורשי תעסוקה רבים שחזרו לעבודה, ישנם גם דורשי עבודה רבים המתקשים לעשות זאת, ומחפשים אחר חלופה לדמי האבטלה בדמות קצבאות סוציאליות, כדוגמת הבטחת הכנסה. בין היתר, ציינו בשירות כי להערכתם חלק מדורשי העבודה ממתינים לתום חופשת הקיץ או החגים לצורך חזרה לעבודה, ואחרים מקווים אולי למצוא עבודה מתאימה יותר, או לשפר את כישוריהם על מנת לחזור לעבודה באופן מיטבי יותר.

בשירות התעסוקה ציינו כי גם בארה"ב נרשמה ירידה במספר דורשי העבודה בעקבות הפסקת דמי האבטלה הפדרליים – אך קצב החזרה לעבודה לא חפף לקצב הירידה במספר דורשי העבודה הרשומים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!