דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

14 גופות עריריים וקשישים אותרו השנה בחיפה זמן רב לאחר מותם

גילוי גופתו היום (ב׳) של בן 84 ברחוב סוקולוב בעיר הוא האירוע התשיעי במספר מחודש ינואר בשכונת הדר לבדה | חיים וינגרטן, בכיר בזק״א: ״לא צריך להתנדב שעות, דפיקה קטנה בדלת יכולה להציל חיים״

(באדיבות זק״א)
(באדיבות זק״א)
יהל פרג'

"המציאות שמתחילת השנה יש 14 מקרים רק בחיפה ואין מי שנדלקת אצלו נורה אדומה. זה דבר שצריך לזעזע את העירייה וצריך לעשות ישיבה דחופה בנושא", אומר חיים וינגרטן, ראש אגף המבצעים של זק"א, כשהוא מתייחס למקרים בהם מטפלים מתנדבי הארגון בגופות של אנשים שנמצאו מתים בביתם, ימים רבים אחרי שהלכו לעולמם. 

היום (שני) התגלתה גופתו של גבר בן 84 בביתו רחוב סוקולוב, כשהיה במצב ריקבון. ישראל לזר מתנדב זק״א צפון שטיפל בזירה אמר: ״מדובר בגבר בן 84 גלמוד שגר וחי לבדו שנמצא ללא רוח חיים זמן רב לאחר מותו, בעקבות ריח רע שדלף מדירתו לבנין שהציק לשכנים, הם הזעיקו משטרה וכיבוי שפרצו את הדלת. כשהגענו למקום מצאנו את גופת המנוח מוטלת בבית במצב של איבוד צלם אנוש. מקרה מוות מחריד וכואב. מתנדבי זק״א צפון טיפלו בכבוד המת בזירה הקשה״.

זהו המקרה השני ברחוב סוקולוב השנה, והמקרה התשיעי בשכונת הדר. התגובה של עיריית חיפה (מובאת במלואה בסוף הכתבה) לפיה ישנם 550 מתנדבים המסייעים לקשישים ואנשים הממפים את בתי העריריים ברחבי העיר, תכניות חברתיות שונות ושת"פ עם גופים רבים, הרימה כמה גבות נוכח המצב בעיר ובשכונת הדר ספציפית. גורם המעורה בפרטים ושסירב להתראיין בשמו, אמר ל'דבר' כי לכל הפחות המספרים מנופחים ומוזר שהעירייה מסתמכת כל-כך על מתנדבים בפעולה בסיסית שכזו. 

מפת זירות איתור גופות קשישים בדירות בעיר חיפה (קרדיט: זק״א)
מפת זירות איתור גופות קשישים בדירות בעיר חיפה (קרדיט: זק״א)

"גופה בריקבון זה האירוע הכי קשה של מתנדב זק"א. אנחנו סופרים גופות, אנשים עריריים שמוצאים אותם בבית במצב ריקבון. צריך להבין – זה מצב של מוות לאט לאט. זה הזוי שהבניין מצוחצח אבל יש שכן בודד. אני לא מדבר על החוויה של המתנדבים עם הריח, הסיפור שאתה מוצא אותו במסדרון, באמבטיה, על הרצפה ושרואים שהוא ניסה לעשות רעש, ואף אחד לא שמע״.  

"לפני 4 חודשים היינו בפגישה עם ראשת העיר", מספר וינגרטן, "והיא נתנה הוראה לרווחה לנסות לבדוק איך אפשר לנפות את העיר, לדעת איפה גרים הבודדים. מצד אחד חיפה היא עיר לא צעירה, אבל הבודדים האלו הם לא קשישים, הם באזור גילי ה-50. העירייה יודעת לנפות את העיר, אפשר, בכל בית יודעים מי גר. אז צריך ליצור קשר, יש המון שרוצים לעזור". 

אתה יכול להסביר את המספר הזה דווקא בחיפה?
"בחיפה יש הרבה סוגים של ציבורים, ואין קשר ביניהם. אבל לדעתי זה בעיקר קשור לריחוק חברתי, לפני 40-30 שנה כל אחד הכיר את השכונה, היו גרים ביחד. היום כל אחד גר עם עצמו וזו התוצאה. צריכים להחזיר את השכונה של פעם. במיוחד שיש אנשים בודדים, ולתת חיוך של בוקר טוב זה עושה את היום. לא כוס קפה. אנחנו מקבלים טלפונים מאנשים שהצילו חיים, ליד הבית, לא צריך להתנדב שעות. הדבר היחיד שצריך לעשות זה להעלות את התודעה, דפיקה קטנה על הדלת, וגם להפעיל את החברה". 

ראש מינהל השירותים החברתיים בעיריית חיפה, מאירה קיפרמן: "הסיבות למקרים אלה רבות, ואולם אנו בעיריית חיפה נחושים לעשות ככל שלעיל ידינו על מנת להפחית את ממדי התופעה ככל הניתן, ולהגיע לכל אדם בודד המתגורר בעיר. לצורך כך, גייסנו מאות מתנדבים אשר פועלים בשיתוף עם עובדי מינהל הרווחה לאיתור התושבים הבודדים, במטרה לשמור עמם על קשר רצוף ולענות על צרכיהם.

בתוך כך, אנו פועלים בשיתוף עם כל הגורמים והארגונים העוסקים בנושא בעיר ויחד איתם פיתחנו יוזמות חדשניות לאיתור קשישים בודדים החל ממעקב אחר צריכת המים בבתיהם, דרך קישור תושבים בודדים לעובדים סוציאליים, מרכזי יום ומתנדבים בקהילה באמצעות מחשבים וטבלטים ועד להפעלת מסגרות חברתיות קטנות בסמוך לבתיהם.

עם זאת, סיימה מאירה את דבריה אנו מודעים לעובדה, כי אין בכוחותינו להגיע לכל אדם המתגורר בגפו ועל כן מבקשים להיעזר גם בתושבי העיר ומבקשים לגלות ערנות ולהעביר לידיעת העירייה באמצעות המוקד העירוני 106 מידע על כל אדם בודד המוכר להם, על מנת שחלילה לא יישאר לבד״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!