דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תושבי כפר שלם דורשים לעצור את הפינוי: "אנחנו בעלי הקרקע, ודורשים זכויות מלאות"

התושבים שחיים בשכונה מאז קום המדינה מתנגדים להחלטת מועצת מקרקעי ישראל, ודורשים פיצויים שמשקפים את ערך הנכסים בהם הם מתגוררים | שר השיכון זאב אלקין טרם התייחס לסוגיה

כפר שלם בשנת 2011. צילום: תומר נויברג \ פלאש 90
כפר שלם בשנת 2011. צילום: תומר נויברג \ פלאש 90
דוד טברסקי

ועד תושבי שכונת כפר שלם פנה לשר השיכון, זאב אלקין, בדרישה לעצור את מתווה הפינוי והפיצויים לתושבים המתגוררים בבתים בשכונה שבעלותם עליהם לא הוסדרה, כפי שנקבע במועצת מקרקעי ישראל בספטמבר אשתקד. "אנחנו רואים בעצמנו כבעלי הקרקע, ולכן דורשים את הזכויות המלאות עליה", אומר אהרון מדואל, יו"ר ועד השכונה.

במכתב שנשלח בסוף השבוע לשר אלקין, הממונה על רשות מקרקעי ישראל, ציין מדואל שהוועד לא היה מודע לכך שהרשות והאוצר מתכוונים לאשר את ההצעה, ועל כן לא ניתנה להם הזכות להתנגד לה. "הצעה לא יכולה לצאת לידי חובה על ידי פרסום ברובריקה באתר אינטרנט של המנהל בלבד, ארבעה ימים קודם לקבלת ההחלטה", כתב מדואל.

"דירה באזור מתחילה ב-2 מיליון, לאן אנשים ילכו?"

תושבי השכונה מוחים על החלטת מועצת מקרקעי ישראל, שאושרה על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן, שתפצה 500 משפחות זכאיות מתוך 700 משפחות, בסכום כולל של עד 750 מיליון שקלים. מדובר על תכנית שאושרה לפני שנה וחצי במועצת מקרקעי ישראל, הייתה צריכה לצאת לפועל במרץ 2020, והוקפאה בגלל משבר הקורונה והקיפאון הפוליטי.

יו"ר ועד כפר שלם, אהרון מדואל (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר ועד כפר שלם, אהרון מדואל (צילום: אלבום פרטי)

על פי הקריטריונים שאושרו, הפיצויים ינועו בין 1.39 ל-1.75 מיליון שקלים לראשי המשפחות, לילדיהם פיצויים קטנים יותר, ובין 330 ל-650 אלף לנכדים, המהווים 80% מהזכאים. "דירה באזור כאן מתחילה מ-2 מיליון שקלים, לאן אנשים ילכו?", אומרת חגית קובריגה, תושבת השכונה ופעילה מרכזית בוועד.

לטענת קובריגה, מספר תושבי השכונה שהמדינה מחשיבה גבוה מהמספרים אותם הביאה רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) לדיונים בנושא, ועומד על בין 800 ל-1,000 אנשים. כמו כן, היא בטוחה שוועדות הזכאות יקזזו תושבים רבים בהמשך. "בצע כסף יותר חשוב מאנשים, אנשים פה מלח הארץ, שמרו ובנו את המדינה ורודפים אותם, על שום מה?".

החוק לפיצוי נעצר בקריאה ראשונה

הצעת המתווה מגיעה כשנה לאחר שאושר בכנסת בקריאה ראשונה חוק פיצויים לתושבי כפר שלם. זו הייתה הפעם ה-24 שהצעת החוק לעניין כפר שלם הוגשה לכנסת מאז שנת 2008, בשינויי נוסח קלים. מגישי ההצעה דאז נאוה בוקר, נורית קורן, איתן כבל, דב חנין ויעקב מרגי ביקשו לייצר מתווה מוסכם שישים סוף לכל התביעות למקום.

חגית קובריגה, תושבת שכונת כפר שלם ופעילה מרכזית בוועד (צילום: אלבום פרטי)
חגית קובריגה, תושבת שכונת כפר שלם ופעילה מרכזית בוועד (צילום: אלבום פרטי)

המתווה הנוכחי מבוסס על התכנית לפינוי תושבים בציר הקו הסגול של הרכבת הקלה, אותו רוצים להכיל על תושבי כל השכונה. "את מתווה הקו הסגול, שמציע פיצוי מופחת המוגדר כסוציאלי, החליטו להלביש על כולנו", אומרת קובריגה. לדבריה, הלחץ לפינויים נובע מעליית ערך הנדל"ן באזור, שחזר לעלות בקצב חד בחצי השנה האחרונה. עם השארת הזכויות על הרקע בידי התושבים, ערכה יכול להגיע לכעשר מיליארד שקלים בקרוב.

"בתוך הקורונה עשו מחטף, אישרו את ההחלטה בלי ליידע אותנו. יצאנו במאבק נגד ליצמן והוא הקפיא את ההחלטה" אומר מדואל. "אנחנו רואים בעצמנו כבעלי הקרקע ולכן דורשים את הזכויות המלאות עליה, כמו קיבוצים ומושבים שנמצאים פה מקום המדינה. ההחלטה לא ישימה ואין לה שום סיכוי להוציא ולא פינוי אחד בשטח".

לדבריו, על פי חישוב שמאים שתושבי השכונה שכרו, ערך הקרקע לבדו עומד היום על 4-3 מיליארד שקלים. "בחוצפתו, ליצמן דרש שיפנו אותנו תוך שבועיים. בסוף הוא הקפיא אחרי שהבאנו לנו מסמכים" הוא מוסיף.

תושבי כפר שלם בתל אביב, ששאלת בעלותם הרשמית על הקרקעות עליהן הם מתגוררים נמצאת במחלוקת מאז שנכנסו אליהן ב-1948, עלתה שוב בתחילת שנות ה-90 עם תחילת גלי העלייה הגדולים ממדינות חבר העמים, ומאז ניטש ויכוח לגבי זהות הזכאים לפיצויים וגובהם של הפיצויים האלה.

שר השיכון זאב אלקין, שעומד בראש מועצת מקרקעי ישראל, עדיין לא התבטא בנושא, ולא ענה לשאלת 'דבר'. "מי מנכ"ל המועצה, אלקין או ליברמן? הם בורחים מהחלטה אבל האחריות האמתית היא של משרד השיכון" אומר מדואל.

תגובות

במשרד הבינוי והשיכון הפנו לדוברות השר זאב אלקין, בטענה שמדובר באחריות שנופלת תחת אחריותו האישית, ולא של המשרד. מדוברות השר לא התקבל מענה עד פרסום הכתבה.

משרד האוצר בחר שלא להתייחס לדברים.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "מדובר על החלטת מועצת מקרקעי ישראל בראשה עומד שר הבינוי והשיכון. ההחלטה מתפרסמת באתר שלנו במועד ההחלטה."

מעיריית תל אביב–יפו נמסר: "מתווה הפיצויים לפינוי שכונת כפר שלם נקבע על ידי מועצת רשות מקרקעי ישראל, ואושר כחוק על ידי שרי האוצר והשיכון לאחר דיונים רבים שנעשו לאורך שנים על ידי אביגדור יצחקי בתפקידו כראש מטה הדיור במשרד האוצר. קריטריונים אלה אף שופרו בהחלטת מועצת הרשות. מדובר בקריטריונים ובפיצויים הוגנים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!