ההסתדרות הכריזה הבוקר (שלישי) על סכסוך עבודה בענף התעופה הישראלי, על רקע המשבר התעסוקתי החמור של העובדות והעובדים בענף, מאז פרוץ מגפת הקורונה. הסכסוך הוכרז בעקבות כוונת חברות התעופה לפעול לפיטורים המוניים בענף, לאחר שכבר פיטרו אלפי עובדים והוציאו עובדים רבים לחל"ת. הסכסוך רלוונטי לעובדי אל-על, עובדי ארקיע, הטייסים בישראייר, ועובדי רשות שדות התעופה. ההסתדרות תוכל לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך כשבועיים.
בהסתדרות חוששים מפני מצב של פרישת עובדים בעלי רישיונות ייחודיים, סגירת מחלקות בחברות התעופה, פיטורים נרחבים נוספים ופגיעה בתנאי העסקתם של העובדים הנותרים וביציבות הענף שהוא ענף אסטרטגי למשק הישראלי. חלק גדול מהעובדים הם בעלי הכשרות הדורשות רענון ובחינות קבועות, דוגמת טייסים, מנהלי שירות בטיסה, דיילים, מהנדסים, חשמלאים, מכונאים וגוררי מטוסים. הימשכות תקופת החל"ת עשויה לפגוע ביכולתם וכשירותם של עובדים אלו, וגם סוגיה זו טרם קיבלה מענה מספק.
באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות חידדו כי לאורך כל תקופת משבר הקורונה פעלה ההסתדרות במגוון דרכים כדי לייצר פתרונות מקצועיים ויצירתיים עבור כל חברה בענף, בניסיון לשמור על מקורות פרנסתם של אלפי עובדות ועובדים. בין היתר, באמצעות חתימה על הסכמים שכללו סיום העסקה של עובדים, ושינויים מרחיקי לכת בתנאי שכרם והעסקתם של עובדים בחברות השונות. ולאחרונה אף באמצעות השתתפות ההסתדרות בתשלום שכרם של עובדים באל על שאיבדו זכאותם לדמי אבטלה, אלא שנראה כי כעת מבקשות החברות לפטר עוד עובדים רבים.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר: "אני עוסק במשבר עובדי ענף התעופה מבוקר עד ליל. לצערי, נראה שיש מי שלא מכירים בחשיבותו של ענף זה, לא רק לתעסוקה ולכלכלה הישראלית, אלא למדינת ישראל בהיבטים רבים נוספים. ההסתדרות התגייסה להצלת ענף התעופה ושיקומו, עם פרוץ המשבר, באמצעות הסכמי הבראה והתייעלות חסרי תקדים שחתמנו עם החברות וסיוע כלכלי שהעברנו להן. אך אין הדבר אומר שבכך ניתן פתח לפיטורים המוניים ולפגיעה בזכויות העובדים, בכל שני וחמישי, כפתרון מהיר וקל של החברות. אנו לא נאפשר זאת".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "ניסינו להימנע מהחרפת המאבק בענף התעופה, אך איננו יכולים להישאר אדישים לנוכח המסרים הקשים שקיבלנו מהנהלות חברות התעופה בכל הקשור לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים בענפי התעופה השונים. ציפינו ואנחנו עדיין מצפים ממשלת ישראל להתערב במשבר ולייצב את חברות התעופה, כפי שעשו מדינות אחרות בעולם. ברמה הלאומית, אין לנו פריווילגיה להיות ללא חברות תעופה ישראליות".