דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

נבחרת הכדורשער תפתח את הופעתה בטוקיו: "יכולות להשיג מדליית זהב"

נבחרת הנשים של ישראל, הנחשבת לאחת החזקות בעולם, תתמודד היום (ד') מול אוסטרליה בשלב הבתים | ליהיא בן דוד, כוכבת הנבחרת: "למדנו שככל שאנחנו חזקות ביחד, נהיה יותר חזקות על המגרש"

ליהיא בן דוד, שחקנית נבחרת הנשים בכדורשער. אחת הסקורריות הקטלניות בעולם (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
ליהיא בן דוד, שחקנית נבחרת הנשים בכדורשער. אחת הסקורריות הקטלניות בעולם (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

נבחרת הנשים של ישראל בכדורשער תפתח היום (רביעי, 13:00, שידור בערוץ הספורט) את הופעתה במשחקים הפראלימפיים בטוקיו, כשתתמודד בשלב בבתים מול אוסטרליה. ישראל היא סגנית אלופת אירופה המכהנת ומגיעה בפעם השנייה ברציפות למשחקים הפראלימפיים, במטרה לחזור הפעם עם מדליה. הנבחרת מורכבת מהשחקניות: רוני אוחיון, אור מזרחי, אלהאם מחמיד, נועה מלכה, ליהיא בן דוד וגל חמרני.

כדורשער הוא ענף ספורט המיועד לעיוורים וליקויי ראיה. המשחק מתקיים באולם סגור ומשוחק עם כדור מיוחד, שמורכב בין היתר מפעמונים. המשחק דורש שקט מוחלט, על מנת שהמשתתפים יוכלו לשמוע את הכדור ולמקם את עצמם ביחס אליו. המשחק משוחק בשכיבה על הרצפה, כשעל השחקנים לחבוט בכדור על מנת להכניס אותו לשער הקבוצה היריבה.

"המינימום הוא חצי גמר"

הבית שבו תתמודד ישראל מורכב מחמש נבחרות, שארבע מהן יעלו לרבע הגמר בהצלבה מול הבית המקביל. ישראל תפתח את משחקיה מול אוסטרליה, שנחשבת לנבחרת החלשה בבית. בהמשך ישראל תפגוש את קנדה, שסיימה במקום הרביעי באליפות העולם, את אלופת העולם רוסיה ואת סגנית האלופה האולימפית סין. ישראל תנסה להימנע מלסיים במקום הרביעי, כדי לא לפגוש ברבע הגמר את טורקיה החזקה.

ליהיא בן דוד היא הכובשת הבכירה של הנבחרת. באליפות אירופה ב-2019 היא סיימה כסגנית מלכת שערי הטורניר עם 32 שערים, שנייה רק לשחקנית הטובה בעולם סבדה אלטונדולוק מטורקיה. בראיון ל'דבר' היא לא חוששת להציב רף גבוה לה ולשותפות שלה בנבחרת: "אני מאמינה שאנחנו יכולות להשיג מדליית זהב. המינימום הוא חצי גמר. משם כל משחק הוא מאבק".

נבחרת הנשים של ישראל בכדורשער. נחשבת לאחת החזקות בעולם (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
נבחרת הנשים של ישראל בכדורשער. נחשבת לאחת החזקות בעולם (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)

בן דוד (25) מתגוררת בגבעתיים. היא מתמודדת עם מחלת עיניים ניוונית ונעזרת בכלב נחייה. לענף הכדורשער היא הגיעה בגיל 11 דרך חברה שהייתה איתה בקייטנת נוער ללקויי ראיה. "היא סיפרה לי על הספורט שהיא מתחרה בו ומאוד לחצה עליי לבוא. חצי שנה אחרי שהצטרפתי, הוקמה הנבחרת והוזמנתי אליה". מהר מאוד השתלבה בן דוד בענף והייתה לאחת השחקניות הישראליות הבכירות בנבחרת שרק הוקמה.

"ריו הייתה חוויה מאוד מעצימה"

את טבילת האש הראשונה שלה במשחקים הפראלימפיים עשתה הנבחרת בריו 2016. הנבחרת הגיעה עם ציפיות גבוהות לתחרות, לאחר שזכתה ב-2015 במשחקים העולמיים שנערכו בסיאול. בגמר הן ניצחו את נבחרת סין החזקה 1:4.

בן דוד, אז בת 20, חוותה לראשונה את העוצמות של המשחקים הפראלימפיים. "עבורי ריו הייתה חוויה מאוד מעצימה. בתור ספורטאית, תמיד מדברים על כמה זה חשוב להגיע לאולימפיאדה. את עובדת בשביל זה ומתאמנת בשביל זה, את עושה הרבה ויתורים אישיים בשביל להגיע לשם, אבל ברמה האישית לא תפסתי מה זה עד שהגעתי לשם".

נבחרת הכדורשער של ישראל ברבע הגמר מול נבחרת טורקיה. "חשבנו שנוכל להשיג רבע גמר קל" (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
נבחרת הכדורשער של ישראל ברבע הגמר מול נבחרת טורקיה. "חשבנו שנוכל להשיג רבע גמר קל" (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)

"פתאום כשהגעתי לריו, היה לי ויז'ן שאומר: 'זה זה'. באולימפיאדה יש המון טפל, המון רעשים מסביב. מהכפר האולימפי, לאיך שהוא בנוי, לחדר האוכל והבריכות, לחדר הכושר שיש בו הכול מהכול וכל הזמן. בתכלס את יכולה להגיע לסוג של נופש, ומדי פעם לעשות את מה שאת אוהבת. מצד שני, את נמצאת בתחרות מאוד חשובה".

הנבחרת הייתה מאוד צעירה וסיימה את משחקה הראשון בתיקו 1:1 עם יפן. במשחק השני היא זכתה בניצחון טכני על נבחרת אלג'יריה, שסירבה מטעמים פוליטיים להתייצב למשחק מול ישראל. למרות הפתיחה החיובית, ההמשך לא היה טוב.

ישראל הפסידה את משחקיה לארצות הברית וברזיל, ופגשה ברבע הגמר את טורקיה, שהדיחה את ישראל והמשיכה עד הזכייה בתואר. "היינו נבחרת צעירה, והיה לנו מאוד קשה מבחינת ההישגים. חשבנו שנוכל להשיג רבע גמר קל, אבל נפלנו על טורקיה".

ליהיא בן דוד מקבלת את פרס מלכות השערים בטורניר הקריטריון בארה"ב (באדיבות: הוועד הפראלימפי)
ליהיא בן דוד מקבלת את פרס מלכות השערים בטורניר הקריטריון בארה"ב (באדיבות: הוועד הפראלימפי)

נבחרת ישראל מגיעה למשחקים בטוקיו מוכנה וטובה יותר, לאחר שצברה ניסיון בינלאומי חשוב, ובן דוד התפתחה להיות אחת הסקורריות הקטלניות בעולם. באליפות אירופה האחרונה הגיעה ישראל להישג השיא שלה וסיימה כסגנית אלופת אירופה, לאחר הפסד לטורקיה, שנחשבת גם היום לנבחרת הטובה בעולם. "הגמר מול טורקיה היה טוב ברמה הקבוצתית. רוב המשחק הובלנו. במחצית היה 2:5 לטובתנו. במחצית השנייה היינו קצת פחות מחושבות ולגמרי הפסדנו את זה".

"אנחנו צריכות את הריכוז והשקט במשחק"

במשחקים הפראלימפיים בדרך כלל מדברים על הספורטאים כיחידים, אבל נבחרת הנשים בכדורשער היא נבחרת עם שלד מרכזי שרצה כבר הרבה מאוד שנים ביחד. סוד כוחן הוא ביחד שלהן ובחברות החזקה על המגרש ומחוצה לו, שעושים אותן ליחידה מגובשת ולשלם שגדול יותר מסך חלקיו.

נבחרת ישראל נשים בכדורשער באליפות אירופה בגרמניה. "הקבוצה השתפרה מאוד בקבוצתיות, בתקשורת" (צילום: שרי בן דוד)
נבחרת ישראל נשים בכדורשער באליפות אירופה בגרמניה. "הקבוצה השתפרה מאוד בקבוצתיות, בתקשורת" (צילום: שרי בן דוד)

"עם השנים למדנו שככל שאנחנו חזקות ביחד מחוץ למגרש כחברות, נהיה יותר חזקות על המגרש. ברמה הזאת הקבוצה השתפרה מאוד. בקבוצתיות, בתקשורת, בלהיות אחת עם השנייה ובשביל השנייה", אומרת בן דוד.

"היום יש דברים שנראים לנו מובנים מאליהם. הקבוצה מאוד מורכבת. יש לנו שחקנית שהיא אמא וצריך לכבד את היכולות שלה ואת הפעמים שהיא תבוא עם התינוק למגרש והוא יבכה בקולי קולות. אנחנו צריכות את הריכוז והשקט במשחק, אבל אנחנו נקבל את זה באהבה. כך גם עם הדברים בחיים של השחקניות האחרות. ממש רואים את זה במגרש. הרבה יותר נוח לבוא, לדבר, לעשות, וזה כוח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!