דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

ראמי עלוואן, שוטר שהציל מתפללים באסון במירון: "לא היו לנו מכשירי קשר"

רס"ל ראמי עלוואן, שוטר שהצליח להציל באסון את הרב אביגדור חיות ואת שמואל בנו בן ה-10, העיד בפני ועדת החקירה לאסון שהשוטרים יצאו להפסקה בזמן ההדלקה | מפקד תחנת נוף הגליל אסף מנצור העיד שחלק מהשוטרים הלכו לשירותים בזמן ההדלקה, וחבר הוועדה שלמה ינאי השיב לו שהם הלכו לשתות קפה

ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון (צילום מסך מתוך שידור חי)
ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון (צילום מסך מתוך שידור חי)
יהל פרג'

את היום הרביעי לעדויות בפני ועדת החקירה לאסון במירון פתח היום (רביעי) סגן ניצב אסף מנצור, מפקד תחנת נוף הגליל. מנצור, שפיקד על מתחם ההדלקה של תולדות אהרון בערב ל"ג בעומר, אמר בעדותו שחלק מהשוטרים הלכו לשירותים בזמן ההדלקה במתחם, כשחבר הוועדה האלוף במיל' שלמה ינאי, טען שהם הלכו לשתות קפה.

בנוסף העיד מנצור, כפי שהדגיש אתמול עד הראייה נחמן שמואל כהן, מתנדב איחוד הצלה, שבגשר דב לא היה מחסום או מכשול שיצר את הדוחק והאסון. מנצור חזר על הרעיון שאירועים מהסוג הזה זקוקים לרישוי עסקים.

רס"ל ראמי עלוואן, שוטר שהצליח להציל באסון את הרב אביגדור חיות ואת שמואל בנו בן ה-10, העיד אחרי מנצור ואישר בדבריו את היציאה של השוטרים להפסקה בזמן ההדלקה. בנוסף העיד עלוואן שלא היו מכשירי קשר לשוטרים במקום.

כזכור, ביום ראשון נשאל מפקד המרחב הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא איך השוטרים במקום מתקשרים ביניהם והשיב: "יש מכשירי קשר, אני לא יודע אם ספציפית היה למי שהיה למטה ולמעלה היה. בעקרון אפשר לדבר לצעוק".

אתמול העידו עו"ד אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י, הרב אברהם פרויליך, חבר ועדת החמישה ונחמן שמואל כהן, מתנדב איחוד הצלה שהיה במירון בערב האסון.

"הם לא סגורים בינם ובין עצמם", אמר פריינד מעל דוכן העדים, "שאלתי את היועץ המשפטי של המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים: 'ילד נופל, מי אחראי?' באופן עקרוני זה קק"ל, כי החכירה זה רק להילולה. כל השטחים מסביב לציון בבעלות קק"ל או רמ"י, ולמקומות הקדושים אין קשר במהלך השנה לחלקות האלו, רק בזמן ההילולה. מצד שני, ישראל דרעי (ממונה מחוז צפון במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים; י"פ) טען שהסכם החכירה בין המקומות הקדושים לבין קק"ל הוא לכל השנה. מצאתי הסכם חכירה באינטרנט, אבל לא יודע אם הוא נחתם או לא".

הרב אברהם פרויליך אמר שלדעתו הטריבונות שהקימו החסידויות במתחם במרוצת השנים הן הגורם להתקהלויות ההמוניות, ויש להן חלק באסון. "לדעתי הטריבונות האלו הן אם כל חטאת. הטריבונות של תולדות אהרון הן אלו שהביאו למקום מאות אלפי אנשים".

הרב פרויליך הוסיף שניסה במשך כמה שנים להיפגש עם ח"כ אריה דרעי, יו"ר מפלגת ש"ס, כשזה כיהן בתפקיד רלוונטי, אבל לא נענה. "שאלתי את כל החברים שלו, הכי קרובים, והרב רבינוביץ' גם ניסה, מכיוון שאין לו נציג אצלנו".

עם זאת, הבהיר הרב שהוא מתנגד למעורבות עמוקה של המדינה במתחם. "אני לא רוצה את הכסף של המדינה. הפקעה תהיה חורבן של המקום. המדינה לא יכולה לנהל ציבור כזה ענק, אבל אני זקוק לעזרת מדינת ישראל".

העדות האחרונה של היום הייתה של נחמן שמואל כהן, מתנדב איחוד הצלה שסיפר לוועדה על הרגעים שאחרי האסון. כהן תיאר את רגשות האשם שליוו אותו בימים שאחרי האסון על אלו שלא הצליח להציל, ושנרגעו רק אחרי שקיבל חיזוקים מניצולים שזיהו אותו כמי שסייע להם.

עוד סיפר שכשנסע עם כמה פצועים באמבולנס לכיוון צפת, היה שוטר שמנע מהם להגיע דרך הכביש הקצר ושלח אותם דרך צומת חנניה, מה שהאריך מאוד את הדרך. במזל היו באמבולנס רק פצועים קל.

שמואל כהן תיאר איך הצליח לחזור לחיים ולעבודתו בחדר רק בזכות מטפל שליווה אותו טלפונית, ואיך הוא רואה על עצמו תופעות של מצבי רוח, בכי ורגשות אשמה. עוד תיאר שתור לטיפול פסיכולוגי פנים מול פנים היה לו קשה מאוד להשיג.

מפקד המחוז ורב המקומות הקדושים כבר העידו

ביום שני העיד הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל והמקומות הקדושים בפני הוועדה: "המצב שם ב-2008 היה נורא: אין תשתיות, בנייה בלתי חוקית, כבלי חשמל בכל מקום, על כל מרצפת שניסינו להזיז שם הייתה מלחמה. החלטתי שאסור להיכנע כי המקום מסוכן מאוד. במשך שלוש שנים נעשה שם שינוי בצורה בלתי רגילה. מה שראיתם בסיור שלכם עכשיו זה זהב לעומת מה שהיה ב-2008. כל ילד יכל אז לגעת בכבל חשמל ולהתחשמל".

ביום ראשון העיד במשך חמש שעות מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא, בפני הוועדה. בעדותו חזר וטען לביא ש"כל ניסיון להגבלת קהל במירון נידון לכישלון", ושלדעתו הפתרון נעוץ בהחלת רישוי עסק על אירועים דתיים, כגון הלוויות והאירוע במירון. דבר נוסף שעליו חזר לביא שוב ושוב הוא שהאירוע פעל ללא החלטת ממשלה או קבינט ביחס למספר האנשים שרשאים לבקר בהר בשל הגבלות הקורונה.

לשאלות רבות השיב לביא שאין זה מתחום אחריותו או שאינו יודע את הפרטים. לביא טען שאינו יודע מה שטח המתחם במירון, לא הכיר מסמכי עבר הקשורים להחלטות שונות הנוגעות לאירוע במירון, לא ידע לציין שמות של קצינים בכירים, התקשה להשיב לשאלה על מספר היציאות והכניסות מההר כולו ואף ממתחם הקבר עצמו, ואף השיב שאינו יודע מה היה אופן התקשורת בין השוטרים בשטח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!