דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המאבק נגד הרפורמה בחקלאות: ח"כים מהקואליציה מבטיחים להתנגד; המועצות האזוריות מאיימות בשביתה

ח"כים מהקואליציה נפגשו היום (ד') עם נציגי החקלאים והמועצות האזוריות | ח"כ רם בן ברק: "אם לא נגיע להסכמות על הרפורמה, היא לא תעבור בכנסת"

הפגנות החקלאים. "הריבון הוא הכנסת"  (צילום: ברייס קני)
הפגנות החקלאים. "הריבון הוא הכנסת" (צילום: ברייס קני)
דוד טברסקי

חברי כנסת מהקואליציה הבטיחו שיאבקו להוצאת הרפורמה בחקלאות של משרד האוצר מחוץ לחוק ההסדרים, בכנס החירום של קואליציית החקלאים היום (רביעי), שבו השתתפו לצד חקלאים וראשי מועצות. המועצות האזוריות מאיימות בשביתה כללית אם לא תחול התקדמות מול המדינה בנוגע לרפורמה.

מתחילת השבוע חתמו 18 חברי קואליציה על דרישה ממשרדי החקלאות והאוצר להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים. "מסר חד, ברור ואמיץ", אמר עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים, שהתייחס להישגי קואליציית החקלאים ביצירת מנוף לחץ על הממשלה. "הריבון הוא הכנסת, והיא זו שתחליט אם חוק ההסדרים יכלול בתוכו פרק חקלאות או לא".

"היה פה ניסיון לעשות כמעט מחטף בלי משא ומתן רציני", אמר ח"כ רם שפע (העבודה), ממובילי המאבק הפרלמנטרי להוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים. "מישהו מפחד לגעת במי שלא נוח לגעת. אתמול שמעתי גורם במשרד האוצר אומר שהוא יכול לקנות אותנו בהישגים תמורת ויתור על המאבק נגד הרפורמה. זה לא יעבור. נגיע לרפורמה טובה שתיטיב עם החקלאים ועם הצרכנים".

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) אמר: "אם לא נגיע להסכמות על הרפורמה היא לא תעבור בכנסת. אנחנו חברי הכנסת לא ניקח סיכון על החקלאות הישראלית".

ח"כ גבי לסקי (מרצ) אמרה: "ראינו את הרפורמה בדגים, ראינו את התוצאה של הורדת מכסים. אף אחד לא מדבר על פערי התיווך. הבעיה נמצאת שם והרפורמה הזו לא נוגעת בזה. היא לא נוגעת באלו שמרוויחים בלי לעבוד את האדמה".

ח"כ אלון שוסטר (כחול לבן) אמר: "זו אג'נדה שזרה לציונות וזרה להגיון המקצועי. כל עוד אין הסכמות נדאג לפיצול הרפורמה. הקואליציה הזו לא תסבול את הכוחנות האגרסיבית שמופעלת כרגע בתוכה".

יו"ר התאחדות האיכרים בישראל דובי אמיתי אמר: "הרפורמה הצליחה לחבר את כל המרחב הכפרי והחקלאי לראש חץ אחד. יש הרבה דיסאינפורמציה, ומשרדי האוצר והחקלאות משתמשים בכלים לא ראויים". אמיתי ציין שהנהגת החקלאים תיפגש עם שרי החקלאות והאוצר בשבועות הקרובים, אבל הוסיף ששר האוצר עדיין לא קבע עמם פגישה. "הם מביאים כלים מאירופה, אז אנחנו ניתן תשובות עוד יותר מאירופה, נשים את הדברים באופן הכי ברור ומקצועי. הם ייצאו נבוכים".

מזכיר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ אמר: "היום בבוקר שר החקלאות הוציא הודעה שהמגדלים מתכוונים לעצור את הספקת הביצים לחגים. זוהי אינה האמת. נספק ביצים בשגרה כמו בחירום". לטענתו, ביטול התכנון במהירות, כפי שדורש האוצר, תגרום להעברת התכנון ל-4-3 טייקונים שיהפכו למונופול לקביעת מחירים. "כל 3,000 המגדלים בישראל מרוויחים 450 מיליון שקלים. איך האוצר מתכוון לחסוך 700 מיליון שקלים באמצעות הרפורמה? גם לשר האוצר אין תשובה".

בועז סופר, לשעבר סמנכ"ל רשות המסים, שמלווה את החקלאים בשנה האחרונה, טען שתכנית התמיכה של משרד האוצר אינה משתווה לממוצע האירופי כפי שהאוצר טוען. על פי מחקר שניהל בחודשים האחרונים, האיחוד האירופי מספק תמיכה עקיפה לחקלאים שעומדת על 20% מסך תקבולי החקלאי בנוסף לתמיכות הישירות, וכוללת תמיכה בארגוני החקלאים והמגדלים, הגנת מכסות, מענקי עידוד תעסוקה ותמיכה במרחבים הכפריים, שאינה קיימת בישראל כלל. "באירופה יש דיפרנציאליות בתמיכות. מרבית מדינות העולם תומוכות בחקלאות מקומית", אמר סופר וציין שבישראל כ-60%-70% ממחיר הירקות אינם נמצאים בשליטת החקלאים.

סך תמיכות הייצור באיחוד עומד על כ-19% מההכנסות של החקלאים, בעוד משרד האוצר מציע על תמיכה של 8%-12% במנגנון לא דיפרנציאלי ומדיניות יישום קצרת טווח. "כיום התמיכה האירופית עומדת בממוצע על 100 שקלים לדונם, כמו הצעת האוצר, אבל יש מדינות שבהן התמיכה מגיעה לכ-250 שקלים לדונם".

לדבריו, בטווח הרחוק האוצר רוצה להישען יותר על תמיכה תקציבית לחקלאים מאשר על רגולציה במחירים, אבל בינתיים הוא מוכן לדון רק על הצד הרגולטורי, קרי צמצום התכנון והמסים, ורק בהמשך יהיה מוכן להכנס למשא ומתן על גובה התקצוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!