דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שמים את אי-השוויון על השולחן: כנס הבנקים המרכזיים ייפתח היום

בכנס השנתי שייפתח היום (ה') בג'קסון הול בארצות הברית ישתתפו אנשי בנקים מרכזיים מרחבי העולם | הכנס זכה השנה לכותרת "מדיניות מאקרו-כלכלית בכלכלה בלתי שוויונית", והוא יעסוק באי-שוויון, באבטלה, באינפלציה וגם במשבר האקלים

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב (AP Photo/Kiichiro Sato, FILE)
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב (AP Photo/Kiichiro Sato, FILE)
יונתן קירשנבאום

בנקאים מרכזיים מרחבי העולם צפויים להיפגש היום (חמישי) לתחילתו של הכנס השנתי בג'קסון הול בארצות הברית, בנושא "מדיניות מאקרו-כלכלית בכלכלה בלתי שוויונית". מדובר בקול ברור שמהדהד את הקריאה של אנשי הבנקים המרכזיים ברחבי העולם לממשלות לטפל בבעיות אי-השוויון, בייחוד אלו שנוצרו בעקבות משבר הקורונה, בכלים פיסקליים.

זהו הכנס השנתי החשוב ביותר בעולם הבנקאות המרכזית, והבחירה להניח במרכזה את נושא אי-השוויון הכלכלי מעיד על החשיבות שאנשי הבנקים מעניקים לפערים הגדלים. בשנים קודמות כותרות הכנסים היו מקצועיות יותר באופיין, והתייחסו כמעט רק לנושאים מוניטריים כמו "השלכות המדיניות המוניטרית" ו"אתגרים בעיצוב מדיניות מוניטרית".

ההחלטה להניח במרכז הדיון השנה את נושא אי-השוויון הוא המשך לקו שהחל להוביל הבנק המרכזי של ארצות הברית, הפדרל ריזרב, כבר בשנה שעברה, כשהודיע על שינוי מנגנון חישוב האינפלציה. שינוי המנגנון, שיאפשר למעצבי המדיניות המוניטרית בארצות הברית לקחת את ממוצע האינפלציה כיעד, לעומת אינפלציה נקודתית, תאפשר להם לתת למשק האמריקאי תקופה ארוכה יותר של התאוששות ממשבר הקורונה לפני שהריביות יחזרו לעלות וקצב ההתאוששות יתמתן. התקווה היא שמרחב גדול יותר להתאוששות יאפשר ליותר עסקים לחזור לפעילות עסקית מלאה ולגייס יותר עובדים, וכך לתרום להקטנת אי-השוויון שהחריף תחת משבר הקורונה.

נגיד הפד, ג'רום פאוול, מרבה לגעת בנקודה הזו בנאומים וההרצאות הפומביים שלו, ומתייחס בעיקר לתרומה של המהלך להפחתת שיעור האבטלה בקרב אוכלוסיות מוחלשות, שנוטות להתאושש ממשברים כלכליים בקצב איטי יותר מהממוצע במשק. "יש חשיבות גדולה בהארכתה של תקופת ההתאוששות ממשברים כלכליים כדי ששוק העובדה יצליח להגיע לכל אלו שנשארו מאחור", אמר פאוול בדיונים על שינוי המודל, עוד לפני משבר הקורונה, בהתייחס לעובדים שחורים והיספניים בארצות הברית שנוטים להמשיך לסבול משיעורי אבטלה גבוהים לתקופות ממושכות אחרי האטות כלכליות.

נושא נוסף שצפוי לעלות במסגרת הדיונים על הכלכלה הבלתי שוויונית הוא שינוי האקלים וההשפעות שלו על הכלכלה, נושא שהפד עוסק בו יותר ויותר בשנים האחרונות. לאחרונה הציע הפד לערוך מעין מבחן לחץ אקלימי לחברות שונות, שיבחן את יכולתן לעמוד בתרחישי שינוי אקלים שונים ואת השפעת התרחישים האלו על המשק בכלל.

בנושא הרגולציה שעשויה לתרום להתמודדות עם משבר האקלים מדובר בעניין שהפד נמנע עד כה לעסוק בו, אבל צפוי לעלות בדיונים לאורך סוף השבוע. עד כה נמנע הפד מקבלת החלטות רגולטוריות שיפחיתו את התלות של המשק האמריקאי באנרגיה פחמנית, על ידי הטלת הגבלות על מימון חברות אנרגיה או מתן תמריצים לבנקים להשקיע ביוזמות של אנרגיה מתחדשת. פאוול חזר ואמר כמה פעמים בשנים האחרונות שהפד יעדיף לתת לממשלה הפדרלית לקבל החלטות בעצמה, וציין שהפד "אינו מעצב את מדיניות האקלים בארצות הברית, ואינו מעוניין בתפקיד הזה". עם זאת, כמה ארגונים אזרחיים צפויים להפגין לאורך סוף השבוע בנושא, ולדרוש מהפד לבנות תשתית רגולטרית שתפחית את המימון לאנרגיה הפוסילית, ותפנה השקעות לעבר תשתיות אנרגטיות מתחדשות.

נושא מרכזי נוסף שצפוי לעלות בדיונים הוא האינפלציה, והמשמעות שלה לגבי עתיד הריביות בארצות הברית. בשבועות האחרונים גוברים הקולות שקוראים לפד להודיע כבר עכשיו על כוונתו להעלות ריביות השנה בעקבות נתוני האינפלציה, ועל פי כמה דיווחים נשמעים קולות מתוך הפד שתומכים בגישה זו. עם זאת, עד כה בהתבטאויות הפומביות פאוול ממשיך לדבוק בטענה שמדובר בעליות מחירים זמניות בעקבות משבר הקורונה, ושעליות ריבית בשלב מוקדם כל כך בתהליך ההתאוששות של המשק עלולה לפגוע בהתאוששות לטווח ארוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!