דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות היום

שביתת המעונות / ניסנקורן: "מצפה שהאוצר יעמוד בהתחייבות קודמות"

בתום פגישה עם שר העבודה והרווחה הודיעו הארגונים החברתיים המפעילים מעונות יום כי האוצר חזר בו מהתחייבויותיו ומחר תתחיל שביתה ללא הגבלת זמן. החברה למתנ"סים הודיעה כי מעונות היום שהיא מפעילה לא ישתתפו בשביתה.

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ראשי הארגונים החברתיים המפעילים מעונות יום, התכנסו הבוקר (שני) בלשכת שר העבודה והרווחה על מנת לקדם פתרונות מידיים למשבר החמור בענף וכדי להימנע מהשבתת מעונות היום. בסיומה הודיעו כי השביתה תצא מחר לפועל כמתוכנן וללא הגבלת זמן.

לטענתם, משרד האוצר חזר בו מההסכם שנחתם מול הארגונים בחודש מאי 2016. עוד טענו כי האוצר מפר את הבטחתו לדאוג לשיפור שכרן של המטפלות, בניגוד לעמדת שר העבודה והרווחה וראשי הארגונים.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס למשבר שנוצר במשא ומתן ואמר כי  ״אני מצפה שהאוצר יעמוד בהתחייבות קודמות ויביא לסיום המשבר עוד היום ולא יעצימו. אחרת נמצא את עצמנו מחר בשביתה״.

ח"כ איציק שמולי, ממובילי מאבק המעונות בכנסת, כבר הודיע כי במידה והאוצר לא יחזור בו מהפרת התחייבויותיו מול הארגונים והשביתה תתארך ידרוש לכנס באופן בהול את ועדת העבודה והרווחה של הכנסת במטרה לאכוף זאת. "המעונות זה לא כלי משחק והסייעות הן לא 'יויו' של משרד האוצר" אמר שמולי, "אין מאבק מוצדק מזה – סייעות לא צריכות לעבוד בתנאי רעב עם אחריות ככ גדולה על הכתפיים".

ח"כ פרופ׳ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) העומד בראש השדולה למען הגיל הרך בישראל, הגיב גם הוא לשביתה המסתמנת ואמר "ממשלת ישראל ממשיכה באיוולת ׳חוסר המדיניות׳ בכל הנוגע לגיל הרך בישראל, ומי שנפגעים שוב ושוב מכך הם הילדים והוריהם. ארגוני מעונות היום נאלצים לעשות עבודת קודש בתוך הכאוס שיצרה הממשלה, ופועלים עם תקציבים זעומים וללא מדיניות סדורה. משרד הכלכלה, שהיה מופקד על הנושא, היה ללא שר משך יותר משנה, ולאחרונה חולק ופוזר כאחרון המשרדים."

מהחברה למתנ"סים, נמסר כי מעונות היום אותם היא מפעילה יפעלו מחר כסדרם. עם זאת בחברה מתריעים שאם יתארך המשבר, בכוונתם להצטרף לשביתה.  לדברי רבקה פישמן, מנהלת ארצית של רשת מעונות היום בחברה למתנ"סים "לראייתנו נשק השביתה צריך להיות מוצא אחרון ואנו מותירים עוד זמן להידברות מתוך רצון להימנע מפגיעה בהסתגלות הפעוטות למסגרות החדשות. עם זאת, מדובר במאבק מוצדק, חיוני והכרחי ואם אכן לא ימלא האוצר אחר התחייבויותיו זו עלולה להיות הפעם הראשונה בה יצטרפו מסגרותינו לשביתה".

מוקדם יותר היום התראיין ניסנקורן בנושא בגלי צה"ל. "סייעות צריכות להרוויח שכר הוגן" אמר ניסנקורן, "יש בעיה שלא רוצים להכנס למקצוע הזה. זו עבודה מאוד אחראית ואנחנו רוצים שכח אדם איכותי יטפל בתינוקות שלנו, ויתמידו ולא יתחלפו כל כמה חודשים. לשם כך צריך למשוך את העובדות – שזה לשלם שכר ראוי".

אבי ניסנקורן (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90).
"דרושה תוכנית מערכתית רב שנתית להפניית משאבים למעונות". אבי ניסנקורן (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90).

את המשא ומתן על שכר המטפלות במעונות מקיימים הארגונים המפעילים את המעונות מול משרד העבודה והרווחה ומול משרד האוצר. "שר העבודה צריך לשים זאת בראש סדרי העדיפויות, ואני חושב שהוא מבין את זה מהשיחה שהייתה לי איתו אתמול", אמר ניסנקורן. עוד הוסיף כי היכולת להתקדם בהסדרת הנושא היא מוגבלת בלא תקצוב מצד משרד האוצר, "האוצר צריך להחליט שהוא מתקצב כמו שצריך את הנושא החשוב הזה".

לדברי ניסנקורן, במוקד המאבק הנוכחי עומדת הדרישה להעלאת שכר למטפלות והגדלת התקנים למעונות. יחד עם זאת הוא הבהיר כי יש לבנות גם מעונות יום נוספים על מנת לקלוט ילדים נוספים למערכת, כשכיום רק לאחד מכל ארבעה ילדים ישנו מקום במעון מפוקח. "את זה אני לא אדע לפתור ביום או יומיים של שביתה" אמר ניסנקורן, "דרושה תוכנית מערכתית רב שנתית להפניית משאבים לתחום הזה". לדבריו, על מנת ליישם את מדיניות המממשלה לעודד נשים לצאת לעבודה ולהוריד את יוקר המחיה נדרשים עוד מעונות, וזו גם אחת מהמלצות ועדת טרכטנברג משנת 2011. "הצעד הראשון צריך להיות העלאת שכר, הצעד השני צריך להיות עוד תקינה, והצעד השלישי – עוד בינוי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!